Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Cinque terre, Italia

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 16:54   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Cinque terre, Italia

Har noen vært der? Jeg lurer på om høstferien, første uka i oktober, er et dumt tidspunkt å reise til området på. Hva med barna, 5 og 9 år, vil de synes det er noe spennende der?

Og hvor bør man fly til - Pisa? Hvilke andre alternativer er smarte?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 18:34   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Jeg var der med venninner for knapt et år siden, tror det var i oktober. Vi fløy til Bergamo og kjørte derfra, men jeg tror Pisa er et bedre alternativ - vi brukte over 4 timer på bilturen.

Av de fem klippelandsbyene ville jeg valgt Monterosso som base dersom jeg hadde hatt med barn. Dette fordi det er den største, og den med best strand. Men dere må se de andre landsbyene også. Det kan deles opp og gjøres ganske morsomt, med både gå-, tog-, og båttur involvert.

Spør meg gjerne dersom du lurer på noe, så skal jeg prøve å huske og svare så godt jeg kan.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 19:57   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Jeg ville ikke bodd i Cinque Terre. Det er en flott og spektakulær naturopplevelse å gå mellom byene, og å se byene på avstand. Selve byene derimot, er fullstendig "ødelagte" av masseturisme.

Det banker inne 40 tyskere eller amerikaner om gangen på restaurantene, med navneskilt og spaserstokker og det hele. Utvalget på restauranter og butikker reflekterer hva amerikanere og tyskere tror at italienere spiser og drikker. Virkelig tacky og overpriset og dyrt og dårlig.

Bo heller i f.eks Levanto rett nord for disse byene, og dra på turer til Cinque Terre. Levanto var et ganske hyggelig sted. Fine strender, hyggelige restauranter, flott lokalt marked med ordentlige ting.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:28   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Kan også anbefale Sarzana som ligger i nærheten. Veldig koselig liten by! Der var det veldig lite turister da vi var der. Junior på tre koste seg veldig der da vi var der i mars. Pasta og is er jo livrettene så han var i heaven. Vi tok toget fra milano fordi vi fikk så billige flybilletter dit. Veldig greit med tog da i området.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:46   #5
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

daffy: i oktober, da jeg var der, var det ikke slik i det hele tatt, i noen av byene (hater masseturisme). Men kjekt å vite, til andre tider...

Sarzana har jeg ikke vært i, dog. :noterer:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 21:32   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

daffy: i oktober, da jeg var der, var det ikke slik i det hele tatt, i noen av byene (hater masseturisme). Men kjekt å vite, til andre tider...

Sarzana har jeg ikke vært i, dog. :noterer:

Hvordan var klimaet i oktober?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 21:32   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Badetemperatur!

Men det kan nok være ustabilt, spesielt siste halvdel av måneden.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 15:34   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Det var utrolig sjarmerende der da jeg var der for förste gang helt paa slutten av 80 tallet. Var der igjen i 1996. Fortsatt fint, men mye mer turister og sykt dyrt for mat og ikke minst for strandstoler. Hvis utviklingen har fortsatt, tör jeg ikke tenke paa hvordan det er der naa... Derfor holder jeg med dem som sier at du bör basere deg paa aa bo et annet sted og ta turer og gaa mellom byene heller enn aa bo der. Turene og naturen er jo fortsatt nydelig. Og ingen av turene er verre enn at barn kan gaa dem ogsaa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 15:54   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Jeg har ikke vært i Cinque Terre, men jeg har vært i Roma og Lazio-regionen i begynnelsen av oktober, og det var så perfekt at vi skal dra igjen til samme tid nå til høsten. Anbefales! Passelig norsk sommer, badevær.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 00:58   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Kan også anbefale Sarzana som ligger i nærheten. Veldig koselig liten by! Der var det veldig lite turister da vi var der. Junior på tre koste seg veldig der da vi var der i mars. Pasta og is er jo livrettene så han var i heaven. Vi tok toget fra milano fordi vi fikk så billige flybilletter dit. Veldig greit med tog da i området.

Så godt å høre! Vi skal være tre netter i sarzana i sommer, og skal oppleve fiskelandsbyene på dagtid er plana, skulle visst gå tog som tok 10-15 fra sarzana til første byen mente noen vi snakket med.håper det stemmer!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 20:03   #11
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg ville ikke bodd i Cinque Terre. Det er en flott og spektakulær naturopplevelse å gå mellom byene, og å se byene på avstand. Selve byene derimot, er fullstendig "ødelagte" av masseturisme.

Det banker inne 40 tyskere eller amerikaner om gangen på restaurantene, med navneskilt og spaserstokker og det hele. Utvalget på restauranter og butikker reflekterer hva amerikanere og tyskere tror at italienere spiser og drikker. Virkelig tacky og overpriset og dyrt og dårlig.

Bo heller i f.eks Levanto rett nord for disse byene, og dra på turer til Cinque Terre. Levanto var et ganske hyggelig sted. Fine strender, hyggelige restauranter, flott lokalt marked med ordentlige ting.

Ikke enig. Vi har vært tre ganger i Vernazza nå, og ja, byen blir invadert av turister midt på dagen, men det er et deilig sted å være ellers, og tusen ganger bedre enn noen kanariøy. Jeg har vært der sammen med en som kjenner Italia og italienere godt, og vi har vært fornøyde med mat og med priser. NB: Vi har styrt unna Monterosso, det er et høl. Vi har leid leilighet i Vernazza.

Vi var der sist med en åtteåring og en niåring, og de koste seg på den lille stranda og med jakt på eremittkrepser, båtturer, gåturer og togturer, og ikke minst deilig pasta, sjømat og is. Man kommer seg rundt lett med tog til andre byer, vi var bl.a i Genova på akvariet der.
NB: Lurt å sjekke i hvor god stand byene er etter flommen i oktober. Vernazza ble fullstendig ødelagt.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 21:06   #12
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Vi vurderer også å reise dit i år. Har vært i Levanto for noen år siden, og merket ikke noe til masseturisme, men vi var nok ikke i høysesong.
Kom forresten over denne om flommen og dagens situasjon: http://www.albareiser.com/index.php?news&nid=32

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 22:45   #13
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cinque terre, Italia

Etter tips fra andre som har vært det skal vi bo i sarzana, en by få min unna Cinque Terre med tog. (og gratis parkering og billig, fint hotell).

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no