Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Enkle strikkeoppskrifter?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 11:19   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enkle strikkeoppskrifter?

Jeg er nybegynner og har nettopp lærtmeg å følge enkle oppskrifter. Jeg kan legge opp masker, strikke rett og vrangt og felle av, ikke mer enn det foreløpig. Holder på med en babybukse i ull til minsten nå, den er foreløpig feilfri og kjempefin, snart ferdig.

Har dere noen enkle oppskrifter til meg, på feks. luer?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:12   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Blånisselue er egentlig ganske enkelt.

Blånisselue

4 nøster Safirgarn fra Sparkjøp, eller annet tovbart garn.
Pinner, str. 4 eller 5. Strikk med dobbelt garn. (Jeg blander litt farger og sånn, så blir det så lekkert atte. )

Legg opp 80 masker på liten rundpinne. Strikk vrangbord (1 rett, og 1 vrang) i 8 cm. Strikk så glattstrikk (vanlig) til det hele måler totalt 18 cm. (For voksen lue, strikk glattstrikk 38 cm, og dropp hele tovinga, så blir det kul "nisse-lue" for voksne.)

Når arbeidet måler totalt 18 cm, begynner fellingen.

7 masker, strikk så to sammen (gjør dette en hel runde), så 10 runder glattstrikk.
6 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 10 runder.
5 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 9 runder.
4 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 8 runder
3 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 6 runder
2 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 4 runder
1 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 2 runder

Etter hvert må du over på strømpepinner, men det er ganske enkelt. Du trenger da fem vanlige strikkepinner, og så strikker du det over. Jeg gjorde det slik at det ble ca 10-11 på hver pinne, altså etter at jeg hadde strikket et par-tre "felle runder".

Strikk så to og to masker sammen til der er tre-fire masker igjen. Ta tråden gjennom, stram den, og fest den. Så tover du luen. Jeg bruker Sunlight såpestykke og 60 graders varmt vann og gnir masse. Eller du kan gjøre det i maskin, men jeg er ikke helt sikker på hvordan... Skyll luen godt, vri den (eller sentrifuger på 600 omdreininger), og la den tørke flatt.

Og Vips er du ferdig.

Det er denne oppskriften jeg brukte på den jeg strikket til Camilla for noen år siden. (Hvit/beige med dusk.) Skal du strikke til minsten ville jeg brukt seksti masker.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:18   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Jeg har akkurat startet på et veldig enkelt skjerf til jentungen.

Man legger opp fire masker og øker en maske i den ene siden hver fjerde omgang. Jeg bruker to nøster garn, og øker til jeg har brukt opp det første nøstet. Så feller jeg igjen på samme måte med det andre nøstet.

Her er det forrige jeg lagde, dette er glattstrikket, men det jeg begynte på nå er i rillestrikk, det vil si bare rette masker.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:23   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Jeg har fått en helt annen oppskrift på blånisselue enn Fibi hadde. Jeg kjøpte mønster på garnbutikken.

Men blånisselue var veldig enkelt å strikke, så det er en god start.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:34   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Blånisselue er egentlig ganske enkelt.

Blånisselue

4 nøster Safirgarn fra Sparkjøp, eller annet tovbart garn.
Pinner, str. 4 eller 5. Strikk med dobbelt garn. (Jeg blander litt farger og sånn, så blir det så lekkert atte. )

Legg opp 80 masker på liten rundpinne. Strikk vrangbord (1 rett, og 1 vrang) i 8 cm. Strikk så glattstrikk (vanlig) til det hele måler totalt 18 cm. (For voksen lue, strikk glattstrikk 38 cm, og dropp hele tovinga, så blir det kul "nisse-lue" for voksne.)

Når arbeidet måler totalt 18 cm, begynner fellingen.

7 masker, strikk så to sammen (gjør dette en hel runde), så 10 runder glattstrikk.
6 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 10 runder.
5 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 9 runder.
4 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 8 runder
3 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 6 runder
2 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 4 runder
1 masker, strikk så to sammen(gjør dette en hel runde). Så 2 runder

Etter hvert må du over på strømpepinner, men det er ganske enkelt. Du trenger da fem vanlige strikkepinner, og så strikker du det over. Jeg gjorde det slik at det ble ca 10-11 på hver pinne, altså etter at jeg hadde strikket et par-tre "felle runder".

Strikk så to og to masker sammen til der er tre-fire masker igjen. Ta tråden gjennom, stram den, og fest den. Så tover du luen. Jeg bruker Sunlight såpestykke og 60 graders varmt vann og gnir masse. Eller du kan gjøre det i maskin, men jeg er ikke helt sikker på hvordan... Skyll luen godt, vri den (eller sentrifuger på 600 omdreininger), og la den tørke flatt.

Og Vips er du ferdig.

Det er denne oppskriften jeg brukte på den jeg strikket til Camilla for noen år siden. (Hvit/beige med dusk.) Skal du strikke til minsten ville jeg brukt seksti masker.

TUsen takk! Dette skal jeg nok få til, men jeg tror krystallklart skal få vise meg overgangen til strømpepinnene så jeg ikke gjør noe feil.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har akkurat startet på et veldig enkelt skjerf til jentungen.

Man legger opp fire masker og øker en maske i den ene siden hver fjerde omgang. Jeg bruker to nøster garn, og øker til jeg har brukt opp det første nøstet. Så feller jeg igjen på samme måte med det andre nøstet.

Her er det forrige jeg lagde, dette er glattstrikket, men det jeg begynte på nå er i rillestrikk, det vil si bare rette masker.

Jøss, det var spesielt og flott! Takk for oppskrift!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 13:09   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Overgangen til strømpepinner var egentlig veldig enkelt. Jeg bare talte over hvor mange masker jeg hadde, og delte på fire. Så stikket jeg det antallet masker over på en pinne, og tok ny pinne, og strikket samme antall masker på den, frem til jeg hadde strikket over alle maskene på totalt fire pinner.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 18:32   #7
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Oppskrift på kjøkkenklut.



Bruk garn som er ca 95-100 meter pr 50 gram. Dersom du har tynnare garn, kan du legge det dobbelt, evt bruke tjukkare pinner.
Legg opp 48 masker på pinne nr 4.
1. omg. strikk 1 rett, 1 vrang ut pinnen, snu
2. omg. strikk alle maskane rett, snu
Gjenta desse 2 omgangane til nøstet er slutt, evt så langt du vil.
Håper dette var forståelig. Lykke til


Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 20:00   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Flott, jeg elsker sånne enkle prosjekter.

Ingen som har oppskrift på en enkel strikkekjole? Jeg har litt lyst å etterhvert strikke en kjole til femåringen. Ikke noe avanserte greier, gjerne noe med korte armer eller ingen armer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:48   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Nøstebarn har et par veldig fine og enkle hverdagskjoleoppskrifter, som jeg kan anbefale. Jeg har strikket begge to, en med seler og en uten, og begge var superenkle å strikke.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 00:46   #10
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Sitteunderlag til toving

Jeg bruker Iglo garnet til Europris. Legg opp 80 masker på pinne nr. 6. Strikk rillestrikk (altså rett frem og tilbake) 5 nøster, gjerne i forskjellig farge. Fell av.
Om du vil strikke det på skrå for variasjon i mønster så legger du opp 3 masker og øker 1 maske i begynnelsen av hver omgang til du er ferdig med 2,5 nøster. Deretter feller du 1 maske i begynnelsen av hver omg. til du har tre masker igjen. Fell av.

Toves i maskin.

Super julegave

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 19:27   #11
Nuta
tittel -en, titler
 
Nuta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

Oppskrift på kjøkkenklut.



Bruk garn som er ca 95-100 meter pr 50 gram. Dersom du har tynnare garn, kan du legge det dobbelt, evt bruke tjukkare pinner.
Legg opp 48 masker på pinne nr 4.
1. omg. strikk 1 rett, 1 vrang ut pinnen, snu
2. omg. strikk alle maskane rett, snu
Gjenta desse 2 omgangane til nøstet er slutt, evt så langt du vil.
Håper dette var forståelig. Lykke til


Så fine!
regner med at det er bomull?

__________________
"Mine barn på jorden teller tre og den fjerde er i himmelen et sted"
Nuta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:41   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Flere?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:45   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Jeg strikket forresten nettopp ferdig denne:

http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=91341

Jeg strikket den i grønt og hvitt, uten klaffer (har planer om å strikke dem nå snart). Ble kjempefin!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:52   #14
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

denne bloggen er det flere fine småprosjekter. Jeg hadde "dilla" på lommetøfler i fjor. Så enkelt atte.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:55   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

TAKK! Lommetøfler er jo geniaaale julegaver!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 23:40   #16
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

TAKK! Lommetøfler er jo geniaaale julegaver!

Ja vet det.
Eksprimenterer med et heklet par nå, blir de fine så blir det masseproduksjon her.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 23:55   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Nå holder jeg på med lua over, men i rosa og lilla til storesøster. Lager den største versjonen da. De er virkelig helt knall, de luene der. Gode, varme og sitter godt på hodet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 23:23   #18
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Kjempelett!!!

Håndleddsvarmere/PULSVARMER
Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Pulsvarmer: Legg opp 44 m over 2 stk p nr 3 med Fabel (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk riller – se forkl over -, men de 4 ytterste m i hver side strikkes vrang på hver p istedenfor rett. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 24 cm felles det løst av – for at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 5.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Montering: Sy sammen i siden i ytterste ledd av ytterste m, men la det stå igjen en åpning til tommel på ca 3½ cm (åpningen starter ca 4 cm fra toppen).
Strikk 1 pulsvarmer til.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 00:03   #19
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Jeg strikker selekjole til meg selv nå. La opp nok masker til hvor bred jeg er og strikket så en rett, en vrang noen runder ca. 2 1/2-3 cm. Bruker 4.5 rundpinne. Så er det kun rette masker resten av veien.

Når jeg har strikker den lang nok så strikker jeg en kant med vrang og feller av. Strikker så brede seler som jeg syr på og feste knapp på. Skal også strikke lommer til den og sy på.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 00:05   #20
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkle strikkeoppskrifter?

Fin tråd! Og blånisselueoppskrift også!

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no