Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-21, 21:13   #141
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har kjøpt to iris i dag, men har ikke plantet dem enda. Sprer iris seg, eller burde jeg hatt flere sammen?

Hvis det har noe å si, er det iris som har en sånn halv knoll over jordoverflata.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 21:44   #142
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

I dag har jeg lukt bedet ved garasjen. Får ta et annet i morgen. Det er nok å ta av, men det blir fint.

Må kjøpe litt blomster og plante i krukker i helgen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 08:41   #143
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Jeg har kjøpt to iris i dag, men har ikke plantet dem enda. Sprer iris seg, eller burde jeg hatt flere sammen?

Hvis det har noe å si, er det iris som har en sånn halv knoll over jordoverflata.

Vi fikk iris av svigermor for mange år siden, mulig det er litt flere knoller nå, men de tar på ingen måte over. Der er vel ulike typer iris også.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 10:37   #144
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Æsj, jeg som har tatt fridag i dag for å begynne å male hus og så plasker det jo ned. Men fikk vasket halve huset i går kveld, skrubbet hver mm av terrassen for grønske og har begynt på gjerdestolpene. Tok første del av huset på lørdag og fikk dundrende hodepine i to dager etterpå. . Knirk.

Har pelargonia og blodbeger ute på lufting på dagtid denne uka.
Fikk opp et minne på fb og på denne dagen i fjor så haglet det så det var ikke så mye bedre...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 12:37   #145
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg skal være flink og ikke kjøpe noen ettårsblomster i år uten bare plante stauder. Ev tar jeg og setter krukkene sammen og drar bobleplast rundt dem legger på blader og annet på krukkene og dekker med presenning eller så planer jeg dem i bed i høst.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 13:28   #146
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skal være flink og ikke kjøpe noen ettårsblomster i år uten bare plante stauder. Ev tar jeg og setter krukkene sammen og drar bobleplast rundt dem legger på blader og annet på krukkene og dekker med presenning eller så planer jeg dem i bed i høst.

Jeg har prøvd i et par år. Hortensia, georginer, perlagonia har gått greit. Hortensia er for treg, skal oppbevare krukkene innendørs i ca 10 grader og med lys neste år, hvis ikke det hjelper så gir jeg opp. Nytt av året er ynde og susanne med det sorte øyet.

Og så gikk jeg på en smell på Olsens Enke, en dyr blodbeger og en sitron geranium. Men de skal også kunne overleve. Det blir trangt inne i vinter.

__________________
06 & 08 .

Sist redigert av Lavender : 12-05-21 kl 14:08.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 19:45   #147
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Vi fikk iris av svigermor for mange år siden, mulig det er litt flere knoller nå, men de tar på ingen måte over. Der er vel ulike typer iris også.

Kanskje jeg må dra tilbake til gartneriet og snakke med dem på fredag. Det var handledag for hagelaget i går, og flere enn meg der. Så jeg fikk ikke spurt så mye om dem. Men er det lurt at de er flere sammen, er det best å beregne det med en gang.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 00:12   #148
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg er lei meg for at alt jeg har sådd av grønnsaker og blomster har gått åt skogen pga . mugg og småfluer. For noen dager siden kastet jeg alt inkl. potter.
Men, jeg får vel bare prøve på nytt.
Selv advocadoen til eldste brakk her om dagen. :blæh:

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 08:44   #149
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Pelen, hva med å så blomster som gir frø på høsten?
Jeg kjøpte første frøpose med blomkarse og ringblomst i 1999 og siden har jeg sanket frø og sådd i bed her. Ellers hadde det blitt sykt dyrt å fylle opp alle tomrommene mellom stauder, roser og småbusker her. Har også en terrasse å fylle så det koster jo litt..
For 2 år siden stjal jeg med frøkapsler fra noen fine Kosmos når de hadde tørket og det har jeg også begynt å sanke.

Så nå så kommer det opp til du skal begynne sommerferien, sånn ca. Blir fint.
Jeg har spart på noen Georgineknoller og kjøpte en pose til. Har også plantet en annen type blomsterløk men husker ikke hva den heter i farten. Har blomster oppover stammen .

Fikk også sådd gulrot, reddik, plukksalat, poteter og har satt ned purre og vårløk + at jeg kjøpte ferdig basilikum timian og mynte. Det stod peppermynte men det er vel det samme... ?
Sådde ikke den oppi pallekarmen for hadde det i fjor og den tok over hele så jeg måtte flytte den. Har også gressløk men den overlever vinteren og erskikkelig stor og fin allerede.
Jordbærene lever også.
Så nå er det bare å vente.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 08:44   #150
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg er lei meg for at alt jeg har sådd av grønnsaker og blomster har gått åt skogen pga . mugg og småfluer. For noen dager siden kastet jeg alt inkl. potter.
Men, jeg får vel bare prøve på nytt.
Selv advocadoen til eldste brakk her om dagen. :blæh:

Kjedelig. Så på nytt! Mye kan såes ute nå, hva med reddiker, sukkererter, salat, gulrot osv. Og stikk på hagesenteret og kjøp deg noen tomater, agurk, eller lignende.

I går kjøpte jeg meg noen små selleri-rot-planter.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 10:56   #151
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

GinaK, høres lurt ut!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 11:06   #152
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har ikke giddet å kjøpe noen blomster enda, men jeg tror jeg kommer til å fylle opp en kasse med litt sommerblomster snart.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:34   #153
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Her begynner endelig tulipanene å sprette ut, og en del av staudene i bedet ser ut til å ha overlevd. Men det er litt tomt i bedet mitt, så jeg jakter på fine markdekkende vekster til å fylle opp litt, og kanskje noe litt høyt? Jeg har tre rosebusker som er ganske små, men ellers er det mye plass. Noen tips?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:37   #154
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Her begynner endelig tulipanene å sprette ut, og en del av staudene i bedet ser ut til å ha overlevd. Men det er litt tomt i bedet mitt, så jeg jakter på fine markdekkende vekster til å fylle opp litt, og kanskje noe litt høyt? Jeg har tre rosebusker som er ganske små, men ellers er det mye plass. Noen tips?

Du får ta deg en tur til.

Hvilke farger er det du har i bedet ditt, da? Det er greit å vite. Jeg er glad i hosta som markdekker, men da bør det være litt høye og robuste ting som stikker opp mellom.

Høstasters og duehode kan du få av meg.

Av forsommerblomster liker jeg løytnantshjerte og sibirsk iris, disse er veldig trofaste og gjør mye av seg nå snart.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:56   #155
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Her begynner endelig tulipanene å sprette ut, og en del av staudene i bedet ser ut til å ha overlevd. Men det er litt tomt i bedet mitt, så jeg jakter på fine markdekkende vekster til å fylle opp litt, og kanskje noe litt høyt? Jeg har tre rosebusker som er ganske små, men ellers er det mye plass. Noen tips?

Jeg har akeleier, løytnantshjerte og peoner som blir høye i mitt bed. Og iris i det andre. Peonene bruker litt tid på å komme, men de er nydelige etter noen år.

Og så har markjordbær spredd seg og fungerer markdekkende. De er pene, bærene er gode og det er relativt lett å luke dem vekk der jeg ikke vil ha dem. Så det fungerer godt for meg i hvert fall.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:58   #156
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du får ta deg en tur til.

Hvilke farger er det du har i bedet ditt, da? Det er greit å vite. Jeg er glad i hosta som markdekker, men da bør det være litt høye og robuste ting som stikker opp mellom.

Høstasters og duehode kan du få av meg.

Av forsommerblomster liker jeg løytnantshjerte og sibirsk iris, disse er veldig trofaste og gjør mye av seg nå snart.

Gjerne.

Jeg har litt miks, i grunnen. :humre. Rosene er Astrid Lindgren og en annen jeg ikke husker navnet på i farten, lys rosa. De kommer forholdsvis seint, mener jeg å huske (nye i fjor). Tulipanene er jeg faktisk ikke helt sikker på, men de er hovedsakelig i rødtoner, og så har jeg allium som vel blomstrer litt seinere på sommeren. Langs kantene har jeg eføy, lavendel og noen jeg ikke helt husker hva heter, men med hvite blomster begge - en lav og en med "spir" som jeg ikke vet om har overlevd. Så jeg tenker kanskje hovedsakelig grønt som "fyll", men gjerne litt mer farge også. Sibirsk iris ser ut som om det kunne passet inn, ja. Det er litt mye "tom" jord, hvis du skjønner.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 09:04   #157
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har akeleier, løytnantshjerte og peoner som blir høye i mitt bed. Og iris i det andre. Peonene bruker litt tid på å komme, men de er nydelige etter noen år.

Og så har markjordbær spredd seg og fungerer markdekkende. De er pene, bærene er gode og det er relativt lett å luke dem vekk der jeg ikke vil ha dem. Så det fungerer godt for meg i hvert fall.

Takk for tips! Markjordbær var litt kult! Usikker på om det passer der, men mulig jeg skal prøve på det et annet sted.

Jeg har også noen kjempeverbena på vei som jeg kjøpte pluggplante av for et par uker siden, de kan nok også bistå i utfyllingen når de blir litt større.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 09:05   #158
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Er forresten hosta dømt til å bli spist av snegler, eller er det verdt et forsøk? Jeg har ikke hatt snegleproblematikk hittil, men vil jo tro de finnes her omkring.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 09:12   #159
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Tom jord er bra å unngå. Ikke minst for at det ikke er så pent, men også for at jorden ikke har godt av det, det tilkommer ikke noe naturlig næring fra blader osv som blir kompost og jorden tørker ut raskt. Tenk hvordan det er i skogen.

Jeg kjøper litt alt mulig når det gjelder bunndekkere, men jeg liker å ha ganske mange av samme type. Jeg husker ikke alle navnene men jeg har kryptimian. Og så har jeg den her mynte https://godvar.no/collections/bunnde...18590509924414 Kan brukes til så mye bra.

Markjordbær er veldig greit.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 09:39   #160
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Takk! Ja, jeg vet det altså, men hagen er ny og jeg var litt usikker på hvor stor plass de ulike plantene trengte i fjor, så jeg jobber meg gradvis opp. Derav spørsmålet. Jeg har en kryptimian, så det kan jeg fylle på med også ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no