Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag for en

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-23, 17:51   #1
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Middag for en

Dere som bor alene; hva er deres middagstips? Jeg sliter litt med å lage middag bare til meg selv altså. Jeg jobber endel kveld og da løser jeg middagen med Fjordland e.l, men kan ikke spise det hver dag. Nå blir det ofte at jeg spiser samme middag to dager på rad fordi ingenting er beregna for en person, og det er greit altså, og jeg kan selvfølgelig fryse ned
Jeg har ingen allergier, liker alt. Kjør på med tips(men ikle barr typ lag 17 ltr lapskaus og frys ned så har du)!

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 18:05   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middag for en

Jeg spiser ofte wok når jeg er alene hjemme. En kyllingfilet funker fint til det.
Jeg er også veldig glad i kjøttsuppe, og kunne fint laget stor porsjon for så å fryse ned til enkel middag.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 18:25   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag for en

Mamma fryser ned enkeltposjoner av mye forskjellig. Så har hun «Fjordland» klart i fryseren rett og slett. Ellers kan mye singelfryses slik at man kan ta ut en kjøttkake, en fiskekake eller klippe av en fiskefilet.
Om man tar det ut av frysen om morgenen er det tint og klart til oppvarming om ettermiddagen. Kokte poteter kan fryses, det kan ris også. Jeg er usikker på pasta men blir overrasket om det ikke kan fryses.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 18:31   #4
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Middag for en

Én pakke frossengrønnsaker, krydret med ingefær, chili og hvitløk, pluss et eller annet med proteiner. Enten kyllingfilet, kjøtt eller kikerter/bønner/linser.

Et annet alternativ er tomat- eller blomkålsuppe. Suppe er super singlemat.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 18:43   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Lompepizza er min faste middag, Kyllingsalat, stekt kyllingfilet eller laks med rotgrønnsaker ved siden av.
Lasagnesuppe er godt, eller kyllingsuppe.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:07   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Jeg kjøper fiskekaker og fryser ned i pakker på to, fire fiskefileter i «remse» som jeg fryser og tar ut en om gangen, lager dumplings og fryser ned, lager et helt blomkål og heller olivenolje, parmesanflak og ristede gresskar- eller solsikkekjerner over, stekte poteter og rotgrønnsaker i form, lager mye supper på sopp, brokkoli, blomkål eller løksuppe, finner jeg kylling av lårfilet i datodisken så fyller jeg den med soltørkede tomater, mozzarella og hvitløk eller jeg lager crispy duck .. eh kylling, caprese ble det en del av i sommer da det ofte finnes mozzarella i datodisken, men det er mer lunsj enn middag. I dag laget jeg linsegryte med blomkål, og har nok til i morgen også. Liker ikke Fjordland, da foretrekker jeg brødskiver i stedet. Det sagt så er det ofte jeg spiser brød eller knekkebrød i stedet for varm mat til middag. Datodisken avgjør som regel.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:09   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Stekt ris er en av mine favoritter, brukte det mye når jeg var alene. Bruker basmatiris, blomkålblanding, egg og evt kylling eller skinke (oftest uten). Litt soyasaus og oystersaus.
Kyllinglår eller kyllingfilet med ris.
Pastasalat med kylling.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:11   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag for en

Ja, jeg både ser her og forstår at det mest sannsynlig bare er hue mitt som sliter med å gå fra å lage middag til 4 til bare lage til en altså
Takk for tips uansett

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:25   #9
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag for en

Vet og noen som bor alene ofte kjøper varmmat i kantina på jobb så det er middag, og da tar brødskiver eller noe annet enkelt hjemme.
Skjønner det er stor overgang.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:28   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Har ikke Fattig student mange tips til middag for en? Jeg tror hun er flink til å lage menyer som bruker opp alt, så man slipper ende opp med mange halvbrukte ingredienser. Jeg tipper den er fin selv om man hverken er student eller fattig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:32   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag for en

Enestående Mat er perfekt for deg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:40   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag for en

Jeg lager ofte en kålsalat (gjerne av rødkål), altså snittet rødkål blandet med for eksempel sennepsvinaigrette. Tilsetter det jeg måtte ha av andre grønnsaker, frukt eller bær. Så elsker jeg torsk og steker meg en torskefilet. Har singelfrosne liggende i frysen. Ingen andre her elsker torsk, så jeg benytter anledningen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:47   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag for en

Jeg har en sånn bitteliten paiform som er min go to. Der putter jeg typ masse oppluttede grønnsaker og en torskebit og steker i ovnen. Eller koker pasta, blander i stekte grønnsaker (det jeg har i kjøleskapet) og typ en halv kyllingfilet i biter. Blander alt sammen med en spiseskje creme fraîche i paiformen og steker et kvarter i ovnen. Som et par eksempler. Basisen er at jeg alltid har grov pasta og havreris i hus, diverse grønnsaker (sjalottløk, gulerøtter, squash og paprika, og noe kylling, karbonadedeig og frossenfisk. Mikses i alle muligheter, og blir ofte god middag til bare meg. Jeg står sjelden mer enn 15 minutter på kjøkkenet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:48   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag for en

Jeg ville tenkt serie middager for å bruke opp ting og tang.
F.eks en halv butikkgrillet kylling, ris og kokte grønnsaker, bearnaise-saus på flaske. Plukk resten av kyllingen, lag kyllingsalat neste dag. Bruk salaten videre dagen etter til taco/pita e.l. med kjøttdeig. Bruk resten av kjøttdeigen på pizza neste dag.

I tillegg ville jeg latt en porsjon rester stå i kjøleskapet mer enn en dag, sånn at du ikke spiser det samme to dager på rad.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:56   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag for en

Dette spiser jeg en del av:
Lapskaus
Gryterett - enten Toro eller egenkomponert
Biff
Pølser/kjøttboller og potetmos
Hønsefrikassé
Gnocchi med noe kjøtt og grønnsaker til

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 19:59   #16
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har ikke Fattig student mange tips til middag for en? Jeg tror hun er flink til å lage menyer som bruker opp alt, så man slipper ende opp med mange halvbrukte ingredienser. Jeg tipper den er fin selv om man hverken er student eller fattig.

Tenkte at jeg skulle foreslå den samme. Datteren min bruker stort sett denne, den inneholder ukesmenyer (4 dager) med fokus på minst mulig matsvinn.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 20:04   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag for en

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Har ikke Fattig student mange tips til middag for en? Jeg tror hun er flink til å lage menyer som bruker opp alt, så man slipper ende opp med mange halvbrukte ingredienser. Jeg tipper den er fin selv om man hverken er student eller fattig.

Jeg har boka, og den er fin den, men bruker jeg den?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 21:02   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag for en

I går spiste jeg tortillalefse med en ovnsbakt ørretfilet (ovnsbakt med miso og litt chilicrisp), stekt sopp og strimlet kål. Ørreten var en del av en sånn lang frossen remse. Tortillalefser holder det lenge i kjøleskap og et kålhode holder også i eeeeevigheter. Jeg bare skrelte av noen blader og hakket opp.

I dag spiste jeg det samme, nesten. Men denne gangen med en liten boks tunfisk og srirachamajones, sopp og kål.

Jeg lager også ofte pastasalat med tunfisk, kylling, div grønnsaker (ofte tomat, agurk, og salat), yoghurt naturell, feta eller ajvar. Eller pesto.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 21:11   #19
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag for en

Jeg kan bidra med at det går fint å fryse ned kokte poteter, kokt ris og kokt pasta. Det går også bra med kokte eller wokede grønnsaker. Jeg har et par skuffer med ferdigpreppa mat i frysern, det blir raskt variasjon der når jeg lager minst en runde med prepp i uka.

Mine go-to er kokte poteter med kjøttkaker i brunsaus + brokkoli, fiskefilet med potet og grønnsaker, kyllingkjøtt med ris, brune bønner og brokkoli. Pasta bolognese laget fra bunnen og fryst i porsjonsbokser er nam

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-23, 21:37   #20
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag for en

Jeg har sett Bunnpris ha nokså små pakninger med kylling, strimlet svin, biffstrimler osv til en fin pris, passelig til en wok eller gryte for en.

Suppe er lett å tilpasse, jeg bruker mye søtpotet, gulrot eller blandede grønnsaksrester, og blender gjerne med stavmikser.

Kjøttdeig tiner fort om en fryser ned små porsjoner flatpakket. Store pakker kyllingfilet kan deles opp og fryses enkeltvis.

Jeg synes ofte rotgrønnsaker og kål holder seg mye lengre enn salat, paprika og andre grønnsaker vi bruker mye av, og er veldig anvendelig i wok, supper eller ovsbakt.

Pitapizza med valgfri topping er raskt og godt!

Ostesmørbrød, stekt egg og karbonade, eller et godt smørbrød med reker eller roastbeef kan gjerne være middag for min del.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no