Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Baby med spisevegring

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-15, 07:43   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Baby med spisevegring

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne, så det ble her. Flytt gjerne om den passer bedre et annet sted.

Greia er jo at minsten ikke syns det er noe særlig kult å spise. Eller drikke. Eller få noe i munnen i det hele tatt. Bruker ikke smokk heller.

I gode perioder drikker han mellom 65 og 95 pr måltid (seks måltider i døgnet, inkludert et i søvne før jeg legger meg). Døgnmengderekorden er 480 ml. På dårlige dager gir han seg gjerne etter 35-40 ml, og kan ha døgnmengde ned i 280. Grøt, mos, pureer og sånne greier var veldig godt før, men etter å ha prøvd middagsglass, så er ting som kommer fra skje grusomt. Det vil si, han ser ut til å like det om han først får det i munnen (jeg gjør meg til og får ham til å smile, og "lurer" ham litt med små små mengder om gangen). Han har gapt etter skjeen EN gang. Ikke ett måltid, men EN gang.

Han har gjerne en ganske lang god periode, hvor jeg rekker å tenke at NÅ løsner det! Og så plutselig er flasken pyton, og han vil ikke ha. Da har vi noen dårlige dager foran oss hvor jeg går rundt og er konstant bekymret og irritabel. Det hjelper jo veeeeldig, lizzm.

Vi er i kontakt med spiseteam, og skal sende inn videoer av måltider og skjemaer som viser hvor/hvor mye han spiser over fire dager. Skjemaene ble fyllt ut rundt jul, så jeg skal lage noen nye slik at de får nye data. Grunnen til at jeg ikke har sendt dem inn enda, er rett og slett at det har gått så greit, og han har lagt godt på seg. Vi skal ta det opp igjen med barnelegen når vi skal på kontroll på sykehuset når han er seks måneder korrigert (en måneds tid til).

Jeg lar ham smake litt forskjellig fra fingeren min (typ dyppe fingeren i sausen), og sausen fra tomatbønner var visst ganske ok, brun saus fra ikea også, men tyttebærsyltetøy var grusomt.

Dere som har hatt spisevegrende babyer; Hva gjorde dere? Hva gjorde at ting løsnet? Hva spiste de, om de spiste noe? Hvor mye? Jeg ga ham en brødskive i hånden her i går, og den skjønte han visst ikke hva han skulle bruke til. (Sånne ostepopplignende greier fra HIPP kan han finne på å putte i munnen selv, og de er visst ganske OK.) Er dette noe som kan løsne når han kan spise selv, og dermed har mer kontroll over hva som går inn i munnen? Hvordan kan jeg "lære" ham å svelge brødbiter? (Prøvde med en liiiiiten bit oppbløtt i mme i går, og det resulterte i brekning og litt oppkast, så den drøyer vi en stund til...)

Alle tips mottas med takk.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no