Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Wassmos "Ett glass melk takk"

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-11, 14:30   #1
Ella8pw
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 26
Ella8pw har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Wassmos "Ett glass melk takk"

Min datter på 14, fikk tips fra sin lærer om å lese denne. Nå har jeg lest den selv og ble litt satt ut (synes den var dryg i innhold og skildringer). Flere som har lest den? Hun min driver å leser den, jeg har bare lyst til å si at hun kan vente et år. Gjør det ikke, da.

Ella8pw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 14:38   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Wassmos "ett glass melk takk"

Jeg er veldig glad i Wassmo, og synes boken er veldig god. Jeg er dog litt usikker på om jeg hadde latt Vesla lese den når hun blir 14, måtte nok sett henne an litt - den er etter min oppfatning veldig direkte og nok ganske realistisk? På den annen side er det nok en fordel at du har lest den, kanskje kan dere benytte boken som utgangspunkt for samtaler om problematikken?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 16:01   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Wassmos "ett glass melk takk"

Jeg likte boka veldig godt og hadde ikke hatt problemer med at jentungen min hadde lest den da hun var 14.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 17:25   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wassmos "Ett glass melk takk"

Da jeg var fjorten hadde jeg lest det som var å lese hjemme hos oss. :dårlig tilgang på bøker, en kanal på TV...) Dvs. alle bøkene til min mor, inkluddert diverse Ebba Haslund og Anne Karin Eldstad. Det jeg ikke visste om abort, sex og overgangsalder var ikke verdt å vite. Det har gått fint med meg. Jeg er overrasket over at læreren anbefaler den boken, men det er fordi jeg ikke husker den som spesielt god, men bortsett fra det, er den vel ikke verre enn det meste man kan finne på nettet, vil jeg tro.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 17:49   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wassmos "Ett glass melk takk"

Jeg har ikke lest boka (fikk ikke den dårlig kritikk?), hva er temaet? Jeg flyttet hjemmefra ikke så fryktelig lenge etter at jeg var fjorten, og jeg hadde lest vanvittig mye før den tid, så jeg tipper at jeg uansett kunne ha lest boka. Hva som er passende for en fjortenåring er individuelt ut i fra modenhet og hvor sart man evt. er, og det er sikkert en balansegang for en lærer å ta den vurderingen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 18:19   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Wassmos "Ett glass melk takk"

Jeg synes boka var god, sterk og grusom. En bok som gjorde inntrykk. Jeg hadde lest veldig mye i en alder av 14 år og kunne ha lest den da, men det er jo forskjell på modenhet. Men de har ikke vondt av å høre livets realiteter tenker jeg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no