Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

[Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-23, 20:57   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Vonde (artrose-?)hender gjør at jeg trenger et verktøy til syltetøyglass etc. Ditt beste tips? Fortell hvorfor akkurat den er bra.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:06   #2
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har en plastgreie som vipper opp lokket og slipper inn luft, så det sklir rett av. Den heter Jarkey, og funker som bare juling. Jeg kjøpte den da jeg knakk en finger og var satt grundig ut av spill, og ikke hadde noen i hus som kunne hjelpe meg.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:17   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Mamma har samme type som Nera, er fornøyd så vidt jeg vet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:42   #4
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har lært at om man bruker en ølljekk (sånn som er på vinåpner) eller et flat skrujern så går det opp lett som bare det. Handler om å få ut vakuumet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:55   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Samme som de to øverst her: https://www.jernia.no/kjøkkenutstyr/...8aAjvOEALw_wcB

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 22:08   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har en runding i et gummi/silikon-aktig materiale (materialet er litt ala dette her) som jeg legger rundt glasset og deretter vrir til. For meg fungerer det utmerket (men akkurat hendene mine er fremdeles ikke ødelagte).

Jeg fant denne siden, som hadde samlet opp beste åpner blant mange forskjellige typer (elektrisk, til å ha stående under en hylle, gummi-type, og så videre).

Da min mor ødela tommelen sin for noen år siden, så kjøpte jeg en elektrisk åpner til henne som ser ut som den i lenken over. Og så tror jeg at det var en to-for-en-deal, for jeg har en liggende her hos meg også. Min er ikke tatt ut av pakningen engang. Det tror jeg egentlig ikke mamma har gjort heller. Hvor mye hjelp trenger hendene dine? Har du lyst til å overta en elektrisk åpner?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 23:17   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har et redskap for dette. Det minner om en tang. I stedet for å beskrive den kom jeg på google ... Det er en slik: https://www.kitchentime.no/p/tasty-u...IaAvUkEALw_wcB

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 06:24   #8
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har leddgikt med krokete hender og full pakke, men det har ennå aldri hendt at jeg ikke har fått åpnet et syltetøyglass ved hjelp av varmt vann og et kjøkkenhåndkle. Enkelte glass har også et åpne-vennlig lokk, men husker ikke hvilke.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 09:12   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Mitt umiddelbare svar da jeg så tråden var "16-årig sønn med håndballspillergrep", men det er jo en ganske midlertidig løsning.

Før jeg spør han, så pleier jeg å kakke på lokket, og det hjelper overraskende ofte.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 09:16   #10
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Samme som de to øverst her: https://www.jernia.no/kjøkkenutstyr/...8aAjvOEALw_wcB

Jeg forestiller meg at den ødelegger lokket slik at det ikke blir helt tett etterpå. Men det stemmer kanskje ikke?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har en runding i et gummi/silikon-aktig materiale (materialet er litt ala dette her) som jeg legger rundt glasset og deretter vrir til. For meg fungerer det utmerket (men akkurat hendene mine er fremdeles ikke ødelagte).

Jeg fant denne siden, som hadde samlet opp beste åpner blant mange forskjellige typer (elektrisk, til å ha stående under en hylle, gummi-type, og så videre).

Da min mor ødela tommelen sin for noen år siden, så kjøpte jeg en elektrisk åpner til henne som ser ut som den i lenken over. Og så tror jeg at det var en to-for-en-deal, for jeg har en liggende her hos meg også. Min er ikke tatt ut av pakningen engang. Det tror jeg egentlig ikke mamma har gjort heller. Hvor mye hjelp trenger hendene dine? Har du lyst til å overta en elektrisk åpner?

Den nest øverste i samle-linken din, Lille meg, er den jeg kjenner at jeg har hatt mest tro på når jeg har googlet, denne, altså:

(Oi, det ble stort!) Men lurer på hvordan den funker på størrelser av lokk som ikke passer.

Takk for tilbud om å overta elektrisk, men jeg tror jeg prøver noe mekanisk foreløpig.

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et redskap for dette. Det minner om en tang. I stedet for å beskrive den kom jeg på google ... Det er en slik: https://www.kitchentime.no/p/tasty-u...IaAvUkEALw_wcB

Den så funksjonell ut. Den funker på forskjellige størrelser, eller?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mitt umiddelbare svar da jeg så tråden var "16-årig sønn med håndballspillergrep", men det er jo en ganske midlertidig løsning.

Før jeg spør han, så pleier jeg å kakke på lokket, og det hjelper overraskende ofte.

Det har vært verktøyet mitt til nå, Tjorven, bare i form av 17-årig datter. Når mannen ikke er hjemme, han fikser jo alt sånt hvis han er hjemme.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 09:42   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Den ødelegger ikke lokket nei, bare løfter litt forsiktig ut vakuumet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 10:16   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg bruker også Jarkey og sånn som Karamell linker til.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 11:09   #13
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg bruker altså spissen på en smørkniv. Sikkert lurere med en sånn dings.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 11:45   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Jeg har den samme som Karamell har, funker på mange størrelser.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 12:14   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg forestiller meg at den ødelegger lokket slik at det ikke blir helt tett etterpå. Men det stemmer kanskje ikke?

Den nest øverste i samle-linken din, Lille meg, er den jeg kjenner at jeg har hatt mest tro på når jeg har googlet, denne, altså:

(Oi, det ble stort!) Men lurer på hvordan den funker på størrelser av lokk som ikke passer.

Takk for tilbud om å overta elektrisk, men jeg tror jeg prøver noe mekanisk foreløpig.

Den så funksjonell ut. Den funker på forskjellige størrelser, eller?



Det har vært verktøyet mitt til nå, Tjorven, bare i form av 17-årig datter. Når mannen ikke er hjemme, han fikser jo alt sånt hvis han er hjemme.

Jeg har en sånn som på bildet. Hver bøy passer til ganske mange lokkstørrelser. Den har hittil aldri sviktet meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 12:36   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et redskap for dette. Det minner om en tang. I stedet for å beskrive den kom jeg på google ... Det er en slik: https://www.kitchentime.no/p/tasty-u...IaAvUkEALw_wcB

Denne kjøpte jeg til pappa en gang, og så ble det til at jeg arvet den - siden jeg tydeligvis er like svak i fingrene som han var.
Funker fint, enkel og grei, passer til forskjellige størrelser.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 15:35   #17
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

På vanlige bokseåpnere så er det en krok, den er for å løfte på sånne syltetøyglass lokk for å få ut vakum før de kan skrus lett opp. Ser du den lille haken/kroken som er øverst lengst frem på en vanlig bokeåpner. Den er til det. Fikk ikke til å legge inn bilde nå, men se på din vanlige bokeåpner så har den helt sikkert det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 15:47   #18
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.


Den så funksjonell ut. Den funker på forskjellige størrelser, eller?


Den funker på alle størrelser ja. Jeg fikk den av min far for 100 år siden da jeg var singel og bodde alene.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 15:59   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Den funker på alle størrelser ja. Jeg fikk den av min far for 100 år siden da jeg var singel og bodde alene.

Jeg har også fått av faren min.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 17:53   #20
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Eldreportalen] Hvilket hjelpemiddel for å åpne glass?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har et redskap for dette. Det minner om en tang. I stedet for å beskrive den kom jeg på google ... Det er en slik: https://www.kitchentime.no/p/tasty-u...IaAvUkEALw_wcB

Denne har jeg også. Fått av en onkel i julegave da jeg var tidlig i tenårene og mente det var verdens teiteste gave. Men det viser seg å nok være en av de gavene som har vært med meg lengst og vært mest til nytte.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no