Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skremmerns månedsmeny

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 09:12   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmerns månedsmeny

Jeg har forsøkt med på månedsmeny, og vil gjerne dele den med dere. Skulle tro det var noe for enhver smak her, litt halvfabrikata, men mest hjemmelaget, sunn mat. Har oppskrifter fra eget hode, fra mor sjøl, svigermor, matprat og litt fra rundt om på nettet. Har prøvd å sette sammen noe variert og spennende for hele familien. Time will tell om jeg har lykkes.

Mandag
- Grønnsakssupe m/brød

4 poteter
2 pastinakk
1 persillerot
4 gulrøtter
1 purreløk
Grønnsaksbuljong
(Evt. skinnfri pølse)

Skjæres opp i små biter, koketid ca. 10 min. Grovt brød og smør til.

Tirsdag - Stekt ørret m/asparges, gulrøtter og poteter i rømmesaus

Ta av skinnet og stek ørreten til den skifter farge. Bland halvt med rømme og vann, hell det oppi panna og la fisken putre noen minutter
Asparges helles oppi en kjele med kokende vann, og la de småkoke noen minutter til de er så vidt møre; ha dem i kjøkkenhåndkle så de holder varmen.

Onsdag - Pasta

500 g pasta (foretrekker skruer personlig)
3 dl crème fraîche
Ovnsbakt laks i biter (evt. kjøttdeig)
Sukkererter
1 ss rosépepper
1 stk sitronbåt

Kok pastaen i saltet vann og sil av.

Bland pastaen med crème fraîche. Rør inn laksen og sukkerertene.

Dryss over rosépepper og skvis over litt sitronsaft.

Torsdag - Meksikansk gryterett fra Toro, med salat og grov ris

Følg oppskrift på pakken, favoritt i Skremmern-heimen. Kok ris, og lag en enkelt salat til. Mitt forslag:

Hjertesalat
fetaost
sukkererter
agurk
paprika
nøtter
avokado

Fredag - Grillspyd med svinekjøtt og aprikos

300 g renskåret svinekjøtt fra flatbiff eller filet
1/2 rød paprika
1/2 grønn squash
10 stk. tørket aprikos
olje til pensling
1 ts salt
1/2 ts pepper
8 grillspyd

Skjær kjøtt og grønnsaker i tilnærmet like store biter ca. 3 x 3 cm og tre dem vekselvis på spydene. For å få jevn grilling på alle sider er det viktig at bitene ikke sitter for tett.

Pensle spydene med litt olje, slik at de ikke fester seg til grillen. Krydre med salt og pepper.

Grillspydene grilles rundt i 2-4 minutter, snus ofte.

Evt. saus

Lørdag
- Fast tacodag i Skremmer-heimen (hellig, må ikke messes med!)

Agurk
paprika
Hjertesalt
Tomat
Ost
Mais
mild tacosaus
pitabrød/skjell/corn wraps
rømme

Søndag - Full pakke (Ovnsbakt kylling)

4 stk. grillet kyllinglår
8 poteter
1 beger cherrytomater
1 bunt vårløk
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1 ss olje
1. Del kyllinglårene i to.

2. Skjær poteter og tomat i skiver og finsnitt vårløken. Smør folie med oljen.

Legg et lag skivede poteter på et stykke smurt folie. Dryss over vårløk og legg på tomater. Krydre med salt og pepper.

Legg kyllinglårene på toppen.

Brett opp kantene på folien og sett pakken inn i ovnen ved 225 °C i ca. 25 minutter.

Mandag - Fiskeboller i currysaus

Bjellands fiskeboller
poteter
gulrøtter
1 løk
salt
pepper
Hot oriental curry
Hvetemel

80 g margarin smeltes i panne sammen med oppskåret løk, salt, pepper og curry. Tilsett hvetemel, men "smørblandingen" skal fremdeles være "smørete", sånn at det ikke klumper seg. Tilsett litt melk og rør ut klumpene, tilsett litt melk til, og la det koke i 10 minutter. Sausen er nå ganske tykk, så spe med melk til ønsket tykkelse på sausen. Ha i fiskebollene og la det koke i 5 min til.

Kok poteter og gulrøtter på rist.

Tirsdag
- Grøt

Onsdag - Seifilet m/grønnsaker

Kjøp ønsket mengde seifileter (vi bruker ca. 800 g) fra ferskvaredisken, og skjær i ønskede biter
Vendes i mel&salt&pepper-blanding og stekes til den blir brun. Brun løk i panna - tøm så litt av melet som er igjen fra melblandingen oppi løken med smør, og la det få koke litt, tøm så vann og rømme oppi og legg fisken oppi tilslutt.

Kok potet, rasp gulrot og ha blomkål ved siden av.

Torsdag - Tomatsuppe (Toro eller hjemmelaget), fullkornmakaroni og speltpannekaker.

Speltpannekaker:

6 dl speltmel (evt. 3 dl. spelt og 3 dl. hvetemel)
1 ts natron
6 dl kulturmelk
1 ss rømme
3 egg
1 ss sukker

Spe med litt søtmelk hvis røren blir for tjukk.

Fredag - Pølse og potetstappe

Skrell poteter (beregn mer pr. person enn kokte, ca. 2 poteter mer pr. person), vannet skal dekke potetene såvidt, skjæres så i biter og kokes til de moses lett (ta opp en og prøv hvis du er usikker). Mos og tilsett ca. 2 1/2 dl varm melk (hell oppi mosen til ønsket tykkelse), 1 ss margarin, 2 ss rømme, 1 ts salt, litt pepper og gressløk.

Stek pølse oppskjært i biter. Helst skinnfrie.

Lørdag
- Hellig taco (oppskrift fra forrige gang)

Søndag
- Lapskaus

Kjøp frossenlapskaus fra frysedisken, og tilsett biter av pølse. Følg oppskrift på pakke.

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 22-08-10 kl 09:19.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:12   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Mandag - Kylling i szechuansaus med ris

Stek strimlet kyllingkjøtt og tilsett Uncle Ben's Szechuan saus (kjempegod!)

Kok fullkornsris og wok ønskede grønnsaker å ha til

Tirsdag
- Stekt torsk

Vend torskestykker i mel&salt&pepper, og stek noen minutter på hver side (til fisken er lett å skille)

Tilbehør:

Ha oppskjærte agurkskiver i en skål med vann, og tilsett salt og pepper
Rømme
Poteter
Jeg bruker posehvitsaus fra butikken som saus

Onsdag - Kjøttkaker

1 pk. kjøttdeig
1 1/2 ts salt
Litt pepper og muskat og ingefær (1/4 ts ca.)
2 s potetmel
1 1/2 dl melk (eller vann)
Margarin eller olje til steking
6 dl vann
1 kjøttbuljongterning

Det enkleste er å bruke en kjøkkenmaskin. Ha alle ingrediensene (unntatt vann og buljong) i bollen og kjør ca. 10-20 sekunder til farsen er jevn og fin. (Eller lag farsen for hånd: rør saltet godt inn i kjøttdeigen. Rør inn krydder og potetmel og spe med melk eller vann, litt av gangen.)

Form farsen til runde kaker ved hjelp av en skje, hånden din, og kaldt vann.

Stek kakene i middels varm panne i smør i ca. 5 minutter på hver side til de har fått en fin bruning.

Ha kakene over i en gryte med vann og en buljongterning og la dem trekke i ca. 10 minutter (til de er gjennomkokt), eller ha kakene rett i brun saus.


Torsdag - Fiskegrateng

ca 4 dl fullkornmakaroni
1 pk hvit saus fra butikken
1 purre
2 gulrøtter
1 broccoli
laksefilet (andre bruker hvit fisk, jeg foretrekker laks)
salt
pepper
Tomat ost

Kok makaroni og ha i bunn
kok fisken 10 min. på forhånd (noe jeg alltid gjør, men som egentlig ikke er nødvendig) eller legg den i små biter over makaronien
Skjær opp grønnsakene og legg dem over fisken
Kok sausen og hell det oppi formen
Ha i raspet ost, salt og pepper på toppen og skjær tomatskiver til å krone verket med

Stekes midt i ovnen i ca 45 min, på 160 grader

Fredag - Spagetti og kjøttboller

500 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 ts salt
60 g ønsket ost (parmesan eller mozerella)
1 ss kavring
4 ss hakket bladpersille
1 glass pesto
250 g spagettiKna sammen alle ingrediensene og lag små boller.

Stek bollene på middels varme i ca. 10 minutter.

Kok spaghetti etter anvisning på pakken.

Bland spaghetti med pesto og tilsett kjøttbollene.

Server evt. ekstra pesto ved siden av. Brød og salat smaker godt til.

Lørdag - Taco

Søndag - Biff med Cashewnøtter

400 g flatbiff av storfe (kryddermarinert) evt. ferdig strimlet biffkjøtt
1 ss smør
1 dl cashewnøtter
1 stk mango
1/2 stk. honningmelon
2 sharoner
5 stk. physalis
150 g youghurt naturelle
2 dl kremfløte pisket
10 skiver potetchips

Skrell og skjær all frukten i terninger på ca 1x1 cm. Bland dressing av yoghurten og pisket fløte, og tilsett frukten.

Stek biffstrimlene i smør på sterk varme, tilsett cashewnøtter, og la det stå og surre litt sammen.

Server biff og nøtter med fruktsalat, noen flak potetchips og evt. varmt nanbrød.

Mandag - Fiskekaker

Lofotens fiskekaker (jeg kjøper de på Meny)
Poteter
Frossengrønnsaker (jeg kokte mine egne helt til jeg fant ut at de frosne var sunnere)
Brun saus

Tirsdag - Raspeballer med bacon og smeltet smør

Mye vann + 2 -3 buljonger og salt
1 neve sammalt grovt mel
15 vanlige poteter
15 store skjeer hvetemel
4 1/2 store skjeer byggmel
2 ss salt

Begynn med å skrelle og skjære opp potetene. Ha de i blenderen, tilsett sammalt grov og resten av det tørre

Ikke ha alle kakene i det kokende vannet samtidig, da klistrer de seg sammen. Kok i ca 30 min

Onsdag - Hyse i hvit saus med fenikkel

Hyse
mel&salt&pepper-blanding
Hvit saus
Gulrøttter
Fenikkel
Poteter
Rømme

Vend hysen i mel-blandingen, og stek
Lag hvit saus og hell over
Kok gulrøtter, fenikkel og poteter på rist
Rømme

Torsdag - Potettortilla med broccoli

4 egg
4 ss vann
salt og pepper
1 stk kokt potet i biter
broccoli i biter
1/2 hakket rødløk
30 g chorizopølse/salami/vanlig pølse i biter
1/2 ss margarin
Fres potetbiter, brokkoli og løk i margarin til det er nesten mykt. Tilsett chorizo mot slutten av stekingen. Smak til med salt og kvernet pepper.

Visp sammen egg, vann, salt og pepper. Hell i eggeblandingen og stek omeletten ved å skyve den stivnede massen inn mot midten, slik at det som fortsatt er flytende kommer i direkte kontakt med pannen.

Skru ned til lav temperatur, legg over lokk og la tortillaen stå noen minutter til den er ferdig.

Server varm med salat.

Fredag - Pizza med avocadosalsa

Big one's restaurantpizza er grisegod, men hjemmelaget duger også! Vi veksler litt når vi har pizza

Avocadosalsa:

1 middels stor rødløk
2 store avocadoer
1 ss limejuice
i middels stor tomat
1 rød paprika
1 ts koriander
1 ts støtt koriander
1 ts støtt spisskummen
3 ss friske hakkede korianderblad
2 ss olivenolje
4-5 dråper tabascosaus

Finhakk løken. Del avocadoen i to, og fjern steinen. Skrell dem forsiktig. Del i små biter og legg i en stor bolle. Drypp limejuice over.

Skjær tomaten i to på tvers. Press frøene forsiktig ut, og hakk tomatene. Finhakk paprika.

Ha i koriander og spisskummen i en tørr stekepanne på middels varme og rør i ett minutt. Avkjøl.

Bland alt sammen (forsiktig, så ikke avocadoe moses)

Lørdag - Taco

Søndag - Ovnsbakt laks med blomkålmos

Laksefileter
aluminiumsfolie
1 Tine krydderost
1 blomkål
1 broccoli
noen champinjonger
1 pk. potetbåter
salt
pepper
rømme

Del laksefiletene i 2, det er ønsket størrelse
ha de oppå aluminiumsfolie, ha litt salt og pepper, en "dæsj" rømme og en soppskive over, og lukk posen
Stekes midt i ovnen på 200 grader i en halvtime

Tilbehør:

Kok blomkålen i hvert fall 25 minutter, og mos den. Bruk stavmikser eller maskin og bland den sammen med Tine kremost.

Stek broccoli i små busker sammen med resten av soppen

Stek potetbåtene

Dett var dett!

Forslag til lunsjsuppe:

Linsesuppe:

1 gulrot
1 stk. purre
2 ss sitronsaft
200 g tomater
Litt løk
grønnsaksbuljong


4 dl. brune linser
1 atk. courgette (lite gresskar/squach-type)

Kok linserne 15 min i buljong ved svak varme. Skjær gulrot og purre i tynne skiver.
Hakk tomatene og courgetterne. Ha grønnsakene og de øvrige ingredienser i gryten med linserne.

Kok 20 min. Smak til.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:37   #3
Havbris
Aktiv
 
Havbris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 163
Havbris er litt kul
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Fantastisk.
Akkurat hva jeg trengte!!!!
Det er min største hodepine for tiden, det å skulle finne inspirasjon til ny mat. Her er det jo MYE å velge i mellom.

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:40   #4
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Så bra!! Denne skal jeg tilbake til når jeg skal begynne med ukesmenyer

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:44   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Jeg har en tendens til å miste motet eller gå tilbake til "kjedelig husmannskost" hvis oppskriftene er for avanserte og inneholder for mange ting jeg aldri har hørt om før, så det jeg har utarbeidet her, gleder jeg meg til å ta fatt på. Har laget det meste før.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:45   #6
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Takk for at du delte menyen din. Kjekt med litt forslag til middager.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:56   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Så flott, Skremmern! Jeg skal også begynne med ukesmeny. Jeg vet ikke helt om det blir nå når vi bor i USA (mannen er så mye på reise), eller om vi venter til vi bor et annet sted, men en litt lightvariant er jeg gjerne med på!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:58   #8
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Lagret og skrevet ut. Tusen takk!

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:10   #9
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Veldig bra, tusen takk! Jeg har kopiert og lagret.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:17   #10
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Flott, mye bra inspirasjon her!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:19   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Takk for mange, gode tips!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:30   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skremmerns månedsmeny

Takk for tips, denne skal kopieres.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no