Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lese selv-bøker til 6-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-11, 12:45   #21
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bobsey-barna var jo egentlig helt avleggs da jeg var barn også, så det er jo egentlig en interessant tidsreise å lese dem igjen. Jeg husker dem i hvert fall som ekstremt lettleste.

De er ekstremt dårlig skrevet, men jeg elsket dem da jeg var liten. Og mine hadde jeg arvet fra mamma så de var nok avleggs, ja. Uten at jeg syns det betyr noe hvis barna liker å lese dem.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:46   #22
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Begge mine har måttet gjøre det. Jeg synes det er helt OK at de må lese det selv om de har lest bra begge to. Det har gått såpass fort unna at jeg ikke har opplevd det som problematisk.

Jeg har hørt - men er usikker på hvor? - at slike tekster er geniale for å oppdage dysleksi. Les sel er jo et palindrom (kan leses likt fremlengs og baklengs), noe som jeg mener enkelte dyslektikere kan gjøre? Samme dette med at de har to setninger med bare "så" og "se" som forskjellen. Ola sa gåsa. Ola så gåsa

Snuppa synes det er helt greit virker det som. Og det skjerper litt at hun må konsentrere seg, for de bytter jo litt ord som ligner hverandre. Og hun har en tendens til å skal gjøre ting litt fort og gæli.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 12:58   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

Bøkene til Ole Lund Kirkegaard var vel de første "ordentlige" bøkene Poden likte å lese selv, tror jeg. Gummi-Tarzan og Otto er et neshorn og de der. De er veldig morsomme, og så har de enkelt språk og enkel handling uten å være dumme i det hele tatt, liksom. Og overhodet ikke moraliserende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:05   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bøkene til Ole Lund Kirkegaard var vel de første "ordentlige" bøkene Poden likte å lese selv, tror jeg. Gummi-Tarzan og Otto er et neshorn og de der. De er veldig morsomme, og så har de enkelt språk og enkel handling uten å være dumme i det hele tatt, liksom. Og overhodet ikke moraliserende.

Godt tips, men de er på en måte "brukt opp" ved at vi leste dem for ungene for ganske kort tid siden. Andre forholdsvis lettleste bøker er hjertelig velkommen. Snuppa skal lese i 15 minutter hver dag, og har fått fullt frislipp av læreren til å lese hva hun vil så lenge hun har vært gjennom leseboka en gang (og det tar ca 1 minutt).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:06   #25
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

Hva med Albert Åberg da? Det holdt vi på med i går. Det fungerte fint.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:13   #26
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lese selv-bøker til 6-åring

I leseboka pompen fikk med seg hjem var det maange sider av type:
Vil Liv...
Liv vil...
(insert flere navn og samme regle)

Siden etter:
Vil Liv se...
Liv vil se....
(insert flere navn)

Siden etter:
Vil Liv se sel
Liv vil se sel
(insert andre navn)



Pompen syntes leseleksene var grusomt kjedelig.
Nå er det valgfritt da, med å lese i den boken.
Han får også ark i en annen bok, med ord læreren har laget. Han får både store og små bokstever. Noen av de får bare store bokstaver.

Vi har bladd oss frem til sidetall over 70 i hvertfall, før det var noe som faktisk fenget ppompen. Han leser to sider der, med relativt mye tekst, pluss arket i boken to ganger. Da har vi dekket ca 15 min om dagen.

Jeg merker stor forskjell på denne uken, kontra forrige uke bare.
Nå er det bare mengdetrening som står igjen. Og mer øving på noen av de små bokstavene.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no