Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Snodig reaksjon på rødvin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-18, 12:12   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Snodig reaksjon på rødvin

På lørdag var jeg sammen med noen venninner og drakk vin. Da vi startet på flaske nummer to fikk jeg en underlig reaksjon. Jeg drakk ikke mer enn to-tre munnfuller før jeg startet å få synsforstyrrelser på den venstre siden. Det begynte forsiktig og så ble det bare verre og verre. Til slutt var det en slags sidelengs V (sånn <) som oscillerte.

De andre lurte på om det kunne være migrene, men det har jeg aldri. (Hatt én gang for 30 år siden). Jeg drakk mye vann, la meg ned og lukket øynene en stund og så gikk forstyrrelsen over, men en hodepine satt igjen. Den var ikke spesielt ille, jeg ville aldri ha tenkt på det som migrene, for det forbinder jeg med mye verre smerte, men tydelig. Det føltes som om jeg hadde en for trang hjelm på hodet.

Har noen opplevd noe liknende eller har noen tanker om hva det kan være jeg reagerte på? De andre opplevde ikke noe liknende. Hva slags stoffer i vinen kan det ev. være at jeg reagerte på?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 12:33   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Så skummelt! Jeg har reagert med umiddelbar hodepine på rødvin tidligere, jeg også. Så jeg lå unna nesten all rødvin i mange år. Ikke synsforstyrrelser da.

Jeg har også prøvd meg på viner med lite tanniner og garvestoffer og alt annet folk sier man kan reagere på, men de er jo rett og slett veldig uinteressante, og jeg har både reagert på noen av dem og ikke. Så vidt jeg har greid å lese meg frem til så er teorien om at det er tanniner og garvestoffer det som gir reaksjoner høyst omdiskutert.

Jeg hadde for noen år tilbake en veldig skummel reaksjon på en type fransk vin, såpass at jeg oppsøkte lege. Legen min er heldigvis veldig glad i vin, men som hun sa: det er nesten umulig å vite hva det er du reagerer på. Det kan være jordsmonn, kanskje noe annet pollen akkurat der den er dyrket, kanskje noe med lagringsforholdene for akkurat denne batchen; rett og slett umulig å finne ut av. Det vi ble enige om, var at jordsmonnet kunne ha mye å si, så jeg har gått over til å bare drikke italiensk vin, med stort hell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 12:45   #3
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Det høres veldig ut som migrene. Jeg kan plutselig få det av en type vin jeg har drukket før, så jeg vet ikke hva det er.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:03   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Det høres veldig ut som starten på mine migreneanfall, men de er jo ikke vin-relaterte. Kan det være tilfeldig at det kom akkurat da? Med en gang jeg merker sånne symptomer, så må jeg legge meg ned på mørkt rom og lukke øynene. Gjør jeg ikke det, så blir det til skikkelig migreneanfall. Men det begynner med synsforstyrrelsen og uvelhet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:19   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Takk for svar!

Jeg har som sagt aldri migrene (bank i bordet!) så jeg har ingen erfaring med det. Jeg hadde hatt en fredelig dag i forkant, ikke noe stress og mas, ikke hadde jeg spist noe nytt og annerledes heller egentlig.

Det ga seg ganske fort da jeg la meg ned, men jeg hadde også fått i meg liten mengde av vinen. Det ble diskutert dette med tanniner, for det stod visst på flasken at den inneholdt det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:26   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Tanniner finnes i all rødvin, samt i nøtter, kaffe, sjokolade m.m.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 07-05-18 kl 14:20.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-18, 13:29   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snodig reaksjon på rødvin

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tanninwr finnes i all rødvin, samt i nøtter, kaffe, sjokolade m.m.

Da lærte jeg noe i dag også. Og da var det nok ikke det jeg reagerte på for jeg reagerer ikke på noe av det ovennevte. Kaffe drikkes i bøttevis.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no