Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-19, 20:06   #21
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Takk for tips! De er jo veldig søte, men kan ikke se helt for meg at jeg kommer til å bruke dem ...

Nei, da er liksom poenget borte, he he.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-19, 09:10   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mine strikkeferdigheter er på linje med dine, og takket være forklaringen og bildene på denne bloggen, så klarte jeg altså å strikke sokker: https://boerboelheidi.com/2013/10/01...er-ull-labber/

Jeg regner meg for å være en dreven strikker, og det er sånn jeg strikker sokker også (vel, jeg forsterker hælen, men det er jo ikke egentlig vanskelig ... og ikke strengt nødvendig). Dette var en god og svært detaljert forklaring, så den synes jeg du kan prøve deg på.

Sokker er ikke større enn at det følges ganske overkommelig i starten.

Og så kan det gjøres riktig så kunstnerisk når man har blitt litt flinkere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-19, 09:23   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Jeg avbefaler gensere som strikkes ovenfra og ned og der man skal strikke ermene til slutt. Jeg holder på med en sånn jakke nå og maken til knot har jeg aldri vært med på. Og jeg har strikket mye.

Vanligvis når man strikker noe som er rundfelt eller raglan (altså at man strikker kroppen og ermene sammen og slipper å sy i ermer) så strikker man kroppen (bolen) opp til armhulene, så strikker man ermene og så strikker man det hele sammen. Den absolutt enkleste måten å strikke genser på.

Når man strikker ovenfra og ned, så strikker man hele bolen, og lager hull til ermene. Det vil si at når man skal strikke ermene så har man et stort drog av et strikketøy på fanget, mens man strikker bare på en liten del av det, og må sitte og snu på det store strikketøyet stadig vekk.

Riktignok strikker jeg nå med tynt garn og tynne pinner så det blir ekstra knotete, men jeg tror at det hadde blitt strevsomt med tykkere pinner også


Jeg tenker at noe av det enkleste og nyttigste man kan strikke er sokker. Det er et overkommelige prosjekt, om man strikker med selvstripende garn får man mønster uten å gjøre noe for det. Og hælfelling er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Og sokker bruker alle, så da er det virkelige noe greit og nyttig.

Vil du strikke genser (som du absolutt får til) anbefaler jeg noe som er raglanstrikket, altså at ermene strikkes inn på kroppen. Å sy i ermer er også ganske knotete og kan være vanskelig å få pent.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-19, 10:07   #24
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg avbefaler gensere som strikkes ovenfra og ned og der man skal strikke ermene til slutt. Jeg holder på med en sånn jakke nå og maken til knot har jeg aldri vært med på. Og jeg har strikket mye.

Vanligvis når man strikker noe som er rundfelt eller raglan (altså at man strikker kroppen og ermene sammen og slipper å sy i ermer) så strikker man kroppen (bolen) opp til armhulene, så strikker man ermene og så strikker man det hele sammen. Den absolutt enkleste måten å strikke genser på.

Når man strikker ovenfra og ned, så strikker man hele bolen, og lager hull til ermene. Det vil si at når man skal strikke ermene så har man et stort drog av et strikketøy på fanget, mens man strikker bare på en liten del av det, og må sitte og snu på det store strikketøyet stadig vekk.

Riktignok strikker jeg nå med tynt garn og tynne pinner så det blir ekstra knotete, men jeg tror at det hadde blitt strevsomt med tykkere pinner også


Jeg tenker at noe av det enkleste og nyttigste man kan strikke er sokker. Det er et overkommelige prosjekt, om man strikker med selvstripende garn får man mønster uten å gjøre noe for det. Og hælfelling er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Og sokker bruker alle, så da er det virkelige noe greit og nyttig.

Vil du strikke genser (som du absolutt får til) anbefaler jeg noe som er raglanstrikket, altså at ermene strikkes inn på kroppen. Å sy i ermer er også ganske knotete og kan være vanskelig å få pent.

Mens jeg anbefaler å strikke ovenfra og ned. Jeg har aldri klart noe annet enn grytekluter før, men novise-genseren gikk som en lek. Om man synes det er tungvint å strikke ermene til slutt (noe jeg synes gikk helt fin), kan man strikke dem før bolen gjøres ferdig. Fordelen med ovenfra og ned er at man kan prøve undervegs, så genseren blir helt passe. Og så er det superdiggg at genseren er monteringsfri.

Jeg strikket min i Kos fra Sandnes garn. Enkelt med bare en tråd når man er fersk i faget.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-19, 10:09   #25
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Se filmene om Novisegenseren på YouTube, så ser du hvor enkelt det er.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-19, 10:55   #26
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Hm, kanskje jeg skal prøve meg på den Novisegenseren etterhvert?

Men sokkestrikking er ingen dum idé heller! Jeg har nemlig masse gammelt restegarn av slike typer jeg tror vil passe godt til det.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 10:42   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Har dere sett denne?

https://www.weareknitters.no/

(Googleoversatt og skrekkelig språk, men tilsynelatende veldig lett å finne noe som passer eget nivå, og passe "idiotsikkert")

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 15:12   #28
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har dere sett denne?

https://www.weareknitters.no/

(Googleoversatt og skrekkelig språk, men tilsynelatende veldig lett å finne noe som passer eget nivå, og passe "idiotsikkert")

Der skal jeg ta en titt! Takk for tips!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:12   #29
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Jeg er også en av dem som liker best å strikke gensere ovenfra og ned. Holder på med genser nr 6 ( ) fra Petiteknit, de er relativt enkle og veldig fine.

Denne klarer du lett som en plett! https://petiteknit.com/collections/v...nt=48252229064

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 16:33   #30
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Den var fin, LilleLeo!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-19, 08:00   #31
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg er også en av dem som liker best å strikke gensere ovenfra og ned. Holder på med genser nr 6 ( ) fra Petiteknit, de er relativt enkle og veldig fine.

Denne klarer du lett som en plett! https://petiteknit.com/collections/v...nt=48252229064

Den var kjempefin. Men helt nybegynner vet jeg ikke om jeg synes. Ikke minst tror jeg det vil ta litt tid. Det innebærer fare for at man blir lei.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 19:56   #32
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

En liten oppdatering her ... Jeg har nå strikket lange leggvarmere og en hals fra Pickles. Begge deler med rette og vrange masker uten avansert felling. Jeg har også strikket en lue av typen som ble snurpet sammen på toppen. I tillegg har jeg strikket et par sokker etter den oppskriften i den bloggen som ble delt tidligere i denne tråden. Sistnevnte ser ut som sokker og kan brukes, selv om jeg gjorde flere feil i hælfellinga både på sokk nummer én og sokk nummer to. Det viser seg at selv inn med teskje-forklaringer er vanskelige for meg å forstå. Nå har jeg begynt å strikke en lue av to tråder. Det synes jeg også er litt avansert fordi garnet er så tynt. Jeg tror ikke jeg skal våge meg ut på større prosjekter på en stund. Er redd jeg bruker en formue på garn jeg ender opp med å ikke få brukt.

Jeg kan trenge et skjerf. Kan noen tipse om eventuell oppskrift på et skjerf uten avanserte strikketeknikker i et garn som er behagelig mot huden og ikke loer for mye?

Jeg er dessuten på jakt etter en eller flere strikkebøker som enten forklarer ulike teknikker på en enkel måte og/eller har oppskrifter som egner seg for nybegynnere. De må være å norsk. Har noen tips?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 20:25   #33
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

En liten oppdatering her ... Jeg har nå strikket lange leggvarmere og en hals fra Pickles. Begge deler med rette og vrange masker uten avansert felling. Jeg har også strikket en lue av typen som ble snurpet sammen på toppen. I tillegg har jeg strikket et par sokker etter den oppskriften i den bloggen som ble delt tidligere i denne tråden. Sistnevnte ser ut som sokker og kan brukes, selv om jeg gjorde flere feil i hælfellinga både på sokk nummer én og sokk nummer to. Det viser seg at selv inn med teskje-forklaringer er vanskelige for meg å forstå. Nå har jeg begynt å strikke en lue av to tråder. Det synes jeg også er litt avansert fordi garnet er så tynt. Jeg tror ikke jeg skal våge meg ut på større prosjekter på en stund. Er redd jeg bruker en formue på garn jeg ender opp med å ikke få brukt.

Jeg kan trenge et skjerf. Kan noen tipse om eventuell oppskrift på et skjerf uten avanserte strikketeknikker i et garn som er behagelig mot huden og ikke loer for mye?

Jeg er dessuten på jakt etter en eller flere strikkebøker som enten forklarer ulike teknikker på en enkel måte og/eller har oppskrifter som egner seg for nybegynnere. De må være å norsk. Har noen tips?

Har du sett denne
https://www.strikkeskolen.no/

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 20:28   #34
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har du sett denne
https://www.strikkeskolen.no/

Nei, helt genial! Takk for tips!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 21:16   #35
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

En annen ting jeg lurer på er hva slags utstyr dere tenker at strikkere på alle plan bør ha i hus?

Og hva er den beste løsningen for å oppbevare strikkepinner?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-19, 00:21   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Jeg strikker alt mulig på lange rundpinner så alle strømpepinnene mine støver bare ned. Det er ikke så mye du trenger: maskemarkører, målebånd og saks.

Jeg oppbevarer strikkepinner i en ringperm med plastlommer. Og noe i en mappe fra clas ohlson, men det er mest de strømpepinnene jeg aldri bruker + litt heklenåler.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-19, 00:38   #37
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Kjøkkenkluter i bomullsgarn.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-19, 01:37   #38
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

En annen ting jeg lurer på er hva slags utstyr dere tenker at strikkere på alle plan bør ha i hus?

Og hva er den beste løsningen for å oppbevare strikkepinner?

jeg er vel pr definisjon en erfaren strikker, og utstyret har vel bare ballet på seg i årenes løp. Kjøpt inn etterhvert som behovet har meldt seg. Og nå har jeg vel full pakke nærmest av pinner, samt markører, helpepinner til fletter, heklekroker etc.

Har et visst system. Sydd en, for meg, perfekt mappe til strømpepinner. Rundpinner oppbevares i gode gamle CD poser, i en skoeske, i kronologisk rekkefølge. Heglekroker ligger i en plastpose. Litt orden i galskapen.

Jeg, som er relativt erfaren på pinnene, har forøvrig begitt meg ut oå et enormt prosjekt nå. La ut forepørsel på profilen min på FB om noen hadde behov for noe strikket. Og der poppet det inn ei som ønsket en strikket trønderbunad til barn.

Tygde på det et par dager, så sa jeg ja... Relativt enkel strikk, men mye monering og styr, så dette skal bli spennende.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-19, 08:40   #39
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Jeg er også av den formening at kan man legge opp, strikke rett og vrang, telle og lese, så kan man strikke.

Jeg begynte for 2-3 år siden å strikke sokker med mariusmønster, det gikk veldig bra og har nå strikket veldig mange av det slaget. Jeg hoppet i det og strikket mariusgensere til min kjære og meg, og i sommer strikket jeg en mariusgenser med rundfelling. Alt gikk supergreit.

Nå var jeg i grunn lei av marius og tenkte å strikke andre mønstre, men da kom Jonas og ville ha mariusjakke med hette. Det er ikke alt i mønsteret jeg skjønner, men det tar jeg når den tiden kommer.

Internett har mye svar på det jeg lurer på, og resten spør jeg mamma, svigers eller andre rundt meg om. Alt går, og jo mer man strikker jo mer skjønner man.

Pinner oppbevares i en kurv her og en kasse der. Vet egentlig ikke hvor jeg finner de pinnene jeg trenger. Bør ha ett bedre system.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-19, 13:02   #40
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt som egner seg for ferske strikkere?

Takk for innspill og tips! Jeg skjønner at det sikkert er mulig å få til litt av hvert med strikkeferdighetene mine sånn i utgangspunktet. Problemet er kanskje at jeg er ekstremt lite tålmodig av meg, og jeg blir fryktelig irritert når jeg ikke får til ting med én gang. Jeg frykter at strikketøyet kan ende i søpla lenge før jeg har mulighet til å be noen om hjelp. :sparker:

Er det vanskelig å strikke votter, forresten?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no