Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-20, 18:21   #21
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Det er dessverre endel gjenkjennelig for dette husets 14’åring.
Vi må selvfølgelig begrense noe. Men han higer veldig etter dyre merker. Ønsker seg alltid nyeste iPhone feks. Det finnes ikke synd på han. Han har alt han trenger og litt til. Vi ser jo at vi har vært litt ettergivende. Fordi vi har hatt mulighet. Men nå snøres sekken litt igjen. Og vi har hatt mange samtaler om at han er nødt for å endre litt på forbruket. Prøver å forklare at det mønsteret han lager seg nå, vil definitivt ødelegge for han når han blir eldre og må ordne seg selv. Så vi gir så gode råd vi klarer, og krever at penger spares. Selv om det er hans penger. Vi ser at han trenger hjelp til å styre de litt mer fornuftig. Med eldste trengte vi ikke det. Han her svir gjerne av alt han har i kantina og på grisedyre merkeklær.

Det er et voldsomt press her på bygda. Det er fullstendig uaktuelt å gå med klær fra Cubus, Lindex og til dels H&M. Noen kule t-skjorter fra H&M er visst gangbart. Han får litt hjelp av oss når han faktisk trenger noe. Resten må han stå for selv. Han har skodilla og har ca 100 t-skjorter tror jeg. Og klesstativ med hengere for de «kuleste» klærne. Han er ekstremt opptatt av klær, sko og utseende. Og er veldig dårlig på å vente til han har råd. Ber stadig om å få låne. Så skal vi få igjen til bursdag, jul og konfirmasjon. Og det har hendt vi har gjort det. Men nå er det slutt, og han har fått forklart hvorfor.

Så jeg ser absolutt poenget hennes. Poden har en NORTH face jakke til 2600,- som han har kjøpt for egne penger. Men han ønsker seg PJ som den og den og den har. Det er fullstendig uaktuelt! Og jeg ser absolutt at vi har noe skyld i dette. Så det ER helt riktig å adressere dette til oss foreldre. Jeg ble litt flau over meg selv etter å ha lest det.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 18:26   #22
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Hvor bor hun som har skrevet dette blogginnlegget, da? Hvor er det hun møter disse ungdommene?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:09   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg har barn i «riktig» aldersgruppe, bor i et område der mange har god råd, og kjente meg ikke igjen. Yngste hadde vært kjempelykkelig dersom hun hadde fått et brukt «designerbelte». (Hun var over seg av lykke over å få arve en «vintage» designerbukse jeg kjøpe for ørtogfjørti år siden, som jeg innså aldri kom til å passe igjen, og gjorde faktisk et stort nummer ut av at den var brukt/arvet, siden det virker å være vel så mye status i det å tenke bærekraft og kjøpe brukt.) Ellers bruker hun stort sett klær fra rimelige kjedebutikker, og det gjør også venninnene.

Når det er sagt så kan det hende dette er noe barna mine ikke føler på fordi de vet at det handler om verdivalg og ikke familieøkonomi. Det er forskjell på å kommer fra en familie hvor man i teorien har råd, men hvor foreldrene sier nei, og det å komme fra en familie der foreldrene rett og slett ikke har råd. Jeg vet at det har vært et tema i gruppa til eldstemann, og at det er en trygghet i det å kunne si at «det gidder faktisk ikke foreldrene mine å bruke penger på» og vite at det er sant. Kontra det å være den som vet at familien ikke hadde hatt råd, selv om de ville brukt penger på det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:12   #24
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg ser tendenser til det hun skriver, i enkelte grupperinger i min by har det vært slik at du har blitt utestengt/sett ned på/blitt ukas hakkekylling om du ikke har en av de nyeste iPhones eller slik og sånn skolesekk. Så selv om det ikke angår egen ungdom akkurat nå, så kan det plutselig bli det. Veldig spent på dette ved overgangen til ungdomsskolen etter sommeren hvordan det blir for dette trinnet.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:12   #25
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Har barn på en av ungdomsskolene i området som har rykte som «merkepress-skole», men kjenner meg overhode ikke igjen i problemstillingen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:12   #26
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Tja. Jeg kjenner litt igjen fra det venner og familieforøkelser. Mine to brur deg nada om merker, men jeg har en søster som kjøpte kakke til 3500 kr som erstatning for den til 7500 som 14-åringen ønsket seg. Og jeg kjenner en 16-åring som kjøper genser til 2000 kr og der alt må være merkeklær, så jeg tviler ikke på at det kan være press i noen miljøer. Ellers ha jeg lest, men ikke delt bloggen. Det er ikke relevant for meg og mine unger

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:14   #27
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.707
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Så bra at det flere som har sett innlegget for det det er, nemlig tullete.
Jeg har flere venner som har delt innlegget, jeg har måtte overse lysten til å kommentere, vinner ingenting på å være "motstemmen" her.

Jeg kjenner meg ikke igjen i problemstillingen, da begge mine barn har et høvelig nyansert forhold til dyre ting/klær. De har en salig blanding av dyrt og billig. 11-åringen har en iphone X, mens 14-åringen har en iphone 6.

Vi bor i distriktet, i en liten by, men mitt inntrykk er at det bloggeren peker på ikke er en stor problemstilling her.


Sist redigert av Fjols : 25-01-20 kl 19:19.
Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:30   #28
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg har tenåringsjenter sentralt i en stor by og merker ikke noe til dette. Mitt inntrykk er at det aller kuleste er å kjøpe brukt eller arve og at veldig synlig pengebruk blir sett litt ned på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:37   #29
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Ja, det er litt harry med klesmerker her har jeg inntrykk av. Det er mer press på telefoner, mange nye og dyre dingser ned i barneskolen.

Jeg er forøvrig helt enig i at foreldrene må på banen. Jeg forsøker å ha et bevisst forhold til det vi kjøper brukt også. Det synes ikke nødvendigvis at eplefonen ikke er kjøpt ny (for de som ikke har stålkontroll på modell).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:46   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Så bra at det flere som har sett innlegget for det det er, nemlig tullete.
Jeg har flere venner som har delt innlegget, jeg har måtte overse lysten til å kommentere, vinner ingenting på å være "motstemmen" her.

Jeg kjenner meg ikke igjen i problemstillingen, da begge mine barn har et høvelig nyansert forhold til dyre ting/klær. De har en salig blanding av dyrt og billig. 11-åringen har en iphone X, mens 14-åringen har en iphone 6.

Vi bor i distriktet, i en liten by, men mitt inntrykk er at det bloggeren peker på ikke er en stor problemstilling her.

Heheh, må bare spørre: da mener du at iPhoneX er det dyre alternativet og at en iPhone 6 er billigalternativet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:53   #31
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Det er jo forskjell på å ha lyst på noe, og å bli mobbet og utestengt hvis man ikke har det.

Datteren har hatt lyst på en Cedrico jakke i noen år. Det visste jeg ikke før i høst, da hun trengte ny vinterjakke og hadde råd til å kjøpe seg den siden hun nå jobber. Men ikke kjøpte den og valgte noe rimeligere. Poenget er at i disse årene, mens venninnene hennes har hatt slike jakker, har hun hele tiden vært en av gjengen, og aldri på noen måte utestengt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 19:59   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jo og tja...

Jeg kjenner ikke igjen min egen 17-åring i dette, han bryr seg nesten litt for lite om hva andre måtte tenke om hva han har på seg hvor og når.

Men, jeg kjenner til tilfeller på den lokale ungsomsskolen hvor ungdom er blitt «kikka i nakken,» dvs at folk i klassen har sjekka lappen på genseren for å se hvor den er kjøpt etc. En mor jeg kjenner begynte å systematisk klippe vekk merkelappene fra klesplagg ungdommen hadde på seg. Jeg kjenner også til ungdom som heller gikk hele vinteren uten jakke, da den hun hadde ikke var bra nok for flokken og mor blånekta bruke tusenlapper på «riktig» jakke til henne. Jeg kjenner også ei ung jente som bytta videregående etter noen måneder da det var et enormt merkepress på den skolen hun gikk på.

Så ja, innlegget er nok bra satt på spissen, men søren heller, dømt ut fra den vesle middelklasseplassen jeg bor på, så er det reelt nok for endel unge mennesker dette merkevarepresset.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 20:13   #33
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Tenker mitt når noen av de som deler innlegget er foreldre som kjøper dyre jakker, sko og vesker til egne barn. Jeg har inntrykk av at enkelte mener at når de har delt et innlegg på FB har de engasjert seg i samfunnsdebatten og gjort sitt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 20:36   #34
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Er det nown her som ville rakt opp hånda om vi hadde barn som drev med merkepress overfor andre i gruppa. Jeg tror fort det blir sånn at når de to tre første innleggene blir at 'det der kjenner jeg ikke noe til, slik er det ikke hos oss' er det får som kommer med den andre siden.
Og er ikke fb litt spesiell ifht hold inger til gjenbruk etc.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 20:40   #35
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Spørsmålet er jo like mye om våre barn opplever merkepress? Det henger jo ofte sammen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 20:40   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Kjenner meg ikke igjen for mine barn ihvertfall. Og vi bor i en kommune landet liker å rakke ned på for snobbethet. På ungdomsskolen kjenner jeg et barn som opplever veldig merkepress . De andre barna jeg kjenner, på samme skole, opplever det ikke slik.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 20:51   #37
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Hun der er jo kjent for å finne opp alt i innleggene sine.

Og jeg kjenner meg overhode ikke igjen.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:00   #38
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Vi bor i en av de "dyre" bydelene, og jeg merker det ikke. Det eneste spesifikke merket barna har ønsket seg er adidasbukser med striper, det har de også fått flere ganger av besteforeldre, og da har de blitt veldig glade. Mellomste snakker en del om fancy ting, men detskyldes nok delvis at faren hans er veldig glad i den typen saker, pluss at han snapper opp alt mulig uansett hva det er. Det betyr ikke at han faktisk tror at Porsche eller den nyeste iPhonen er et oppnåelig ønske så lenge han er et barn i hvert fall. Når han blir berømt astronaut, derimot..

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:21   #39
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Er det nown her som ville rakt opp hånda om vi hadde barn som drev med merkepress overfor andre i gruppa. Jeg tror fort det blir sånn at når de to tre første innleggene blir at 'det der kjenner jeg ikke noe til, slik er det ikke hos oss' er det får som kommer med den andre siden.
Og er ikke fb litt spesiell ifht hold inger til gjenbruk etc.

Det handler jo ikke bare om egne barn. Helt ærlig har jeg aldri hørt om at noen på skolen til mine barn har blitt mobbet på grunn av at de ikke har bra nok klær eller telefoner. Har aldri hørt om at verken mine eller andre har fått negative kommentarer på klær fra cubus eller lindex. Jeg har hørt fint lite prat om klær og merker i det hele tatt på barneskolen. Litt mer på ungdomsskolen, at visse merker er ettertraktet og stas å ha, og sikkert noe som gir en viss status også, men har ikke hørt om noe det er negativt eller feil å ha. Igjen, det er stor forskjell på å ønske seg merkeprodukter og på å bli mobbet for å ikke ha det. Det siste har jeg ikke hørt har skjedd på ungdomsskolen heller.

Min 14-åring ville veldig gjerne ha en Svea-jakke i fjor. De koster 4000 til full pris. Hun endte med å kjøpe en brukt på Finn til ca 1000 kr. Det var ingen hemmelighet at den var kjøpt brukt, og heller ikke noe problem. Hun bruker den samme i år. Andre har andre jakker, sikkert noen dyrere og noen billigere. Alt med ekte pels på hetta utgår med høye kneløft i vennegjengen, uansett merke. Det blir sett ned på, og det er de egentlig mer opptatt av.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-20, 21:34   #40
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blogginnlegget «Det har klikka for oss»

Jeg synes det er litt underlig at så mange av dere sier at dette er et tulleinnlegg og at det ikke har noe rot i virkeligheten.

Det skjer faktisk selv om deres ungdommer ikke kjenner på det. Eller at det ikke er en virkelighet akkurat der dere bor. Det har jo vært endel skriverier om ungdommer med skolevesker i 20 tusen kroners klassen. Det er jo en grunn til at det skrives om. Det skjer faktisk.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no