Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-10, 18:14   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Etter alt skrytet (og litt pga mitt behov for noe knekkebrød jeg kan spise), så laget jeg altså disse knekkebrødene som skal være så fantastiske.

Jeg fatter ikke hva jeg gjorde feil. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, men etter 10 minutter i ovnen (da skulle de være ferdige? ), var de ikke stekt i det hele tatt. Jeg lot dem steke minst en halvtime, sikkert mer, men de er rare, seige, klissete og henge fast i bakepapiret. Hva gjorde jeg galt?

JEG VIL HA KNEKKEBRØD!!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:25   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Eh, det står at de skal stekes i 1 time og 10 minutter. Men ser at mange har gått på den smellen. Fnis.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:26   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

NÅr jeg lager knekkebrød hjemme (som jeg lager på gefühlen) tror jeg at jeg har de i oven i godt over en time altså. Varmluft, lav varme.

Iset kom vel med løsningen her nå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 18:29   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Forøvrig er 70 minutter på det antall grader som er oppgitt for lenge i min ovn, da blir de brent. Jeg får best resultat når røra er litt våtere og jeg steker dem som vanlig i en halvtime og så lar dem stå på 50 grader i noen timer. Ovner er så uhyre forskjellige, det er til å bli gal av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:05   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eh, det står at de skal stekes i 1 time og 10 minutter. Men ser at mange har gått på den smellen. Fnis.

Ojsan.

En time og ti minutter??

Ok. De har ligget på benken et par timer. Fremdeles seige og klissete. Kan jeg sette dem tilbake i ovnen?

(Jepp, jeg har varmluft.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:06   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Nå ligger de alle på en rist, delvis oppå hverandre. Please tell me at jeg bare kan sette risten rett i ovnen og la dem ligge. :ber:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:07   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ojsan.

En time og ti minutter??

Ok. De har ligget på benken et par timer. Fremdeles seige og klissete. Kan jeg sette dem tilbake i ovnen?

(Jepp, jeg har varmluft.)

Jeg ville i hvert fall forsøkt.
Jeg lukker opp stekovnsdøra flere ganger iløpet av stekeperioden, for å slippe ut fukt.
Og skrur ned tempen på slutten, og har døra åpen.

  Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:11   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Takk for tipset. Jeg smelte dem i ovnen igjen, varmlufdt 150 grader, og tenkte å skru ned etterhvert.

Er redd de skal bli for harde også. Mora mi laget nemlig noe tilsvarende en gang, og de ble så steinharde at hun knakk en tann.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:11   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Oppskrift? Hvilken oppskrift? :myser:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:13   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Nei, det var dårlig med oppskrift her, gitt..

Tror det var ca sånn:

200 g solsikkekjerner
50 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g kli
2 ss fiberhusk
salt, sukrin (brukte jeg)
vann

Hmm. Var det ikke en ting til?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:22   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Må bare inn for å fortelle at de ble veldig gode etter å ha stekt en god stund til. Nå har jeg inntatt opptil flere. Med brie og valnøtter i honning fra Kreta. Sikkert ikke helt optimalt med den honningen, men men.. Jeg tror faktisk jeg må ha enda noen til.

En ting bare: Kan man med hell erstatte solsikkekjernene med noe? Jeg liker ikke tanken på å få i meg såpass mye kadmium på en gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:41   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Du kan bruke gresskarkjerner, eller valnøtter, eller hasselnøtter, eller mandler eller eller eller.

  Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:43   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Takk for tips! Da skal jeg definitivt bake mer av dette. Tenk at jeg bommet på steketiden med en time.

Hvis jeg bruker nøtter, må de vel hakkes opp litt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:45   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for tips! Da skal jeg definitivt bake mer av dette. Tenk at jeg bommet på steketiden med en time.

Hvis jeg bruker nøtter, må de vel hakkes opp litt?

Det kan nok være en fordel

Du kan egentlig bruke hva slags nøtter du vil i disse, alt etter hva du liker.
Hvis du er på karbokjør må du bare passe på at du har oversikt over karboinnhold

  Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:06   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det kan nok være en fordel

Du kan egentlig bruke hva slags nøtter du vil i disse, alt etter hva du liker.
Hvis du er på karbokjør må du bare passe på at du har oversikt over karboinnhold

Jeg teller ikke karber, men regner maten min for å være lavkarbo. Jeg tror det går bra.

Takk for tips!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 22:50   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Husk på at de skal snues et par ganger underveis.

Hva dropper du til fordel for nøtter sjugger?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:16   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Husk på at de skal snues et par ganger underveis.

Hva dropper du til fordel for nøtter sjugger?

Jeg dropper solsikkekjernene, av samme grunn som Hyacint. Dvs, jeg dropper dem ikke helt, men er noe mer restriktiv i forhold til dem fremfor andre frø.
Har brukt valnøttkjerner, og da blir det en litt spesiell smak. Liker best mandler, for de er mest smaksnøytrale.

  Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:12   #18
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Menneh.. Får dere virkelig halvparten av den røra til å dekke en hel stekeplate? Jeg manglet noen cm på en kortside og en langside, altså, og det ble smurt ganske tynt...

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:17   #19
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Vi har innebygget stekeovn, og får to fulle plater. Men tynne lag. Jeg synes knekkebrødene blir ekle hvis de blir for tykke.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:22   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nannahs knekkebrød, hva gjør jeg galt?

Jeg laget batch nr to i dag, og den ble mer vellykket enn første. Jeg økte vannmengden litt, nesten 6 dl i stedet for 5, og da fikk jeg smurt enda tynnere utover. Og så smurte jeg bakepapiret litt, for å få knekkebrødene lettere av (første gangen stod jeg og pirket), og så senket jeg temperaturen litt, 160 grader var for varmt i min ovn. Trengte ikke snu platene heller, med varmluft fikk alle nok varme til å bli akkurat passe stekt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no