Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skalldyr og bibelen

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-21, 10:09   #21
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Min favoritt er «Loven om mugg på klær». Trur det er rundt 3. mosebok 13. :bidrar:

Enig, det står vel også en del om mugg i huset. Leste denne delen da jeg jobbet med leprahistorie for et par år siden. I en eldre oversettelse omtales alt muggens som spedalsk og bør brennes. (om jeg ikke husker helt feil).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 12:09   #22
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Enig, det står vel også en del om mugg i huset. Leste denne delen da jeg jobbet med leprahistorie for et par år siden. I en eldre oversettelse omtales alt muggens som spedalsk og bør brennes. (om jeg ikke husker helt feil).

Skal det ikkje bes for av ein prest og gravas ned først?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 12:21   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Tydeligvis var mugg i hus og klær et stort folkehelseproblem på den tida (også).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 13:01   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Dette var sikkert ganske nyttige kostholdsråd/leveregler for den tidsepoken det ble skrevet/gjenfortalt. Og da var det fornuftig.

Det er ganske mye som står i GT som vi slett ikke kan/skal forholde oss til lenger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 13:03   #25
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Jeg skjønner forsåvidt de fleste av kostholdsrådene, men det med tøy av blandet materiale - det har jeg litt mer problemer med. Finnes det en logisk forklaring på hvorfor det var uønsket?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 13:19   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg skjønner forsåvidt de fleste av kostholdsrådene, men det med tøy av blandet materiale - det har jeg litt mer problemer med. Finnes det en logisk forklaring på hvorfor det var uønsket?

Synes isprinsessens forslag om nupper her er utmerket.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 13:26   #27
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette var sikkert ganske nyttige kostholdsråd/leveregler for den tidsepoken det ble skrevet/gjenfortalt. Og da var det fornuftig.

Det er ganske mye som står i GT som vi slett ikke kan/skal forholde oss til lenger.

Og heldigvis kan man velge å se bort fra det nye testamentet også om man vil.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 13:28   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Synes isprinsessens forslag om nupper her er utmerket.

Ja, det er sant. Det kan jo være at de var plaget med både mugne og nuppete klær. Jeg kan i grunn forstå at de hadde behov for en frelser.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 16:16   #29
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er sant. Det kan jo være at de var plaget med både mugne og nuppete klær. Jeg kan i grunn forstå at de hadde behov for en frelser.

Dagens kommentar!

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-21, 21:43   #30
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er sant. Det kan jo være at de var plaget med både mugne og nuppete klær. Jeg kan i grunn forstå at de hadde behov for en frelser.

Nå kniste/gryntet jeg sånn her at jeg måtte forklare kollegaene hva jeg leser.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 11:26   #31
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Når jeg gikk på barneskolen måtte vi skrive resyme fra de 5 første mosebøkene.
Det er det eneste jeg husker da.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 11:49   #32
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og heldigvis kan man velge å se bort fra det nye testamentet også om man vil.

Ja, jeg lever godt med å ikke forholde meg til noen religiøse tekster for hvordan jeg skal leve livet mitt.

Det sagt, så syns jeg det til dels bedrives mye apologetikk for å slippe å forholde seg til de delene av religion som kræsjer med moderne syn, samtidig som man velger å ikke gjøre det samme når det gjelder de tingene som støtter ens eget syn på ting.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 12:05   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Jeg forholder meg i ganske stor grad til Kardemommeloven.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 15:09   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Kardemommeloven.

Jeg argumenterte en gang heftig overfor en personlig kristen at det burde være om man lever etter den, og ikke om man tror på en Gud som avgjør om man havner i en potensiell himmel, får 40 jomfruer eller whatever, men han var helt uenig, man måtte tro.

Nah.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 17:32   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kardemommeloven.

Jeg argumenterte en gang heftig overfor en personlig kristen at det burde være om man lever etter den, og ikke om man tror på en Gud som avgjør om man havner i en potensiell himmel, får 40 jomfruer eller whatever, men han var helt uenig, man måtte tro.

Nah.

Ja. For det står jo i et av få bibelvers jeg kan.

"for hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt men ha evig liv."

Det er troen som frelser. Såpass har jeg skjønt. (jeg omgås tross alt flere personlig kristne og misjonærer på jobb hver dag enn jeg har truffet tilsammen før i mitt liv.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 18:11   #36
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja. For det står jo i et av få bibelvers jeg kan.

"for hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt men ha evig liv."

Det er troen som frelser. .

Nja, dette gjelder først og fremst i protestantismen.
I katolisismen betyr handlingene dine mer.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 19:25   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Nja, dette gjelder først og fremst i protestantismen.
I katolisismen betyr handlingene dine mer.

Ja. De gjør vel det.

Men må du ikke likevel tro, altså? Sånn i tillegg?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 20:55   #38
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja. For det står jo i et av få bibelvers jeg kan.

"for hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt men ha evig liv."

Det er troen som frelser. Såpass har jeg skjønt. (jeg omgås tross alt flere personlig kristne og misjonærer på jobb hver dag enn jeg har truffet tilsammen før i mitt liv.

Ja, jeg vet jo hva Bibelen sier, men jeg synes det er ulogisk og teit. Handlinger bør telle mer enn ord og det bør være grenser for hvor lange ganger man skal tilgi noen som gjør samme feil om og om og om igjen fordi man kan tilgis.

Jeg finnes jo ikke religiøs, men synes man bør oppføre seg skikkelig mot medmennesker uavhengig av hva de tror på og fordi det er rett, ikke fordi man skal til paradis i et potensielt neste liv eller noe.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 21:15   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Jeg et slett ikke uenig i at man skal være grei mot andre og at gode gjerninger er en god ting. I seg selv. Fordi det er rett.

Men at en kristen mener at troen frelser og er det som gir muligheten for å komme til guds himmel eller hva det enn er, er nå sånn da at for den som altså ikke tror, vel heller ikke tror på dette?

Sannelig om jeg vet. Det ble slutt på andakt og bønn som inn ledning på lunsjen for noen år siden. Så det er ikke så mye jeg utsettes for av dette i det daglige lenger. Bare på personalsamling og sånn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-21, 21:36   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skalldyr og bibelen

Hjelpes, Malama, hvor i alle dager jobber du? Vatikanet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no