Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-21, 09:56   #181
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2021

Hvordan går det rundt i hagene? Det vokser hos meg, både stikkelsbærbusken og rosen jeg plantet i fjor ser ut til å trives. Det gjør ugresset også, jeg klipper litt nå og da.

Naboen har overtalt meg til å være med på åpen hage i september, så da bør jeg ha shinet opp en del. Forhåpentligvis er også mannen ferdig med å bygge sykkelskuret innen den tid.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 11:14   #182
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har fortsatt like deler ugress og ønsket beplantning.

Men, men. Hagearbeid er en prosess for meg, ikke et resultat.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 11:16   #183
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.664
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Her har alt som bie sådd på nytt død, med unntak av en solsikke, paprika og sukkererter. Det er ikke mitt hageår iår.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 12:04   #184
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Utifra hva jeg har tatt av bilder tidligere år så er peonen min utrolig treg i år. Men har en hvit peon som jeg fikk fra en hage som skulle bygges ut. Det ble sagt at det tar mange år før peoner blomstrer etter at de har blitt flyttet men min blomstret fra første år. Lurer på om det kan ha med at jeg var lur og plantet den dypt. Den har blitt kjempestor på 2 år.
Ellers har jeg stjålet med meg en liten rot fra gul Fredløs og frø fra Lupin lnags veien i fjor og de har overlevd og vokst. Synes de er fine, jeg.
Grønnsakene vokser også. Jordbærene også, det er masse blomster og nå begynner de å bli til bær.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 12:41   #185
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Her både blomstrer og vokser det, og jeg blir skikkelig glad av å være i hagen. Tok en oppfriskning på fremsiden i helgen og fylte på med jord, det gjorde seg veldig! Det er jo noe å gjøre hele tiden, men føler at bedet er mer komplett nå, selv etter de fine tulipanene mine ikke klarte seg Bak huset har vi terrasse med ny pergola, og druene vi plantet der tidligere i vår vokser superfort. Vi har også fått et lite vannspeil med soldrevet fontene, og masse masse planter, bær og grønnsaker Det er virkelig terapi å holde på der, i en ellers tøff periode. Vi skal sette opp et gjerde til og sikkert plante enda mer. Har begynt å planlegge planting av trær på et ubenyttet område som nå er mest bosshaug, men det blir nok ikke i år. Har svarte lus på et av morelltrærne, da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 14:07   #186
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Bra hageår for min del. Særlig de tre pallekassene med jordbær yrer i år, det er stappfullt av kommende herligheter der!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 14:09   #187
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Har svarte lus på et av morelltrærne, da.

Vi har hatt dette problemet hvert år på morellene, men i år ser det ut til at jevnlig dusjing med etellerannet (dette er mannen min sitt domene) har tatt knekken på lusene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 14:42   #188
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Masse jordbær på gang hos meg også. Jeg planter og planter på hytten og har fortsatt masse åpen jord. Ny hage. Jeg skal ta litt "ville" planter fra hagen hjemme og ta med ut. Hjemme er det stort sett naturtomt med gress. Jeg planter mye bunndekkere for å få bort den åpne jorden mellom de nye plantene. Åpen jord er sår i naturen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 15:28   #189
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Vi har hatt dette problemet hvert år på morellene, men i år ser det ut til at jevnlig dusjing med etellerannet (dette er mannen min sitt domene) har tatt knekken på lusene.

Ja, vi prøver ut ymse tips nå. Oppdaget nettopp vanlige lus på rosene foran huset. Men fant en oppskrift nå, så da håper jeg vi får tatt knekken på alle sammen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 15:45   #190
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.664
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Her både blomstrer og vokser det, og jeg blir skikkelig glad av å være i hagen. Tok en oppfriskning på fremsiden i helgen og fylte på med jord, det gjorde seg veldig! Det er jo noe å gjøre hele tiden, men føler at bedet er mer komplett nå, selv etter de fine tulipanene mine ikke klarte seg Bak huset har vi terrasse med ny pergola, og druene vi plantet der tidligere i vår vokser superfort. Vi har også fått et lite vannspeil med soldrevet fontene, og masse masse planter, bær og grønnsaker Det er virkelig terapi å holde på der, i en ellers tøff periode. Vi skal sette opp et gjerde til og sikkert plante enda mer. Har begynt å planlegge planting av trær på et ubenyttet område som nå er mest bosshaug, men det blir nok ikke i år. Har svarte lus på et av morelltrærne, da.

Åh, nå fikk jeg lyst til å se.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-21, 20:40   #191
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Åh, nå fikk jeg lyst til å se.

Jeg har akkurat laget en Instagram for hagebilder, så hvis du vil se kan du sende meg PM. Det er ikke så mye der ennå, skal fylle på mer etterhvert!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-21, 20:47   #192
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.664
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg har akkurat laget en Instagram for hagebilder, så hvis du vil se kan du sende meg PM. Det er ikke så mye der ennå, skal fylle på mer etterhvert!

PM sendt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 08:24   #193
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg gir opp morelltreet mitt i år pga svarte lus år etter år.

Ellers så venter jeg nå på at Constance Spry (Austin-rose) skal åpne seg med alle rosene sine. Den danner et tak over en platting.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 08:25   #194
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Åh, kan jeg også få se instaen din, Ingling?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 12:13   #195
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Klart det, sender deg prikk!

Jeg sprayet morelltreet i går med en miks av vann, grønnsåpe, rapsolje og bakepulver etter å ha sjekket ymse råd, det tok noen av dem, men må nok holde på noen dager, så får vi se. Det er bare det ene, de står et stykke fra hverandre. Prøvde samme på rosene, håper det hjelper. Buskene var så fine og store, så ordentlig surt å måtte beskjære såpass.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 12:24   #196
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har knapt sett og tatt brunsnegler i år, har brukt strø for første gang. Så da ser det ut til at solsikkene får vokse opp,i fjor var de sneglesnacks.

Klematis og kaprifoler vokser fint i de nye hjemmesnekrede blomsterkassene med espalier Agnbøkhekken vi plantet fra barrotsplanter i fjor har vokst godt.

Blodbeger kjøpt til blodpris på Olsens Enke er flott, de rimelige fra et gartneri er små og har ikke blomstret ennå. En av de 50 frøene jeg fikk har blitt til en bitteliten plnante. Vi har ikke ideelle forhold for dyrking hjemme.

To historiske roser kommer seg etter angrep fra roseskuddveps, to stk to meter høye busker. En Austin rose jeg kjøpte i fjor måtte beskjæres helt ned og kommer seg fint nå. Sommerfuglbusken kjøpt i fjor høst er nesten død, venter og ser.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 16:28   #197
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Det blir ikke mulig å begynne med hagen før i august, så jeg får bare vente til 2022. Druene må i jord et sted utendørs før det, de kan ikke stå i potte inne i hele neste vinter tror jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 16:53   #198
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Takk, ingling! Så fin den fontenen var! Jeg har helt lik krukke. Hvor kjøper man en sånn fontenegreie?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 18:31   #199
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Ja, den er ikke like effektiv hele tiden, men når det er sol funker den som bare det. Den er solcelledrevet, så slipper å skjule ledninger osv. Hos oss skvetter det en det når det blåser fordi fatet er ganske lavt, men det er det verdt. :nemlig. Jeg bestilte den på nett, på Hobbyeksperten.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-21, 18:54   #200
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ja, den er ikke like effektiv hele tiden, men når det er sol funker den som bare det. Den er solcelledrevet, så slipper å skjule ledninger osv. Hos oss skvetter det en det når det blåser fordi fatet er ganske lavt, men det er det verdt. :nemlig. Jeg bestilte den på nett, på Hobbyeksperten.

Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no