Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-11, 11:06   #1
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Er dette bra krim? Altså ok plott, - det trenger strengt tatt ikke vært 100% troverdig hvis det er godt skrevet - logisk oppbygning, flere spenningstopper, og en avslutning som ikke preges av hastverksarbeid og løse tråder. Hva er bra, mindre bra?

Hvilke andre krimskribenter kan forfatteren ev. sammenlignes med?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 23:46   #2
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jørn er selv politietterforsker og bruker mye av sin erfaring derfra i sine bøker. Hovedpersonen William Wisting er ikke en slik typisk politimann/etterforsker som du finner i andre krimbøker (ref. Harry Hole og Varg Veum). Jørn har laget Wisting slik han ønsker at en ordentlig politietterforsker skal være, og vil at han og handlingen i bøkene skal reflektere sånn det virkelig er. Det er 7 bøker om Wisting. Den første heter "Nøkkelvitne" og den siste, som kom nå i høst, heter "Vinterstengt". Den har fått gode kritikker. Har selv ikke rukket å lese hele bøker av Jørn, kun bruddstykker, men det har vært bra og vet han har en trofast leserskare.

Kjell Ola Dahl skriver også god krim! Selv liker jeg Mankell, og leser Harry Hole-bøkene innimellom.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 07:32   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Takk, Jenna!

Jeg liker også Mankell, men ikke Nesbø. Staalesen er også en favoritt, særlig 100års trilogien hans var glimrende. Får ta turen innom biblioteket før helga, tenker jeg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 08:01   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jeg liker Holst og har også Staalesen som en favoritt. Men jeg liker Nesbø også da og har ikke lest noe av Mankell, troooor jeg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 08:03   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jeg har lest noen av bøkene hans og de er helt OK.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 20:54   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Kjøpte den nyeste boken hans i går, som gave. Aldri lest noe av ham selv.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 21:11   #7
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Synes også han er helt ok, men ikke noe must. Jan Mehlum synes jeg også er ok i tillegg til de over her. Og Tom Kristensen da.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 21:18   #8
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jeg liker også Lier Horst. Har lest alt utenom den nyeste. For meg er det et tilleggsmoment som gjør de spesielt morsomme, at jeg er godt kjent i området de er skrevet fra. Jeg liker forøvrig også Jan Mehlum, som skriver om Tønsberg-advokaten Svend Foyn. Litt samme type krim som Lier-Horst.

Har akkurat avsluttet en krim av Jussi Adler Olsen (dansk). Flaskepost fra P. Skrekkelig og spennende bok!

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 22:15   #9
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jeg liker bøkene hans godt.
Signerer også Jenna på K.O.Dahl.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 19:49   #10
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.340
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nysgjerrig på krim av Jørn Lier Holst

Jeg har lest to av hans bøker, og liker dem godt. Lettleste, og ikke så veldig tjukke.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no