Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ekstern harddisk

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-11, 01:06   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ekstern harddisk

Etter brusuhellet med Macbooken min har jeg funnet ut at det er på tide å gjøre alvor av en ekstern harddisk slik at jeg i allefall har alle bilder to steder... Men min datamann klarer ikke helt å forklare meg med teskje hva jeg skal kjøpe. Så hva kjøper jeg og hvorfor. Må fungere sammen med min kjære Mac.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:03   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Det finnes i hovedsak to typer, de som står et sted, er store og solide og har sin egen strømtilførsel, og de som er små, kan enkelt tas med og som bruker strømmen til maskinen de er koblet til.

I den første kategorien finner du typer som denne, og denne, begge deler er gode merker. De to jeg linker har 1Tb lagringskapasitet, det er en god del, men dobbelt så mye er ikke så mye dyrere.

Av den andre typen har du f.eks denne, den ligner på den jeg har, eller denne. Merk at den siste er 500 Mb.

Når det gjelder priser er små, mobile dyrere enn store, klumpete, og jo mer lagringskapasitet du vil ha jo dyrere blir det, men å doble kapasitet dobler ikke prisen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:10   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Jeg har en som er veldig lik den aller første Adrienne linker til, gull verdt for å ta backup av bilder og lagre musikk (jeg har rippet cd-samlingen sånn at jeg kan laste over på mp3-spiller). Jeg har min stående hjemme på kontorpulten, enkel å koble til pc og overføre filer.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:38   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Eller så kan man velge en Time Capsule, som er laget for å ta back-up automatisk. Vi har kjøpt en Air Port med time capsule, som har erstattet den gamle routeren vår, og den tar kontinuerlig back-up av begge Mac-ene våre. Alt går trådløst, hvilket jeg synes er en kjempefordel.

Da kan man også kjøre filmene på begge mac-ene fra ett sted. Man kan koble til PC også, så klart.

Det eneste minuset jeg har funnet, er som alltid med Apple: prisen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:41   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Vær ellers klar over at med den typen harddisker som Adri linket til, er det vanskelig å få dem til å funke med både PC og Mac, hvis det er et issue. Det eneste formatet som kan skrive både fra Mac og PC er FAT32 (tror jeg det het), og da får man bare utnyttet ca. halvparten av kapasiteten.

Ellers må man velge om man vil skrive fra Mac eller PC (men det kan leses av begge).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:49   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Jeg har en liten søt passportsak jeg flytter med meg hvor jeg har bilder og sånn som jeg har behov for å frakte rundt, men som det ikke er plass til på pc'n. Og så har vi en lagringsenhet her som kan aksesseres over nettet, det fungerer faktisk ganske greit. Den er veldig stasjonær med egen strømforsyning, men man kan nå den overalt hvor man har nett visstnok.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:49   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vær ellers klar over at med den typen harddisker som Adri linket til, er det vanskelig å få dem til å funke med både PC og Mac, hvis det er et issue. Det eneste formatet som kan skrive både fra Mac og PC er FAT32 (tror jeg det het), og da får man bare utnyttet ca. halvparten av kapasiteten.

Ellers må man velge om man vil skrive fra Mac eller PC (men det kan leses av begge).

Min WD passport veksler fint mellom Mac og PC, det er litt av grunnen til at jeg har den, for jeg har PC på jobb og Mac privat.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:52   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eller så kan man velge en Time Capsule, som er laget for å ta back-up automatisk. Vi har kjøpt en Air Port med time capsule, som har erstattet den gamle routeren vår, og den tar kontinuerlig back-up av begge Mac-ene våre. Alt går trådløst, hvilket jeg synes er en kjempefordel.

Da kan man også kjøre filmene på begge mac-ene fra ett sted. Man kan koble til PC også, så klart.

Det eneste minuset jeg har funnet, er som alltid med Apple: prisen.

Ja, Time Capsule er jo også et alternativ, den er ganske brukervennlig i forhold til at den gjør ting automatisk og garantert funker med Mac. Men den er nesten tre ganger så dyr som en ren harddisk, og da sliter jeg med å rettferdiggjøre prisen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:54   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Ja, de små uten strømtilførsel funker av en eller annen grunn ofte. Denne var jo riktig stor til å være liten, da. Denne har du ikke behøvd å formatere i det hele tatt?

Ellers kan man jo partisjonere dem, da, men da har du fremdeles det irriterende faktum at du ikke kan lagre en film fra PC-en, se den på Macen og så slette den derfra.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:55   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, Time Capsule er jo også et alternativ, den er ganske brukervennlig i forhold til at den gjør ting automatisk og garantert funker med Mac. Men den er nesten tre ganger så dyr som en ren harddisk, og da sliter jeg med å rettferdiggjøre prisen.

Ja, vi kjøpte den fordi vi uansett trengte en ny router, og da hadde jeg en betalingsvillighet for å få alt i én dings, trådløst.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 21:41   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Etter brusuhellet med Macbooken min har jeg funnet ut at det er på tide å gjøre alvor av en ekstern harddisk slik at jeg i allefall har alle bilder to steder... Men min datamann klarer ikke helt å forklare meg med teskje hva jeg skal kjøpe. Så hva kjøper jeg og hvorfor. Må fungere sammen med min kjære Mac.

I tillegg til en ekstern harddisk med sikkerhetskopi som oppdateres jevnlig, vil jeg anbefale at man har en disk man lagrer et annet sted - f.eks. i kontorskuffe på jobb. Denne tar man med hjem ved jevne mellomrom for å oppdatere. Evt. kan tjenester som f.eks. www.jotta.no være en god ide - da lagres alt av f.eks. bilder på en server utenfor huset.....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no