Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 09:06   #81
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg er litt satt ut av at enkelte ser ut til å mene at lange ferieturer nærmest er en menneskerett, men vet jo at jeg er litt på siden av de fleste på nettopp det punktet. Er det ikke rart å ikke ta hensyn til læringsmiljøet fordi ens eget barn er skoleflinkt? Er det så vanskelig å tenke seg til at reglene må være like for alle?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er under 200 skoledager i året. I den tiden bør man droppe ferie. Jeg er så enkel som det.

For oss er det også så enkelt. Jeg har respekt for at det er annerledes for andre familier, men for ganske mange er det også ganske greit. Det er dyrt å reise til varmere strøk i vinterferieuka, da dropper vi det. (jeg er heldig og har stort sett fri i skoleferien til barna, jeg ser den).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:20   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Herregud, det er jo ikke som om alternativene er telttur eller Kreta til titusenvis av kroner.

Man kan fint få til både Danmarksturer og agriturismoturer til Italia til rundt 20 000 kroner - i skoleferien - om man gidder å planlegge litt. Og jeg NEKTER å godta premisset om at årlig utenlandsferie er en rettighet for alle.


Jeg har selv en diger skrape i lakken på dette, da vi, før innstrammingen i Osloskolen, takket ja til en invitasjon til storfamiliefeiring av rund dag, som innebar at vi måtte søke oss fri 5 dager. Jeg likte det ikke, men policyen under forrige rektor hadde vært litt sånn "ja, maks 2 uker, og helst ikke så mye", og vi har lite klasseromsundervisning så det skaper lite krøll for totalopplegget om noen er borte, og barna har hatt ca. null fravær fra skolen i alle de årene vi har gått der, og jeg spiste kamelen og svarte ja til invitasjonen. Og søkte. Og fikk nei. Ny rektor, ny policy, tydeligvis. Hun sa noe sånt som at "ja, jeg har jo ingen sanksjonsmuligheter, dere må gjerne reise, men dere får ikke min velsignelse til fri fra skolen pga FERIE, altså. Det gjør dere ikke. ". Da var alt booket og betalt, og vi reiste, men det var siste gang, ja. Huff.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:30   #83
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er merkelig at disse diskusjonene dukker opp akkurat når jeg har bestilt ferie. I den forrige tråden fikk vi som har sånn midt på treet økonomi beskjed om å reise på telttur i stedet for til syden hvis det ble for dyrt. Vel, i sommer var vi på telttur med våre tre små og det var katastrofe. Aldri igjen, for å si det sånn. Til neste år drar vi til Kreta tidlig i juni. Vi sparte i overkant av 20 000 kroner på å reise da framfor i høysesongen når skolen har ferie så det var da eller ikke i det hele tatt, men sånt som dette betyr ikke diddeliskvatt for 80% av brukerne her inne ellerno da de fleste har betydelig bedre økonomi enn oss.

Jeg nekter å bære byrden av at det begynner elever som ikke kan lese på helse og sosial med 2.2 i snitt på mine skuldre som Nokon skisserer over her. Min unge kan lese ganske godt allerede og her kan man fortsatt søke permisjon fra skolen i to uker og hittil har ingen fått nei, i følge læreren på foreldremøte sist torsdag.

Jeg tror forøvrig ikke at Gina mente det ikke var noe vits for hennes barn i å møte opp på skolen etter ferien når skolen starter opp på en torsdag, men at mange kanskje ikke gjør det der hun bor. Her er ikke det ikke noe problem tror jeg.

Du bryr det altså ikkje om at det er eit problem på samfunnsnivå at 30% dropper ut av vidaregåande skule, før dei har fått vitnemål eller fagbrev? Du bryr deg heller ikkje om at det er eit problem på samfunnsnivå at denne gruppa i stor grad ender opp i NAV-systemet (apropos ein del andre trådar kor det har vore snakk om tidleg forebygging og så vidare)? Det er heilt uproblematisk for deg at forskning viser at haldningar av typen ferie-er-viktigare-enn-utdanning har direkte konsekvenser for barnas læringsresultat?

Eg skjønner ikkje at det verkeleg er ei opplest-og-vedtatt haldning at ferie er viktigare enn utdanning. Eg skjønner problemstillinga til turnusforeldra, som ikkje får fri i skuleferiane. Men eg skjønner ikkje "fordi det er billigare"-argumentasjonen.

Som lærar er eg bunden til skuleferian, og eg synest ikkje vi får mindreverdige feriar sjølv om vi må tenke litt økonomi i planlegginga. Sjølvsagt kan vi ikkje reise på høgsesong-sydentur kvart år, det har vi bare gjort ein gong. Men vi har likevel fint klart å få reise på ein ferie i året til under 7-8000 i skuleferien.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:37   #84
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

nokon: Jeg syns argumentasjonen din har en logisk brist. Jeg klarer ikke å se hvordan hvorvidt "Forelder NN med barn som leser godt og klarer seg greit" reiser på en ukes ferie har noe som helst med "Barn XX som går gjennom skolen uten å lære å lese". Mener du at forelder NN påvirker foreldrene til XX slik at XX gir blaffen i skolen? Akkurat den ser jeg ikke.

Men at det bare er 200 skoledager, at det forstyrrer flyten i skoleåret og undervisningen når noen blir borte støtt og stadig, at det tar tid og krefter fra lærere som ikke har flust med noen av delene å drive og tilrettelegge - alt det ser jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:38   #85
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg forholder meg selvsagt til det skolen bestemmer, og har selv tatt ungene fri noen få dager. Men tipper det snart blir innstramminger hos oss også siden det er mye utenlandske elever på skolen og det er et stort problem at de utvider både sommerferien i begge ender og juleferien i begge ender. Og da er det også selvfølgelig mange norske som også gjør det så lenge skolen godtar dette.

Jeg synes høstferie og vinterferie er noe stort tull. De to ukene burde heller gjøres fleksible i løpet av året om de skulle vært, men ikke så lett å få til det på noen god måte heller. Jeg kan fint forhold meg til at skolen har steng 8-9 uker på sommeren, men vi sliter litt når sfo har steng i juli og jeg har veldig vanskelig for å få ferie på jobben i juli. Og da bruker vi så mye av ferien i sommerferien når mann og jeg må dele oss alle tre ukene sånn som det ser ut til vi må gjøre neste sommer. Ungene får 6 uker ferie, men vi har absolutt ingen ferie med hele familien sammen. Ofre tar vi da ei uke sammen enten i juni eller august, dvs. vi bruker 4 uker ferie hver på sommeren. Da blir det ikke mye vi kan ta fri alle de andre feriene skolen har. Og i tillegg til alle feriene så har skolen og sfo 5 planleggingsdager i løpet av året.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:44   #86
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Det er ikke innstramminger her i kommunen, men jeg skulle ønske det. Litt morsomt er det jo når vi etter diskusjonen på foreldremøte får vite at kontaktlærer blir borte de neste to ukene pga sydenferie.

Vi har eldstebarnet i niende klasse og har ikke tatt dem ut av skolen (annet enn i sorgsammenheng) en eneste dag. De siste årene har jeg hatt skoleferier jeg også, men det har vært et bevisst valg. Noen sommere betydde det at vi hadde ferie sammen som familie i to uker. Det er ikke noe gøy, jeg ser den, men jeg klarer ikke helt å se at ferie alltid trumfer skole heller. Ja, man kan lære mye på en ferie, nei, det er ikke alltid sånn at å følge opplegget veier opp.

Poenget er ikke å være moralens vokter og se ned på de som prioriterer annerledes, men for mange er altså disse reglene helt uproblematiske å forholde seg til. Jeg skjønner godt behovet for strenge regler når argumentasjonsrekken til foreldre går i "våre barn er ikke kompatible med telt, så vi må reise til syden i skoletiden".

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:47   #87
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

nokon: Jeg syns argumentasjonen din har en logisk brist. Jeg klarer ikke å se hvordan hvorvidt "Forelder NN med barn som leser godt og klarer seg greit" reiser på en ukes ferie har noe som helst med "Barn XX som går gjennom skolen uten å lære å lese". Mener du at forelder NN påvirker foreldrene til XX slik at XX gir blaffen i skolen? Akkurat den ser jeg ikke.

Men at det bare er 200 skoledager, at det forstyrrer flyten i skoleåret og undervisningen når noen blir borte støtt og stadig, at det tar tid og krefter fra lærere som ikke har flust med noen av delene å drive og tilrettelegge - alt det ser jeg.

Problemet er at det ikkje bare er NN som er borte, men XX er også borte. Og alle synest dette er heilt greit, for det er jo så dyrt å reise til Syden og det er jo så viktig å reise til Syden. Verken elevane eller foreldra har vist seg verdig den tilliten dei har fått, med tanke på å ta ansvar for at elevane faktisk har med seg det dei skal av grunnleggjande ferdigheiter frå grunnskulen til vidaregåande. Og då må det ei generell innstramming av reglane til, fordi det er i ferd med å bli eit problem på samfunnsnivå og ikkje bare eit problem på individnivå at så mange er så svake når dei har fullført 10 års skulegang.

- Når media i store oppslag formidler at det er eit problem at ein ikkje får fri frå skulen for å gjere andre ting, seier dette noko om haldningane til skule og utdanning på samfunnsnivå, ikkje bare om foreldra til NN.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:52   #88
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Herregud, det er jo ikke som om alternativene er telttur eller Kreta til titusenvis av kroner.

Man kan fint få til både Danmarksturer og agriturismoturer til Italia til rundt 20 000 kroner - i skoleferien - om man gidder å planlegge litt. Og jeg NEKTER å godta premisset om at årlig utenlandsferie er en rettighet for alle.

Veldig enig i dette. Og godt formulert. Jeg kjenner at det evige argumentet om prisen på sydentur og urettferdigheten for de som ikke har råd til å reise i skoleferien får meg til å rødt. Jeg greier ikke å formidle saklig hvor far out jeg syns det er å bruke prisen på ferien som en gyldig fraværsgrunn.

Herregud, kan ikke folk reise på en annen ferie da. Det er jo tusenvis av muligheter utenom charter til syden hvis man ikke har råd til det.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:53   #89
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

En utfordring hos oss har ellers vært at så mange lar barna gå tidlig fra skolen for å være med på forskjellige aktiviteter som begynner før skoledagen er slutt (vi har heldagsskole som slutter 15). Det har vært vanskelig å være de kjipe foreldrene som ikke lat barna gå på fotballakademi når "alle de andre får lov", men nå blir det en innstramming i dette også.

Og så skal vi visst få et tilsyn også, der kommunen sjekker hvordan disse tingene blir fulgt opp av skolen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:54   #90
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg kjenner at det evige argumentet om prisen på sydentur og urettferdigheten for de som ikke har råd til å reise i skoleferien får meg til å rødt. Jeg greier å formidle saklig hvor far out jeg syns det er å bruke prisen på ferien som en gyldig fraværsgrunn.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:56   #91
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Det har da vært brukt senest i denne tråden? Av minst to, mener jeg å huske?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:57   #92
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

Nei, det er godt mulig det ikke er så mye brukt i våre tråder, men det kommer alltid fra en eller annen med det argumentet i diskusjoner om skolens innstramming. Det gjelder også i offentlige diskusjoner. Og tallene fra enkelte av skolene når det gjelder sydenfravær er jo helt hinsides.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:59   #93
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det har da vært brukt senest i denne tråden? Av minst to, mener jeg å huske?

Av én, vel? Jeg er enig i at det er et dumt argument. Men de turnusarbeidendes argumenter er bra, synes jeg. Personlig er jeg irritert over innstrammingen, selv om jeg aksepterer den og ikke kommer til å ta ut barna mine uten lov. Ikke fordi jeg vil ha Billig Sydentur™, men fordi jeg kunne tenke meg å reise en del steder som ikke har noen god sesong i skoleferiene før ungene fyller 19. Og fordi jeg ikke er imponert over hva skoledagene er fylt med i barneskolen for sånne unger som mine, blir jeg litt gretten over å ikke, helt unntaksvis, få lov til å fylle dem med noe skikkelig spennende. Men jeg ser at det er et førsteverdensproblem, for all del.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:00   #94
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

Sjå innlegg 77 i denne tråden.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:02   #95
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Sjå innlegg 77 i denne tråden.

Ja, jeg så det. Men hovedvekten av argumentene i FP-debattene har vært andre, og bedre. Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere det en gang til.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:03   #96
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Av én, vel? Jeg er enig i at det er et dumt argument. Men de turnusarbeidendes argumenter er bra, synes jeg. Personlig er jeg irritert over innstrammingen, selv om jeg aksepterer den og ikke kommer til å ta ut barna mine uten lov. Ikke fordi jeg vil ha Billig Sydentur™, men fordi jeg kunne tenke meg å reise en del steder som ikke har noen god sesong i skoleferiene før ungene fyller 19. Og fordi jeg ikke er imponert over hva skoledagene er fylt med i småskolen for sånne unger som mine, blir jeg litt gretten over å ikke, helt unntaksvis, få lov til å fylle dem med noe skikkelig spennende. Men jeg ser at det er et førsteverdensproblem, for all del.

Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?

(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:03   #97
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Moltemyr skole i Arendal har praktisert fleksibel høst- og vinterferie siden 2006, med stort sett positive erfaringer: http://www.aftenposten.no/familie-og...l#.UkFF78Zzn7V.

Den eneste ulempen jeg ser, er dersom skolene skal dekke vikarkostnadene selv når alle klasser mangler læreren sin to av undervisningsukene i skoleåret. Hvis det ikke tilføres friske midler, vil det stort sett innebære reduksjon av assistentstyrking, mindre mulighet for delingstimer eller ekstratilbud som lesekurs/mattekurs for gråsoneelever, sammenslåing av spes.und.-grupper osv.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:04   #98
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Jeg syns også turnusargumentet er veldig bra og gyldig. Og det er synd at "vi vil til Syden!! "-hordene og "må til hjemlandet 3-4 måneder hver sommer" skal gjøre det vanskelige for turnusforeldre å få ferie sammen, slik det nå altså har blitt.

Og jeg syns at det OGSÅ er alvorlig, og veldig trist, at så mange barn og foreldre opplever at skoledagen er såpass innholdsløs at en uke ikke gjør stort fra eller til. Ikke at å ta ut barna hjelper på det, altså, men trist er det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:05   #99
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

Jeg er litt uenig. Det har vært mange varianter av dette; direkte slik Meissa demonstrerer på forrige side, og mer "svigermor feirer 70 og har bare råd til å invitere oss alle til Portugal utenom skoleferien", "når vi først har brukt masse penger på å reise langt vil vi være her en stund" osv. Det syns jeg egentlig bare er ulike varianter av samme argument.

Jeg har argumentert på begge sider av denne diskusjonen, og hisset på meg motparten equally.

Jeg ser argumentet om skiftarbeidere og om det kunne gjøre det lettere med valgfri høstferieuke mellom uke 40 og 43 f.eks. så er jo det noe man kan se på. Helt hvordan man skal løse det praktisk og økonomisk aner jeg ikke. I tillegg syns jeg dette burde være noe fagforeningene til de ulike skiftarbeiderne burde se på, for fra forrige diskusjon rundt dette virket det som det varierte veldig hvor lett/vanskelig det var å få til anstendig mengde fri med familien avhengig av hvor man jobbet, innen samme sektor. Jeg syns ikke det er skolens ansvar alene å løse den floka.

Også vil jeg påpeke at de færreste jeg vet om tar ut høstferie og vinterferie med ungene, man har tross alt bare 5 ferieuker til rådighet. Jeg tar som regel 4 om sommeren, og en i jula. Ergo må Hiawata være på SFO i høst-, vinter- og påskeferien utenom helligdagene. Men det er jo faktisk en slags ferie det også, de har mange koselige aktiviteter som slett ikke minner om skole.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:09   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?

(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).

Men det er jo litt slik i Osloskolen nå. Rektor skal vurdere hvert tilfelle om det er forsvarlig med fri, og da vil det jo si at det vil være lettere for eleven med gode resultater og ressursterke foreldre som følger opp å få fri, enn for eleven som sliter med resultatene.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg syns at det OGSÅ er alvorlig, og veldig trist, at så mange barn og foreldre opplever at skoledagen er såpass innholdsløs at en uke ikke gjør stort fra eller til. Ikke at å ta ut barna hjelper på det, altså, men trist er det.

Det syns jeg også.

Og jeg syns i likhet med Toffen at det er mye god læring i reising, og jeg virkelig gleder meg over hver gang jeg kan ta med Hiawata til et nytt og spennende sted. Men jeg tror jeg skal få det til innen skoleferien. Jeg vet ikke om ett sted som er fullstendig ureisbart i alle skoleferiene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no