Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-21, 12:01   #201
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Ingling, vil gjerne også se.

Et tips med bladlus kan være å drepe noen av dem, f.eks. med hanske. Om det er et stort tre så må man kok gjøre det flere steder. Når noen drepes så er det tydeligvis en greie med at «varsel» går til de andre om at dette er et dårlig sted å være så de flyr av gårde innen noen dager. Vel verdt å prøve.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 12:14   #202
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Så hyggelig Sender PM!

Jeg tror faktisk jeg tok knekken på det som var på rosene. Men skal prøve det hvis de kommer tilbake! De svarte på morelltreet henger på, men ser at det blir bedre for hver runde med spraying.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 12:25   #203
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jepp, mitt beste tips mot bladlus er bladlusmos. Jeg er jo litt sjuk i toppen, så jeg finner det ganske tilfredsstillende å mose dem. Tar en runde eller to når de dukker opp, og så går det som oftest over.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 12:35   #204
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg vil gjerne se hageinsta ingling og burde tatt litt mer bilder selv!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 07:56   #205
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har flere magnoliaer i hagen, de fleste er plantet de siste par årene og er fremdeles nokså spinkle. Om vinteren har vi vært plaget med rådyr som ødelegger barken på trærne, men dette har vi løst ved å henge opp blodmel i små poser. Disse posene har jeg fjernet om sommeren, det har ikke vært behov for tiltak da. Men nå nettopp ser jeg at den ene av de "nye" magnoliaene har fått hard medfart i løpet av natta, masse blader på bakken og oppflerret bark. Den ser temmelig ødelagt ut. Jeg har som sagt ikke sett rådyr holde på i hagen om sommeren før, men det kan vel ikke være annet som har vært på ferde her, eller?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 10:35   #206
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg vil ha større hage etter å ha sett ingling sin på insta. Vi har veldig liten hage, og jeg er glad i den, men nå ønsker jeg mer flere trær, busker og planter…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 10:35   #207
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har også most bladlus med fingrene. På epletre. Funket som bare juling.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 10:48   #208
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Madicken, kjenner ikke til det så godt, men vi har mye rådyr her på vinteren. I går lå det et rådyr her og sov/slappet av i hagen i flere timer så de er her nok på denne tiden også. Den lå 4 meter fra huset og var utrolig søt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 11:03   #209
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Ingling: Vil gjerne ha insta-navn å følge.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 11:08   #210
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.337
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Madicken, kjenner ikke til det så godt, men vi har mye rådyr her på vinteren. I går lå det et rådyr her og sov/slappet av i hagen i flere timer så de er her nok på denne tiden også. Den lå 4 meter fra huset og var utrolig søt.

Vi ser dem om sommeren også, men har ikke opplevd "hærverk" på denne tiden før. Lurte også litt på om det kan være gnagere, men da hadde det vel ikke gått såpass hardt ut over bladene. Får finne fram blodmelet igjen, men jeg tviler på at denne magnoliaen overlever.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 13:18   #211
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.699
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg gir opp hage 21. Nå har jeg akkurat oppdaget lus på rhododendroen min. Hvite,som sitter under bladene.
Har sprayet med grønnsåpe og olje.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 13:21   #212
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har sett på hagen min og anbefaler å plante høstfloks. De er grønne og kjedelige nå, men de blomstrer i september og holder lenge. De gir farge i hagen lenge etter at alt annet har avblomstret.

Det jeg er mest begeistret for hos meg akkurat nå er en rosa klematis. Hagen er i to deler med mur og trapp mellom. Klematisen ble plantet for tre år siden ved muren oppe og nå har den vokst sånn at den har begynt å henge over muren og spre seg nedover. Den er så vakker.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 13:27   #213
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Noen som har anbefaling til bunndekker her på kalde østlandet?

Mine har dødd.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:11   #214
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.910
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg er lat, og har ikke lest gjennom alle innleggene, men spør likevel: er det noen som kan Dahlia godt her? Jeg trenger tips, gjerne gode lenker, for dummies. Fra innkjøp til planting til vinterstell. Anyone?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:23   #215
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Matilda er vel forumets dahliadronning?

Jeg er for udisiplinert til å gidde.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:27   #216
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage 2021

Polyanna: Du hadde The Fairyroser, er det dem som har røket? Jeg måtte beskjære mine store, kraftige The Fairy heftig i vår, de hadde frosset tilbake som aldri før. Mistet mye annet, men rosene overlevde akkurat.

Eia: Godt og godt, men jeg får dem nå opp hvert år og de første blomstrer ganske godt nå. Ikke så mye hokus pokus, akkurat. På høsten graver jeg opp roten og klipper av alt som måtte gjenstå av grønt. Dunker av så mye jord som mulig, lar dem ligge i en sånn grønn grønnsakskasse i garasjen til de har tørket en del (et par uker, men glemmer det som regel slik at det går minst en måned...) og dunker/koster av resten av jorda. Deler de største, men sjekk gjerne YouTube for å se hva som må være med i hver del. Lar dem ligge i jordkjelleren, som hos meg er mørk og holder 10 grader hele vinteren. De må ikke fryse eller råtne, begge deler skjer fortere dersom man ikke fjerner jorda slik at de får tørke.

Veldig lettvint om våren. En gang når jeg kommer på det, stapper jeg dem i noe jord og setter dem i en vinterhage vi har. Naboen driver dem rett i jordsekker i drivhuset sitt, hans pleier å komme opp før mine. Sjelden noen ikke kommer opp, samme når jeg begynner å drive. De siste satte jeg direkte i jord i mai uten å drive først, har kommet finfint opp. Prøver å følge med så jeg får toppet dem slik at jeg får kraftigere planter, men noen ganger glipper det også. I år måtte det gå ekstra fort, så jeg stappet fire ulike oppi en vilkårlig kasse. Alle kom opp og jeg greide ikke skille dem, men det ble en utilsiktet suksess men den fine blandingen.

Ellers trives mine ekstremt mye bedre i bed enn i potter, det er kjempeforskjell på produksjonen av blomster.

Rug er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:31   #217
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Nei, jeg trenger noe som er lavere enn fairy, noe som kryper helt bakkelangs og sprer seg. Har også mistet et par roser i år, ja.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:32   #218
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Matilda har peil, ja. Jeg dyrker fra knoll for første gang i år, og venter og venter på blomst! Ser bra ut på den ene, i hvert fall. Men om jeg klarer å overvintre dem, gjenstår å se.

Jeg eksperimenterer med bunndekkere, Polyanna, så jeg vet ikke helt hva som kommer til å funke. Men har blant annet kryptimian, og den begynner å blomstre litt nå og er superfin. Har også sjokolademynte og en slags floks. De dekker ikke så fryktelig mye foreløpig, men jeg regner med at de sprer seg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:34   #219
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.994
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Den mest effektive bunndekkeren hos meg (unntatt svartelistede sølvarve ) har faktisk vært markjordbær.

Ellers bruker jeg også hosta til det. Fairy strøk med. Jeg har også brukt hosta en god del til å fylle inn og tette huller.


Om noen på Østlandet har lyst på høstasters, sprer den seg ganske godt hos meg, så jeg har mye mer enn jeg trenger. Bare kom og hent.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-21, 14:44   #220
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Hostaene mine er så ENORMT svære...

Den jeg har hatt har også blitt listet siden jeg kjøpte den, men nå har naturen tatt seg av det, tydeligvis...

Skulle hatt noe lavt og krypende noe. Markjordbærne dekker noe, men ikke nok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no