Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dine erfaringer med å bygge hus

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-07, 19:47   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Dine erfaringer med å bygge hus

Jeg vurderer å bygge hus.
PÅ SIKT...
Hva kan man gjøre selv for å få det rimeligere, hva var ditt budsjett, sprakk det?
om noen vil fortelle.
Dine gode råd til meg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 20:18   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine erfaringer ved å bygge hus.

Vi har akkurat flyttet inn i nybygd hus. Vi kjøpte tomt i november 2005, skrev kontrakt mars 2006, startet gravearbeider i august/september 2006, hadde snekkerstart i slutten av november 2006 og flyttet inn 1. juni 2007.

Vi hadde et godt budsjett som vi la ned mye arbeid i og vi hadde ingen budsjettsprekk. Vi hadde heller ingen overskridelse av tidsfrist (annet enn at prosjektet startet 2 måneder senere enn vi hadde håpet).

Råd:

Lag et godt budsjett - hent inn priser på alt og ha gode poster for prisstigning og diverse.
Sett bort mest mulig og få helst mest mulig inn i kontrakten. Få kontraktfestet en tidsplan - helst inkl. gravearbeider og gjerne fra kontraktskriving - ikke bare fra prosjektoppstart.

I ettertid synes jeg det gikk over all forventning - hadde aldri trodd det skulle være så enkelt å bygge hus (bortsett fra egeninnsatsen, men det ble glemt like fort som en vond fødsel ).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 22:53   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.813
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine erfaringer ved å bygge hus

Jeg har dessverre ikke like positiv opplevelse som Veronal.

Vi bygde i 2001, startet i august 2001. Skulle ha flyttet inn ca februar 2002. Flyttet inn i oktober 2002.

Vi valgte en velkjent ferdighuskjede, og trodde vi var garantert bra leveranse. Det var vi ikke. Det var alt fra prosjekteringsfeil til leveransefeil og feil på utførelse.
Det startet med at de leverte isolasjonen 5 måneder for tidlig ved en feiltagelse. Sekkene ble dumpet på tomta i øsende regn, mange poser var hull i = våt isolasjon. Vi nektet for at denne isolasjonen skulle benyttes hos oss, men måtte ta flere runder helt opp til daglig leder for å få gjennom kravene våre.
Det fortsatte med at de satte opp vegger, men lot taket vente, så alt inne ble kliss vått. Dermed ble sponplategulvene veldig ujevne, og det måtte rettes opp med sparkel. (som vi måtte kreve..ingenting ble ordnet uten at vi passet på). De ville begynne å kle før trematerialet inne var nok tørket, nok en gang måtte vi forlange måling av fukt, og at byggtørkeren måtte stå lenger.
Deretter monterte de feil noen deler av bæringen ved en terrassedør, slik at terrassedøren ikke fikk plass i høyden. Da brukte de bare en øks til å hogge av drageren (en bærende bjelke) over døren. De tenkte ikke på å kontrollere bæreevnen til denne bjelken før vi forlangte at det ble gjort.
I tillegg fant vi etterhvert ut at det var alvorlige feil i bærekonstruksjonen i huset. Søyler som skulle tåle mange tonn med vekt hadde ikke kontakt med underlag, og da fikk vi ekspertisen inn i saken. Vi leide inn et rådgivende ingeniørfirma til å gå over, og de fant litt av hvert.

Hvis jeg skulle listet opp alt hadde det blitt flere sider tror jeg.

Det endte med advokater og møter og you name it. Mesteparten av feilene ble rettet opp, og vi fikk en del i erstatning. Men opplevelsen sitter vi igjen med, vi følte oss så lurt, og den gode følelsen i å flytte inn i sitt nybygde hus fikk vi aldri. Vi var maks uheldige føler jeg, og vi lærte mye byggteknisk jeg skulle ønske vi ikke hadde behøvd å lære.
Takk og lov for at vi i nær familie har en byggingeniør som har drevet eget byggefirma og som er takstmann og vært bygningskontrollør. Hadde vi ikke hatt han så hadde vi hatt et svært dårlig hus i dag.


Hvis jeg skal anbefale andre noe så må det være at man gjør grundig reserach i forhold til byggefirmaet man velger. Sjekk referanser både på firmaet og på de snekkerne som skal jobbe hos dere. Vi sjekket referanser til firmaet, men ikke snekkerne "våre". Det fikk vi svi for. I ettertid ser jeg at å ha en ekstern byggeleder som ikke jobber hos entreprenøren (byggefirmaet) er alfa og omega. Det blir bukken som passer havresekken hvis ikke.

Det er også lurt å sjekke ut forsikringene deres om dere har noen som dekker rettshjelp hvis dere havner i en tvist ang. byggingen. Vi fikk dekt det via innboforsikringen vår, og det hjalp mye. Advokatutgiftene var på 100 000.

Jeg tror ikke jeg skriver så mye om økonomi osv, det sier seg vel selv at vårt budsjett sprakk så det holdt.

Nå håper jeg ikke jeg skremte deg fra å bygge, men at jeg skremte deg nok til å ta forholdsregler. Bedre føre var enn etter snar.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 23:13   #4
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.016
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine erfaringer ved å bygge hus

Vi lurer forøvrig på det samme siden vi har veldig lyst til å bygge hus.
Takk for gode råd.
3barnsmor: Dere var veldig uheldige, men det er nyttig å høre om slike erfaringer også. Vi kommer uansett å kjøpe oss boligkjøpeforsikring før vi setter i gang å bygge.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 18:31   #5
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine erfaringer ved å bygge hus

Vi bygget huset vårt i 2001. Det gikk egentlig veldig greit. Vi flyttet inn en måned etter den opprinnelige innflytningsdatoen, men hadde ingen busdjettsprekk. Det som var deilig med å bygge hus var jo det at man han får huset slik man vil ha det (selvsagt innen budsjettets grenser, som innebar en del kompromisser, men dog).

Vi prioriterte ting f.eks. som beslag på pipe/vannbord for å slippe en del vedlikehold, stor terasse, ganske stor utleieleilighet i underetasjen som er veldig godt å ha mtp. låneavdragene osv. Vi la også en del arbeid ned i budsjettet, og fikk god hjelp til det i banken vår. Vi brukte en lokal bank/eiendomsmegler som kjenner området godt, og derfor ga oss et veldig realistisk bilde av lokale avgifter, prisoppgang osv. Prøv å få hjelp til dette av noen utenfor byggefirmaet om dere kan. De er selgere og vil gjerne selge dere en pakke, for å si det sånn. Deres "budsjettforslag" var temmelig urealistisk for å si det rett ut. Vi tenkte mye på å gjøre ting som ville kostet mye å gjøre om igjen senere skikkelig med en gang, så kan man heller vente med andre ting - for eksempel har vi ennå ikke garasje eller asfalt/beleggningsstein på gårdsplassen.

Vi bygget grunnmuren selv, med litt hjelp av familien. Det gikk veldig greit - mye greiere enn forventet. Vi var ganske nybegynnere, begge to, men det var enklere enn vi hadde trodd. I tillegg tok vi oss av ting som sparkling og maling, og selvsagt beising når huset sto ferdig. En kamerat som er tømrer og bonde hjalp til med å legge panel i stue og kjøkken+ alle gulvene mot at han fikk hjelp på gården senere, og en annen kamerat som er murer la fliser på alle tre badene, samt gulvene på vaskerommene og gangene både hos oss og i utleiedelen mot at vi hjalp til på grunnmuren og maling/beising når han skulle bygge hus. Har man sånne muligheter er det en del penger å spare her. Du kan fint legge fliser selv, bare man får noen til å legge helsveiset membran først. Vi var forresten flinke til å handle på salg. En flisekjede hadde 50% salg på fliser i Januar (mens vi enda holdt på med grunnmur ), og da kjøpte vi fliser til alle tre badene, gangene og vaskerommene med en gang. Vi kjøpte for all del fliser vi likte, men valgte også ut ifra pris. Her er det nemlig store variasjoner! Likeså var det plutselig midt i perioden salg på en bestemt type laminatgulv. Dermed ble det den typen laminat i alle rom som ikke skulle ha fliser (både hos oss og i utleiedelen). Selvsagt hadde vi ikke valgt noe vi ikke likte bare pga. prisen, men vi tenkte både på budsjett og utseende, for å si det sånn. I tillegg til at vi kjøpte på salg fikk vi også rabatt fordi vi kjøpte store kvanta, både av laminat og fliser.
Møbler kjøpte vi på ett sted og fikk prutet oss til ganske store avslag siden vi trengte mye (som man gjør når man flytter fra en toroms til enebolig...)
I tillegg får man ofte "byggekonto" med prosenter hos f.eks. Maxbo fordi man trenger ganske mye. Ved å bruke en leverandør og opprette en sånn konto får man ofte rabatter på alt fra sement og Leca til verktøy, lamper og vedovn (til og med snøfreseren vår fikk vi 25% på.) så det er en del å spare på sånt.
Utvendig fikk vi graveren til å planere, men så gjorde vi resten av arbeidet selv, og brukte vel ca. tre år på å bli"ferdig" slik vi ville ha det i forhold til plen, platting, osv. Man bor seg til litt, så kommer ideene etter hvert
Det VAR en slitsom periode.Mannen jobbet dag, jeg jobbet natt og all fritid gikk med på bygget i en 5-måneders periode. Men det var også veldig lærerikt. Hverken jeg eller mannen hadde gjort noe særlig i form av oppussing før, så vi lærte masse.

Vi fant forresten ut i etterkant at det er vanlig å holde igjen 10% av kjøpesummen til man får ferdigattesten. Vi ante ikke dette og betalte med det resultat at vi aldri fikk noen ferdigattest. Byggefirmaet gikk nemlig konkurs før ettårsinspeksjonen. Heldigvis var det ingen alvorlige feil og mangler, men dere får nok en betalingsplan der man betaler prosentvis ettersom bygget tar form. Snakk for all del med noen uavhengige (f.eks. i banken din - de er proffe på dette her) om nedbetalingsplanen og om den ser rimelig ut.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 18:20   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine erfaringer ved å bygge hus

Ha alle avtaler og sånt skriftlig!!

Vi brente oss på det.. alt gikk senere enn vi tenkte, vi måtte følge opp husbyggerne ekstremt mye - fordi de hele tiden gjorde feil... og vi ble ikke helt fornøyd med resultatet. Gikk til sak til slutt, men endte med forlik

Prat på forhånd om hvor dere vil bruke pengene.
Vi valgte kjøkken.. og så brukte vi litt mindre på badet (feks enkel ikea innredning).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 19:29   #7
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dine erfaringer med å bygge hus

Ehmmmm............. jeg tror ikke du vil vite noe om mine erfaringer når det gjelder å bygge hus..... Lykke til! Følg med på arbeidet og ta bilder

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no