Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pavlova - hva gjør jeg galt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 13:37   #1
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Pavlova - hva gjør jeg galt?

Hele familien er glad i pavlova, og nå har jeg en i ovnen som vi skal ha med på nyttårsfest i morgen. Jeg lagde en til julaften også.

Den smaker alltid nydelig og forsvinner fort, men det er to ting med kaka som frustrerer meg: Marengsen, som er knallstiv og høy før jeg steker den, blir mye flatere underveis i stekeprosessen (altså mens den fortsatt står i ovnen). Jeg er nøye på å følge oppskrift, passe på å ikke slå vispen i bollekanten når jeg er ferdig, er forsiktig når jeg legger marengsen på bakepapiret, åpner ikke ovnsdøren underveis osv. Hvorfor skjer dette??

Jeg opplever også at stivpisket krem som blandes med vaniljekrem blir bløtere i konsistens når de blandes. Dermed flyter dette lett utenfor kaka, og det hele ser mer grafsete ut enn jeg vil. Jeg liker pene kaker Er det noe med vaniljekremen som løser opp kremen? Hjelper det å legge vaniljekrem og krem som to lag, mon tro? ( Fyll legges alltid på rett før servering)

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 13:40   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Det er som regel to ting som kan gjøre det. Enten eggeplommerester eller for mye fett i bollen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 13:49   #3
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Det er som regel to ting som kan gjøre det. Enten eggeplommerester eller for mye fett i bollen.


Hvis det er problemet, vil ikke man da oppleve at marengsen ikke blir stiv i utgangspunktet???? Jeg fikk en gang ørlite eggeplomme i, og da ble det ikke stivt i det hele tatt. Nå blir marengsen knallstiv og høy hver gang, men synker sammen i løpet av steketiden. (Vet ikke hvordan det går i dag, har bare stått i ovnen i en halv time men ser bra ut foreløpig) Bollen er vasket med Zalo, burde dermed ikke være fett i alle fall!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 13:54   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Den vil vel alltid falle litt sammen, men blir den helt flat? Hva har du i da, i tillegg til sukker og eggehvite?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:00   #5
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Neida, den blir absolutt ikke flat, bare flatere enn før den stekes. I tillegg til sukker og eggehvite har jeg i hvitvinseddik, maizena og i dag prøvde jeg en ny oppskrift der det også var litt vaniljesukker i. Det er godt mulig kaka bare er sånn at den synker litt sammen, det er sikkert 10 år siden jeg har fått den servert av andre og jeg husker derfor ikke hvordan andres pavlova ser ut.

Kanskje jeg rett og slett er for kritisk til egne prestasjoner på kakefronten

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:03   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

For å unngå at kremen renner over alt kan man lage "grop" i marengsen før den stekes. Nesten som en slags paiform.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:11   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Den synker som regel sammen noe, men mn erfaring er at jo lenger jeg pisker, jo høyere blir den. Krem og vaniljekrem legger jeg lagvis, vaniljekremen nederst.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:12   #8
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Den flyter alltid litt utover uansett. Jeg bruker Nigellas oppskrift og den blir alltid bra!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:14   #9
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Den synker som regel sammen noe, men mn erfaring er at jo lenger jeg pisker, jo høyere blir den. Krem og vaniljekrem legger jeg lagvis, vaniljekremen nederst.


Tror jeg skal prøve å legge vaniljekrem under og krem oppå jeg også, kanskje det blir mindre flytende hvis en unngår å blande.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.

Sist redigert av Synnemor : 30-12-11 kl 17:38. Årsak: Skriveleif
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:19   #10
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

For å unngå at kremen renner over alt kan man lage "grop" i marengsen før den stekes. Nesten som en slags paiform.


Det var jo smart! Litt for sent denne gangen : 5 min igjen å steke: , men skal huske på det til neste gang.

I dag ser marengsen faktisk bra ut foreløpig, den har nesten ikke sunket sammen i det hele tatt og er riktig høy og fin. Håper det varer! Har brukt en litt annen oppskrift og stekt på lavere temp. Tidligere har jeg stekt på 160 grader, nå varmet jeg opp ovnen til 250 grader og senket den til 100 grader da jeg satte marengsen inn. Ovnen min steker "fort" , så tidligere har jeg måttet ta ut marengsen etter 50 min i stedet for etter 60 min som oppskriften sier for å unngå at den ble for mørk. Muligens er det bedre med lang steketid på lav temp. for å få godt resultat.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 14:21   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Det var jo smart! Litt for sent denne gangen : 5 min igjen å steke: , men skal huske på det til neste gang.

I dag ser marengsen faktisk bra ut foreløpig, den har nesten ikke sunket sammen i det hele tatt og er riktig høy og fin. Håper det varer! Har brukt en litt annen oppskrift og stekt på lavere temp. Tidligere har jeg stekt på 160 grader, nå varmet jeg opp ovnen til 250 grader og senket den til 100 grader da jeg satte marengsen inn.

Det pleier jeg og å gjøre, med godt resultat.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 16:37   #12
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Isetdet for å blande vaniljekren og krem, kan jeg varmt anbefale et lag med eggekrem under vanlig krem. Jeg bruker en oppskrift fra "Det søte liv" på nettet.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 16:58   #13
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Marengsen siger alltid litt utover, ja. Og stekemetoden du har brukt i dag er best- høy temp før kaka er inne i ovnen, også senke tempen etterpå. Kan egentlig skru den helt av også.

Når det gjelder vaniljekremen så anbefaler jeg å lage hjemmelaget eggekrem av eggeplommene, med vaniljestang i. Den blir stivere i konsistensen enn kjøpevaniljekrem, og smaker veldig godt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 17:42   #14
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Marengsen siger alltid litt utover, ja. Og stekemetoden du har brukt i dag er best- høy temp før kaka er inne i ovnen, også senke tempen etterpå. Kan egentlig skru den helt av også.

Når det gjelder vaniljekremen så anbefaler jeg å lage hjemmelaget eggekrem av eggeplommene, med vaniljestang i. Den blir stivere i konsistensen enn kjøpevaniljekrem, og smaker veldig godt.

Jeg lot marengsen stå i ovnen etter at jeg hadde slått den av, tok den nettopp ut nå. Har seget en del i dag også, men er langt ifra flat på noen måte. Trolig er det bare slik marengs oppfører seg.

Skal prøve å lage eggekrem en gang, Synnemormannen har glemt å kjøpe vaniljekrem så kanskje jeg prøver allerede når denne kaka skal ferdiglages i morgen!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 18:52   #15
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Det er også lurt å bruke ørlite salt når du pisker eggehvitene. Da holder de seg stive lenger, og pavlovaen blir absolutt ikke flat, heller fluffy. Jeg bruker også Nigellas oppskrift.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 18:58   #16
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Jeg brukte salt sist gang, men ikke i dag da jeg fulgte en annen oppskrift. Den ble høyere i dag enn ellers faktisk, men tror kanskje lang steketid med lav temp. gjorde utslaget.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:00   #17
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Jeg har motsatt problem jeg, min hever alltid og blir for stor for alle kakefat. Begriper virkelig hvordan jeg klarer å feilberegne det der hver gang, altså.
Skal forresten lage sånn i morgen jeg også, og med eggekrem av plommene med vaniljeekstrakt i blir det helt perfekt konsistens på kremen syns jeg.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:16   #18
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pavlova - hva gjør jeg galt?

Har du pisket marengsen lenge nok? Jeg pisker alltid til alle sukkerkorn har løst seg opp, og har aldri opplevd flat pavlova. 6 eggehviter, 250 g sukker. Ikke noe salt eller stivelse.
Jeg lager dessuten kant på marengsen slik at kremen ikke renner ut.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no