Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plante ut julerose

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-16, 15:27   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Plante ut julerose

Jeg har klart å holde liv i julerosen jeg kjøpte til jul, den er ikke veldig dekorativ lenger, men planen er å plante den ut når våren kommer. Jeg har en liten "skog" i hagen, og tenkte kanskje å plante den litt innunder et bjørketre eller et grantre. Ser for meg at den vil trives der hvor hvitveisa blomstrer, men jeg tar kanskje feil? Dette er i Trøndelag, H4, er det bare å glemme?

Noen som har lyktes med julerose ute og har tips? Når blomstrer den?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 17:38   #2
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut julerose

En bekjent la akkurat ut bilde av sin julerose på Facebook. Den blomstrer i kyststrøk på østlandet nå. Jeg har lest at de blomstrer fra januar hvis snøforholdene tillater det, men det kan være unøyaktig.

Jeg tror det er avhengig av om det er en Helleborus Niger eller H. Orientalis. Jeg har frøplanter av det jeg tror er H. Orientalis i hagen, de er ikke gamle nok til å blomstre enda, men bladene strutter så det er en fryd å se.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 17:40   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut julerose

Her er den herdig til H5: http://www.moseplassen.no/2015/02/he...gjennom-snoen/

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 09:23   #4
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante ut julerose

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Her er den herdig til H5: http://www.moseplassen.no/2015/02/he...gjennom-snoen/

¨Så bra, dette blir spennende å prøve ut

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 09:32   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut julerose

Du bør sikkert få den i jorda jo før jo heller. Jeg venta lenge med min i fjor (H. Niger), og den klarte ikke sommeren. :-(

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 09:41   #6
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante ut julerose

Må nok vente litt til, godt med tele i jorda, i går morges var det -10, og det er fortsatt en halvmeter snø! Til påske kanskje - påskerose.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 09:49   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut julerose

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Må nok vente litt til, godt med tele i jorda, i går morges var det -10, og det er fortsatt en halvmeter snø! Til påske kanskje - påskerose.

Jeg fikk min i slutten av mars i fjor, den var så utrolig vakker, og den blomstret lenge i krukke på verandaen. Jeg plantet den ikke ut før mot sommeren, så vidt jeg husker. Det var definitivt ikke vellykket.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-16, 11:11   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut julerose

Ikke plante den ut før det er varmt nok i jorden, vent til etter 17. mai. Ellers dør den bare, fordi det er for kaldt for den å slå røtter. Men neste år vil den blomstre i kulde.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no