Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-20, 17:46   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Da er det ingen som vil ta på seg vervet. Det å sitte som økonomiansvarlig og måtte purre på alle lag innad i et idrettslag er en stor oppgave. De færreste idrettslag har vel ikke ansatte i det hele tatt og driftes kun på frivillighet.

Vi har en ansatt i administrasjonen som sender ut automatiske purringer (veldig stor klubb). Men hun sier at det som fungerer er når laglederne følger opp manglende betalinger. Det er også vi som kjenner familieforhold og vet hvem som bare må mases på og hvem som faktisk trenger hjelp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 19:18   #22
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Da er det ingen som vil ta på seg vervet. Det å sitte som økonomiansvarlig og måtte purre på alle lag innad i et idrettslag er en stor oppgave. De færreste idrettslag har vel ikke ansatte i det hele tatt og driftes kun på frivillighet.

De idrettslagene jeg kjenner til har en til to ansatte. Jeg mener fortsatt at økonomi er såpass privat at det burde holde at en vet at ting ikkr er betalt og det må puttes på.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 21:29   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Da er det ingen som vil ta på seg vervet. Det å sitte som økonomiansvarlig og måtte purre på alle lag innad i et idrettslag er en stor oppgave. De færreste idrettslag har vel ikke ansatte i det hele tatt og driftes kun på frivillighet.

Her er det økonomiansvarlig som sender ut purringer. Vi er ikke en kjempestor klubb, men det er nå lag i alle aldersklasser.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 21:56   #24
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

..... Dette er vel ikke opplysninger jeg burde ha? På lista er bl.a. bestevennen til barnet og ikke har jeg signert noe taushetserklæring. Det føles bare veldig feil å sitte med denne informasjonen. Jeg lurer egentlig på om det er lov, og håper noen her inne sitter med fasiten.

Jeg kan overhodet ikke uttale meg om klubbers praksis her siden jeg aldri noengang har hatt et verv i et idrettslag, men til spørsmålet jeg har sitert: Ja, det er lov, nøyaktig på samme grunnlag som det f eks er lov at en nyansatt eller tilfeldig innleid hjlep får hånd om en stabel purringer - inkl naboens - i et firma. I begge tilfeller er man helt automatisk underlagt straffelovgivningens krav om taushet i forhold til de “huslige forhold". Det gjelder i ethvert forhold hvor man får kjennskap til noe som ikke hører bygden til og noen spesiell taushetserklæring trenges ikke for det, (Mange tenker dessverre ikke over at sladder ikke bare er særdeles simpel atferd, atferden rammes også av straffelovens bud straks man bringer “huslige forhold” ut i det offentlige rom!)

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 23:06   #25
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Tenker at oppgaver må fordeles ut over. Det kan være greit at den som har ansvar kjenner folka som det sies over, og har en følelse for hvem som har glemt og hvem som ikke har råd.

Hos oss var det en familie som fikk en «ordning», det kan fikses ved at de slipper i all diskresjon, kan dele opp en regning og noen steder har kommunen eller klubben midler som kan gå til å dekke opp. Slike familier ønsker jo oftest å få det til, og det kan kreve at noen i klubben informerer eller tilbyr en ordning. Så er det også noe med at de som er feks oppmann trenger å vite hvem som ikke har spillerlisens eller er forsikret, som allerede nevnt.

Har vært i purreposisjon, og mye kommer an på hvordan ting sies. Man kan si at man har gått gjennom listene og spørre om de kanskje vil ha tilsendt fakturaen på nytt, om den har kommet bort, det er en ganske nøytral måte å si det på. Hvis man tenker det kan være en mulighet for at de trenger en ordning kan man si hvilke muligheter som finnes og spørre om de vil ha tilsendt «info/ «skjema» for å se om det er noe som er aktuelt for dem (da ville jeg fulgt opp med en tlf og spørre om de har sett på det, om dere kan hjelpe dem med å fylle ut, el.l.).

I vår idrett måtte man betale flere ulike giroer med ulike intervaller. Det var i grunnen litt kaotisk, skjønner godt om noen gikk glipp av en giro.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 23:44   #26
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tenker at oppgaver må fordeles ut over. Det kan være greit at den som har ansvar kjenner folka som det sies over, og har en følelse for hvem som har glemt og hvem som ikke har råd.

Hos oss var det en familie som fikk en «ordning», det kan fikses ved at de slipper i all diskresjon, kan dele opp en regning og noen steder har kommunen eller klubben midler som kan gå til å dekke opp. Slike familier ønsker jo oftest å få det til, og det kan kreve at noen i klubben informerer eller tilbyr en ordning. Så er det også noe med at de som er feks oppmann trenger å vite hvem som ikke har spillerlisens eller er forsikret, som allerede nevnt.

Har vært i purreposisjon, og mye kommer an på hvordan ting sies. Man kan si at man har gått gjennom listene og spørre om de kanskje vil ha tilsendt fakturaen på nytt, om den har kommet bort, det er en ganske nøytral måte å si det på. Hvis man tenker det kan være en mulighet for at de trenger en ordning kan man si hvilke muligheter som finnes og spørre om de vil ha tilsendt «info/ «skjema» for å se om det er noe som er aktuelt for dem (da ville jeg fulgt opp med en tlf og spørre om de har sett på det, om dere kan hjelpe dem med å fylle ut, el.l.).

I vår idrett måtte man betale flere ulike giroer med ulike intervaller. Det var i grunnen litt kaotisk, skjønner godt om noen gikk glipp av en giro.

Jeg har sendt et typ standardskriv, slik at de skjønner at de er en av flere som har fått (da er det kanskje mindre pinlig). Og jeg er bedt om å gi beskjed om ordninger/fritak o.l. Selve fakturaen sitter ikke oppmennene på, vi er bare bedt om å ta purringene.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 23:45   #27
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Vestlendingen, her.

Jeg kan overhodet ikke uttale meg om klubbers praksis her siden jeg aldri noengang har hatt et verv i et idrettslag, men til spørsmålet jeg har sitert: Ja, det er lov, nøyaktig på samme grunnlag som det f eks er lov at en nyansatt eller tilfeldig innleid hjlep får hånd om en stabel purringer - inkl naboens - i et firma. I begge tilfeller er man helt automatisk underlagt straffelovgivningens krav om taushet i forhold til de “huslige forhold". Det gjelder i ethvert forhold hvor man får kjennskap til noe som ikke hører bygden til og noen spesiell taushetserklæring trenges ikke for det, (Mange tenker dessverre ikke over at sladder ikke bare er særdeles simpel atferd, atferden rammes også av straffelovens bud straks man bringer “huslige forhold” ut i det offentlige rom!)

Takk for informasjon, dette visste jeg faktisk ikke.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 11:47   #28
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Vestlendingen, her.

Jeg kan overhodet ikke uttale meg om klubbers praksis her siden jeg aldri noengang har hatt et verv i et idrettslag, men til spørsmålet jeg har sitert: Ja, det er lov, nøyaktig på samme grunnlag som det f eks er lov at en nyansatt eller tilfeldig innleid hjlep får hånd om en stabel purringer - inkl naboens - i et firma. I begge tilfeller er man helt automatisk underlagt straffelovgivningens krav om taushet i forhold til de “huslige forhold". Det gjelder i ethvert forhold hvor man får kjennskap til noe som ikke hører bygden til og noen spesiell taushetserklæring trenges ikke for det, (Mange tenker dessverre ikke over at sladder ikke bare er særdeles simpel atferd, atferden rammes også av straffelovens bud straks man bringer “huslige forhold” ut i det offentlige rom!)

Dette var en viktig informasjon / påminnelse.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 11:50   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Vestlendingen, her.

Jeg kan overhodet ikke uttale meg om klubbers praksis her siden jeg aldri noengang har hatt et verv i et idrettslag, men til spørsmålet jeg har sitert: Ja, det er lov, nøyaktig på samme grunnlag som det f eks er lov at en nyansatt eller tilfeldig innleid hjlep får hånd om en stabel purringer - inkl naboens - i et firma. I begge tilfeller er man helt automatisk underlagt straffelovgivningens krav om taushet i forhold til de “huslige forhold". Det gjelder i ethvert forhold hvor man får kjennskap til noe som ikke hører bygden til og noen spesiell taushetserklæring trenges ikke for det, (Mange tenker dessverre ikke over at sladder ikke bare er særdeles simpel atferd, atferden rammes også av straffelovens bud straks man bringer “huslige forhold” ut i det offentlige rom!)

I klubben min har jeg faktisk signert en taushetserklæring, men jeg kjenner at det du skriver uansett virker logisk. Som lagleder får man masse informasjon som man må tenke gjennom i hvilken grad man bør dele. Det gjelder på langt flere ting enn økonomi.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 12:00   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

De fleste har jo også et visst moralsk kompass når det gjelder slike ting, heldigvis, så i Heddamors tilfelle gjelder problemstillingen mer hennes eget ubehag over å inneha informasjon man ikke ønsker, om folk man kjenner, framfor faren for at det spres.

Men hvis det er lovregulert, som Vestlendingen sier, så skjønner jeg jo at en taushetserklæring er overflødig, og at denne oppgaven kan overlates til en med et frivillig verv. Da er det naturlig å tro at taushetserklæringer generelt gjelder i de tilfellene som ikke er omfattet av paragrafen (som jeg ikke har lest), og gå på andre ting en "huslige forhold" (hva som nå inngår i det).

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 16:19   #31
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Jo fjerner fra de det gjelder slike beskjeder sendes ut, jo vanskeligere er det å fange opp hvem som trenger en hjelpende hånd for å kunne fortsette i aktiviteten,...

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 21:26   #32
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

De fleste av oss har både et moralsk kompass og et “skikk og bruk”-kompass som gjør at samfunnet ikke trenger å henge en straffebestemmelse på likt og ulikt som ikke skal gjøres. Imidlertid er akkurat det jeg svarte på i #24 også innenfor straffelovens rekkevidde ved uriktig bruk av av opplysningene man har, det samme er en del sladder generelt. Ikke alt som (teknisk) kan sies skal av den grunn sies,selv om fakta i seg selv er uten påviselige feil, det skal sladrelystne alltid notere seg. (Og, Tjorven: Det meste i loven er faktisk veldig logisk for personer med normal innsikt og dømmekraft, men noen ganger kan man også merke at lovens tekst er skrevet av jurist med holdningen “stemmer juridisk metodekartteori ikke overenstemmelse med almenn rettsforståelse er det selvfølgelig den ulærde almenhets rettsforståelse som er riv ruskende feil )

I den gamle straffeloven var bestemmelsen om slikt i paragraf 390 og lød: “ Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold.”. Den gamle loven gjelder fremdeles, men nå bare for forhold begått/startet mens den gjaldt. I den nye straffeoven fra i fjor (?) - bygget opp på annen måte enn den gamle - har jeg i en oversikt sett bestemmelsens innhold er “speilet”, men husker ikke “speilets” nøyaktig ordlyd eller paragraf her.

“Gi offentlig meddelelse” er i praktisk hverdag å gjøre noe kjent - direkte eller indirekte - for en nå eller senere ukjent krets, evt til noen dette helt åpenbart ikke angår som “part i saken” (=åpenbart for den som tenker to ganger og kan tenke noenlunde som gjennomsnittet), “Huslige forhold” er grovt sagt hva ektefeller eller foreldre/barn snakker om ved middagsbordet eller alene i sofakroken, men alle og enhver ikke ville snakke om på en offentlig sammenkomst (og da av andre grunner enn unngå å kjede de andre der).

Taushetserklæringer for likt og ulikt blir generelt overdrevet av den som ikke kjenner straffelovens bud på området, men er ellers akkurat som My sier: For de tilfellene som av ulik grunn ikke automatisk omfattes a denne eller andre lovbestemmelser på området.

Ingen har altså noen blankofullmakt til fritt og uhmmet sladder uten ansvar fordi de aldri har undertegnet noen taushetserklæring. Ingen trenger heller føle seg beklemt pga sitt eget kompass om man i utførelsen av et lovlig gitt oppdrag får vite noe som ikke egner seg til offentlig drøfting.

(Bestemmelsen i loven er for øvrig også en ansvarsbegrensning mht hvilket arbeid en bedrift og hvilke oppgaver en forening bør sette en ung arbeidstaker under kriminell lavalder til. Setter man en 13-åring til noe og 13-åringen etterpå viser sin umodenhet ved å lekke som en sil om det som burde holdes tett med er det den som gav oppdraget som har ikke bare en utfordring, men et problem. 13-åringen er under kriminell lavalder og kan (bør etter mitt syn) få en skrape, men den som overlater slikt til en 13-åring med munndiarè og lav dømmekraft får mer enn skrape om det bærer galt av sted!)

Edit:
Fant bestemmelsen i den nye straffeloven også, § 267 der - og maksimal strafferamme for øvrig utvidet fra 3 måneder til ett år.


Sist redigert av Vestlendingen : 10-01-20 kl 22:52. Årsak: Tilleggsinfo
Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 22:35   #33
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppgaver som oppmann - purring på aktivitetskontingent?!

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Jeg har vært lagleder for et håndballag i mange år. Selve kontigenten for aktiviteten har jeg ikke hatt noe med å gjøre, men når det gjelder betaling av andre ting (cuper, ekstra tilbud om styrketrening utenom håndballtreninga, innbetaling etter salg av diverse ++) har jeg fått liste over hvem som har betalt og ikke og det er jeg som purrer.

Jeg er i samme klubb, men avdeling fotball. Her får lagleder beskjed om det er spillere som ikke har betalt og dermed ikke kan spille kamper. Purring er daglig leder som står for, før vi hadde daglig leder var det en lagleder jobb.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no