Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-11, 12:07   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Jeg har lest den store kalkun-tråden til øyet ble stort og vått. Veldig mange gode råd der altså, men gikk meg nesten litt vill i alle rådene.
Tenkte at jeg kunne si litt om hva jeg har gjort og hva jeg har tenkt, og om det er noen erfarne kalkun-lagere der ute så ser at jeg gjør bommerter så skrik ut!

Den ble penslet med smør, salt, pepper og litt portvin.

Inni fuglen ligger det løk, epler, dadler, fiken og smør.

I langpanna ligger resten av smør/portvinsblandingen, tre dl buljongkraft, løk og hvitløk.

Har forstått det slik at den skal pensles ofte. Hver halvtime holder?
Bruker dere da av krafta som ligger i langpanna eller lager ny?

I pakken til kalkunen står det 40 min pr kg på 160 grader. Kalkunen er litt over seks kg. Den er dog uten sånn termometer som popper ut.

Tenkte å servere med den stuffingen med loff og bacon i tillegg til rosenkål, poteter og saus. Noe som mangler?

Hvordan lager jeg best mulig rosenkål? Har fersk i kjøleskapet.

Spennende!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:28   #2
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Høres ut som du har kontroll. Waldorfsalat er dog et Must for meg.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:34   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Du kan bruke krafta i langpanna når du pensler/øser over kalkunen underveis. Dette høres veldig bra ut!

Når det gjelder rosenkål har jeg ikke laget dette noe særlig selv, jeg liker det ikke så veldig godt. Men jeg har hørt mye skryt av smørdampet rosenkål med bacon, kan det være noe?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:37   #4
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Vi spiser ikke kalkun uten coleslaw og maisstuing lengre. Det har blitt obligatorisk. Jeg har selv fått i oppdrag å lage det til nyttårsaften.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 15:49   #5
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Glasert rosenkål! Legg den i ildfast form, dryss over olivenolje, salt og pepper. Bak i ovnen til den blir gylden, ca 25 min ved 200 grader. I mellomtiden koker du "sirup" av 6 ss balsamico eddik og 3 ss sukker (dette blir en mengde passelig til 1/2 kg rosenkål). La putre i en liten kassrolle til blandingen blir tykk, ca 15-20 min på middels sterk varme. Legg rosenkålen på fat, gjerne en neve tørkede tranebær også, hell over sirupen. Bland.

  Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 20:10   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Jeg synes alt dette høres strålende ut. Du lager sjysaus av krafta eller?

Du ser om den er stekt eller ikke, mener jeg. Når den løsner fra beina. (Jeg bruker stekepose på kalkun, siden jeg er for lat til all penslinga. )

Waldorfsalat er godt til kalkun, men du har jo plenty godt tilbehør.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 20:56   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

(Jeg bruker stekepose på kalkun, siden jeg er for lat til all penslinga. )

Jeg også. Det funker bra. Bruker krafta til sjysaus, det pleier å bli himmelsk.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 21:51   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien


Det ble skikkelig godt jo! Fuglen ble fin og gyllen og sausen ble dritgod. Hadde bare i litt jevning i krafta pluss litt brunost, julegele, og fløte. Nammis.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:42   #9
snedig
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 19
snedig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Stekepose her også og langsteking på ca 130 grader. Så får man gjort noe annet iløpet av julaften også

snedig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 06:51   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av snedig, her.

Stekepose her også og langsteking på ca 130 grader. Så får man gjort noe annet iløpet av julaften også

Langtidssteking er gull. Jeg putter fuglen i ovnen i ni-tiden om morgenen om vi skal spise i firetiden. En gang var den fremdeles frossen kvelden før, og da fikk den kose seg i ovnen på 50 grader over natta. Beste kalkunen jeg har laget noen gang.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:53   #11
MaxMillie
Fullverdig medlem
 
MaxMillie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 37
MaxMillie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Et spørsmål om denne stuffingen med brød til....hvordan ? steker dere det eller hva?

MaxMillie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:56   #12
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Plukker fram denne tråden igjen...
Og ber om tips og fremgangsmåte til god stuffing

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:23   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av MaxMillie, her.

Et spørsmål om denne stuffingen med brød til....hvordan ? steker dere det eller hva?

Stuffing lages ferdig etter oppskriften (steke bacon og sopp, blande inn krydder, rømme og brødterninger) og stekes inne i kalkunen. Da trekker den til seg safter fra kalkunen og blir super-god. Har hendt at jeg har varmet det som ikke har fått plass i egen form med aluminiumsfolie over, men det blir ikke like godt.

Jeg vil for øvrig på det varmeste anbefale å bruke digitalt steketermometer på kalkunen, de som følger med bla. Prior-kalkunene er dårlige, popper ofte for sent, og kalkunen blir tørr-stekt. Man steker til brystene er ferdig, så serverer man, og setter i mellomtiden resten av fuglen tilbake i ovnen for å steke ferdig lårene. Da unngår man overstekte lår.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:26   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Jeg lagde den stuffingen som tilbehør og ikke inne i kalkunen. Les den store kalkuntråden her inne så ser du mange tips!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:30   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg lagde den stuffingen som tilbehør og ikke inne i kalkunen. Les den store kalkuntråden her inne så ser du mange tips!

Ja, jeg vet at det går an, jeg synes bare ikke det blir like godt

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:31   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen- litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Langtidssteking er gull. Jeg putter fuglen i ovnen i ni-tiden om morgenen om vi skal spise i firetiden. En gang var den fremdeles frossen kvelden før, og da fikk den kose seg i ovnen på 50 grader over natta. Beste kalkunen jeg har laget noen gang.

Ja, men for lav temperatur over lang tid kan også ødelegge hele maten. Har hørt skrekkhistorier om det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:33   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Enig i at man ikke sksl bruke pop-ut-termometer. Fuglen er tørr når det popper.

Stikk i dyret. Når klar væske siver ut, er den ferdig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:39   #18
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Jeg bruker sprøyte og sprøyter fett inn i brystet på kalkunen, og legger bacon utenpå. Men jeg takler ikke kjøttet om det blir tørt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:43   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg bruker sprøyte og sprøyter fett inn i brystet på kalkunen, og legger bacon utenpå. Men jeg takler ikke kjøttet om det blir tørt.

Lurt. Det har jeg gjort med marinade.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 20:44   #20
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min første kalkun er i ovnen - litt råd på veien

Jeg og, i helstekt oksefilet.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no