Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plante ut nå?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-16, 21:40   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Plante ut nå?

I dag har poden og jeg pyntet opp litt her.

En kurv og en potte på trappa, og to "søylepotter" på verandaen, samt en sånn sak som henger på veggen.
Jeg eier ikke grønne fingre at all, og håper vi kan klare å holde i liv i det til over 17.mai i hvertfall.

De fryser ikke nå? Ingenting er plantet i bakken. Eller må jeg ta alt inn om natten? Bor på Romerike.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:25   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå?

Jeg plantet ut i starten av mai og bor i Trondheim. Har til og med sådd rett i jorda. Tror det går bra😊

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:26   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå?

Bare husk å vann ofte, for krukkeplanter tørker fort ut.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:31   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plante ut nå?

Det går antakelig bra, jeg planter ut nå i helga, tenker jeg. Jeg pleier å dekke over krukkene med håndklær om natta til jeg er sikker på at de klarer seg, ei ukes tid eller så. Planter alltid ut de første sommerblomstene rett før 17. mai.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:37   #5
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plante ut nå?

Jeg plantet de første for over for en måned siden, men det var for det første fordi det sjelden blir så kaldt her, for det andre fordi det bestod av småblomstret stemor som tåler en trøkk og som er litt puslete den første tiden. Pleier derfor å sette dem tidlig slik at de er rotfestet og tre ganger så store til 17.mai. Nå har jeg også satt ut Flittig Lise, hortensia og en drøss med andre, og tok også sjansen på pelargoniumene.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:38   #6
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plante ut nå?

Har forresten vannet hver dag i det siste og mye hver gang, med denne varmen pluss litt vind tørker det saklig fort.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:46   #7
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plante ut nå?

Stemor og påskeliljer har jeg også hatt ute lenge, men de tåler jo litt frost. Å så rett ut blir også noe annet, de vokser jo etter de forholdene som er (jeg har sukkererter og reddiker og spinat så langt). Sommerblomster som er dyrka i drivhus og ikke akklimatisert må man være litt mer forsiktig med, men det er ikke verre enn at man dekker dem til noen netter.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 11-05-16 kl 22:55.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:51   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå?

Det er godt og vel en måned siden jeg plantet de første vår/sommerblomstene. Men det er først nå det blir skikkelig fart på dem, de så pjusk ut en stund da det var litt nattekaldt. Nå klarer det meste seg fint, og jeg har hengt opp petunia og lobelia i ampel også.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 22:52   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå?

Det burde gå helt bra. Jeg har plantet litt ut og skal ta mer nå i helgen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 23:01   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå?

Lobelia i sånn ampel ja. Det er det den ene heter. De andre aner jeg ikke hva er for noe.

Kjøpte en sånn ferdig pakke som het "17.mai pakke", en silver ettellerannet som i følge poden blir veldig stor og fin. Hengende av noe slag. Skal visstnok bugne utover. Den har fått en stor potte med masse jord. Den samme poden påstår at den trenger det. Også tre stykker av et eller annet slag i sånn avlang kurvting. Svigermor pleier å klippe de ned på høsten og lagre de i potetkjelleren om vinteren. Så planter hun de ut om våren igjen. Finnes i hvertfall i rød, hvit og rosa. Poden vet sikkert hva de heter, men han sover nå.

Han får nok grønne fingre. Han sluker alt av gartner og hageprogrammer og har plantet i drivhus med farfar. Han skal ha "grønnsakshage" i pallekarmer i år. Glad Svigers er nærmeste nabo, så han kan få forholdsvis kyndig hjelp. Jeg er helt håpløs med planter og blomster.

Da satser vi på at de overlever en stund. Poden husker sikkert på å vanne de.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 23:07   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plante ut nå?

De rød, hvite og rosa kan høres ut som pelargonier. De kan vinterlagres. (Jeg skal ikke si hva jeg betalte for en liten stikling av en bestemt sånn på hagemessa i april. )

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-16, 23:13   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå?

Jeg måtte Google. Pelargonia var det ja! Vi satt en hvit i midten, og en mørk rosa på hver side. Ble så fornøyde med oss selv etter plantingen at!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 07:09   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå?

Jeg plantet ute for en god uke siden, de trives. (Østlandet) Er dog forberedt på at de kan fryse når temperaturen nå synker, valgte hardføre planter.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-16, 12:59   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå?

Det er meldt en kald helg her i Bergen, og det pleier det gjerne å være i midten av mai. Jeg venter alltid til etter 17. mai med full utplanting.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no