Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å være lik på noen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kunne du ha brukt uttrykket "lik på", som i "du er lik på faren din"?
Ja, det kan jeg både skrive og si. 14 10,00%
Ja, jeg kan si det, men ikke skrive det. 18 12,86%
Jeg har hørt/sett det, men ville verken si eller skrive det. 66 47,14%
Jeg har aldri hørt/sett det, og ville verken si eller skrive det. 41 29,29%
Nerdepoll 1 0,71%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 09:40   #101
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg sier ikke det, men har ofte hørt det. Å være lik på noen betyr vel egentlig å daue på noen.

Næh... Man blir vel ikke lik før man har vært dau et par sekunder vel?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:52   #102
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Jeg har hørt det, men skriver/sir er lik faren.

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 14:53   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Jeg er sørlending og på stedet jeg kommer fra er det en helt normal uttrykksform.
"Han er lik på sin far." "Jeg er lik på mi mor."

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 21:14   #104
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Nå spriker konkusjonene litt her, men jeg prøver meg.
Det er bare urgamle og purunge, striler/ut-på-vest-landet-folk/folk fra Nord-Norge, og de uten utdannelse som sier "lik på".

Se, det var kammen sin det.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 12:45   #105
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Nå spriker konkusjonene litt her, men jeg prøver meg.
Det er bare urgamle og purunge, striler/ut-på-vest-landet-folk/folk fra Nord-Norge, og de uten utdannelse som sier "lik på".

Hva med folk med utdannelse fra Sørlandet da?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:01   #106
mamma til 5
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2
mamma til 5 har et hav av muligheter foran seg
Blunk

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg sier "han ligner på faren sin" når jeg mener utseendemessig, og "han er lik faren sin" når det gjelder andre kvaliteter. Det ville ikke falle meg inn å si at noen er lik på noen andre, og jeg får litt morbide følelser av setningen. Ser for meg at noen har lagt et lik på noen.

Jeg bruker uttrykket noen ganger jeg, men det er vel ikke gramatisk riktig- tror jegMen å sette det i en slik setting at det da har noe med et lik/ en død person å gjøre, det syns je blir helt feil

mamma til 5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:18   #107
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av mamma til 5, her.

Jeg bruker uttrykket noen ganger jeg, men det er vel ikke gramatisk riktig- tror jegMen å sette det i en slik setting at det da har noe med et lik/ en død person å gjøre, det syns je blir helt feil

Å være "lik på" er dialekt akkurat som "hete for" som trøndere sier. Grammatisk riktig er det ikke, men det gjelder mange dialektuttrykk.

Ut i fra kontekst blir det fjernt å sammenligne med lik i betydning død person.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no