Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-06, 10:32   #1
den lille røde høna
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 20
den lille røde høna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Akkurat nå skulle jeg ønske det gikk an å være anonym, for dette er jo ganske pinlig. Svigermor og jeg har for å si det forsiktig aldri funnet tonen. Hun er religiøs på en særdeles misjonerende måte. Jeg er ateist. Hun er overkjørende og ufølsom ovenfor andres prinsipper, verdier og følelser. Stapper datteren min (3 år) med godteri når vi snur ryggen til for eksempel, selv om vi gjentatte ganger har fortalt henne at godteri kun skal spises i svært begrensede mengder til barnetv på lørdager. Vanskelig å forklare, men etter besøk hos svigers er jeg alltid enten lei meg, oppgitt eller rett og slett forbanna

Svigermors gener er nok ganske sterke, for både mannen og datteren vår ligner henne av utseende, samme krøller, samme ansiktsfor etc. Dette gjør jo ingenting selvsagt, selv om det selvfølgelig ikke er det morsomste jeg vet å høre hvor mye datteren vår ligner på farmor.

Det som er mye verre, er at jeg ser mer og mer av personligheten til svigermor i datteren min! Hun ruller på hodet på samme måte, og øynene stikker på samme måte når hun blir sint og kaller meg dumme mamma . Hun insisterer på samme måte på de mest håpløse ting, og vi har fått tilbakemeldinger fra bhg om at hun virker ganske overkjørende på andre barn. Akkurat de samme tingene som jeg sliter med svigermor på.

Er ganske fortvilet når, hva gjør vi med dette?

den lille røde høna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:48   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Opprinnelig lagt inn av den lille røde høna, her.

Det som er mye verre, er at jeg ser mer og mer av personligheten til svigermor i datteren min! Hun ruller på hodet på samme måte, og øynene stikker på samme måte når hun blir sint og kaller meg dumme mamma . Hun insisterer på samme måte på de mest håpløse ting, og vi har fått tilbakemeldinger fra bhg om at hun virker ganske overkjørende på andre barn. Akkurat de samme tingene som jeg sliter med svigermor på.

Er ganske fortvilet når, hva gjør vi med dette?

Dette var jo litt komisk. Utseende og fakter kan du vel ikke gjøre så mye med, men at hun er overkjørende og insisterende er vel faktorerer dere som foreldre kan jobbe videre med.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:25   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.484
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Opprinnelig lagt inn av den lille røde høna, her.

Det som er mye verre, er at jeg ser mer og mer av personligheten til svigermor i datteren min! Hun ruller på hodet på samme måte, og øynene stikker på samme måte når hun blir sint og kaller meg dumme mamma . Hun insisterer på samme måte på de mest håpløse ting, og vi har fått tilbakemeldinger fra bhg om at hun virker ganske overkjørende på andre barn. Akkurat de samme tingene som jeg sliter med svigermor på.

Er ganske fortvilet når, hva gjør vi med dette?

Barn er ikke voksne. Du kan ikke vurdere en voksen på samme måte som et barn.

Hvis mannen min hadde behandlet meg på samme måte som barna gjør (av og til) så hadde jeg fiket til han. Seriøst. Hadde han revet i genseren min på en offentlig plass og ropt på pupp hadde jeg om nødvendig brukt brunteip for å stoppe kjeften på ham. Når barna mine gjorde det som ettåringer var det søtt. Samme med toåringen min nå. Hvis mannen min hadde spyttet i glasset mitt. Ja, da hadde det blitt månelyst! Og femåringen min. Hvis mannen min kun hadde kommet med prompevitser når han skulle vært morsom hadde jeg blitt temmelig lei.

Det at ungen din innsisterer på de mest idiotiske ting er en del av det å være barn. Barn er slik. Det er selvfølgelig ikke heldig at hun er overkjørende i barnehagen, men grunnen til at hun er slik er at hun er et barn - ikke fordi hun ligner på svigermoren din.

Når det er sagt skjønner jeg godt at det stikker i hjertet når du ser likhetene. Selv om det ikke er en sammenheng kan det godt virke som det er en.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:32   #4
komo
Aktiv
 
komo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 112
komo er litt kul
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Vil bare si at jeg skjønner hva du mener , har det litt på samme måte, men med svigerfar og en sønn som ligner litt.

komo

__________________
100% Naturlig
komo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:46   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Him sier det som vanlig så flott, at jeg igrunn bare kan be deg lese innlegget hennes en gang til - og så har du lest omtrent hva jeg ville sagt også.

Holdninger, empati og selvfølelse er noe du som forelder er med på å gi barnet ditt. Hun behøver ikke bli en blåkopi av sin bestemor - det er dine verdier hun får inn med morsmelken.

Lykke til!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:48   #6
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Him sier det så flott at jeg bare signerer det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:54   #7
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

uff å gru! Jeg ser for meg en evt. lignede situasjon hos oss..

Din svigermor høres ut som min, bortsett fra det religiøse heldigvis.


Men det er sikkert som Him sier her,:

.. innsisterer på de mest idiotiske ting er en del av det å være barn. Barn er slik. Det er selvfølgelig ikke heldig at hun er overkjørende i barnehagen, men grunnen til at hun er slik er at hun er et barn - ikke fordi hun ligner på svigermoren din.

Det er sikkert ekstra forsterkende for deg også , det at hun ligner utseendemessig. La oss håpe at hun finner sin egen vidunderlige lille personlighet, og at dette er en "fase" på linje med andre trekk man gjerne har som barn.




Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:54   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Flott innlegg fra him. Og så tror jeg at selv om datteren din ligner på farmoren sin, så vil det ikke gi seg de samme utslagene. En del av personligheten er medfødt, tror jeg, men hvordan den utvikler seg og arter seg, det henger sammen med miljø og oppdragelse. Jeg tror ingen er medfødt ekle eller slemme eller hensynsløse - alle individer kan utvikle seg til å bli ordentlige mennesker hvis de får anledning til det. Å være klar over potensielle problemer/uvaner (som man gjerne er hvis barna ligner en selv eller andre nære slektninger) er sikkert bare en fordel når man skal "planlegge" hva man skal passe på og hvilke ting man skal jobbe mest med.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:55   #9
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Signerer Him.
Du må huske på at du selv en gang blir svigermor. Årene går fort.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 11:59   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Det er litt vittig at barnet minner om svigermor når hun trasser

Jeg skjønner du får en smule grøsninger, men både him og Skilpadda sier veldig kloke ting her.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 13:45   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Opprinnelig lagt inn av den lille røde høna, her.

Er ganske fortvilet når, hva gjør vi med dette?

Dere får være litt mer nøye på hvilke gener dere slipper til om dere lager en nestemann noen gang...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:01   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

At hun er sta, vanskelig og irriterende får du skrive på konto for at hun er 3 år.

At hun er det på samme MÅTEN som svigermor er det skjønner jeg gir litt grøsninger, men det er ingen grunn til å tro at hun derfor skal fortsette å være sta og vanskelig.

At svigermor har fortsatt å være vanskelig utover 3-årsalderen har nok mest med hva hun har møtt i livet å gjøre, og ikke genetikk.

Du vil nok fortsatt "se" svigermor i datteren din når dere har en konflikt, men relasjoner og den slags det kommer hun til å lære seg etter hvert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:11   #13
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.


Lykke til!

Signerer

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:13   #14
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Dette var jo litt komisk. Utseende og fakter kan du vel ikke gjøre så mye med, men at hun er overkjørende og insisterende er vel faktorerer dere som foreldre kan jobbe videre med.

Må si meg enig her, selv om jeg skjønner deg også

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 22:20   #15
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!

Det kan godt hende at datteren din ligner farmor både i sinn og skinn. Men menneskers personlighet og væremåte er heldigvis ikke bare arv - omgivelser og andres eksempel er vesentlig. Din innvirkning og ditt eksempel vil bidra til at datteren din får utvikle andre sider og verdier enn farmor - rett og slett.

Med deg som eksempel kommer hun til å klare seg godt, og bli et mer veltilpasset medmenneske enn svigermor!

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no