Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Konfirmasjonssang til jente

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-09, 16:12   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Konfirmasjonssang til jente

Jenta mi skal konfimeres i begynnelsen av mai, og jeg leter etter en passende konfirmasjonssang.

Jeg har funnet flere nettsider som selger sanger til en billig penge (orker/klarer ikke å komponere noe selv), men jeg finner ingen jeg egentlig synes passer. De fleste av de jeg har funnet som jeg kunne tenke meg å bruke inneholder ord som discman og rosa, og det står ikke helt i stil med hennes personlighet. Jovisst hører hun på musikk (nesten hele tiden ), men hun hører da vitterlig på I-Pod og MP3-spiller, og når jeg bytter ut discman og rosa, så henger ikke teksten sammen.

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt at vi skulle ha sanger i konfirmasjonen. Og det bunner i en slags feighet; Jeg og alle på min side av familien er ekstremt lettrørte; Det blir bare sipping og grining.

Men så synes jeg det blir veldig stusselig uten sanger også. Og sanger er en utmerket måte å hedre en konfirmant på, så det blir sanger. Først en velkomstsang til gjestene, og deretter en sang, eller kanskje to, til konfirmanten. Kravet(ene) er at sangen står til en munter melodi, og at den ikke er altfor sentimental.

Så da lurer jeg på om det er noen her som har noen tips, eller aller best; Har en ferdig sang å låne bort?

Jeg betaler mer en gjerne.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:29   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg har desverre ingen tips (og ikke liker jeg sanger i sammenkomster heller), men hva med å holde en fin tale i stedet? En velkomsttale, en eller to til konfirmanten og en takk for maten-tale. Kanskje konfirmanten selv vil si noe også? Da får du den jo helt tilpasset jenta, og ikke et ferdigprodusert, mer generelt produkt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:43   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg er enig med glitter. Sanger i slike sammenhenger blir sjelden personlige.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:00   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Enig med de ovenstående. Sanger er pinlige greier. Halvparten av gjestene synger ikke, den andre halvparten treffer ikke tonene. Som regel er sangene dårlige.

Hold en tale istedenfor. Jeg holdt en gang en konfirmasjonstale basert på Baz Luhrman's "Wear sunscreen", det var stor suksess.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:58   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg har vært inne på tale. Men en tale gjør meg enda mer rørt enn en sang. At jeg, som mor, skal holde tale for jenta mi hadde rett og slett ikke gått bra; Jeg hadde bare grått og tørket tårer.

Nå driver jeg og komper på en humoristisk preget sang med melodi; "Gøy på landet". Den er morsom og treffende, men som dere sier; Ingen av gjestene er sangfugler - bortsett fra en liten håndfull. Men de er såpass få, og det vil bli pinlig om kun 5 av 35 gjester synger.

Skal jeg gå for velkomstsang (humoristisk med melodi "Napoleon med sin hær") og denne jeg komper på eller skal jeg droppe alt? Med alt mener jeg taler også. Er det ikke helt merkelig uten noen som helst form for underholdning?

Jeg fortalte akkurat fjortisen at hun blir nødt til å si noen ord i form av en liten "takketale", og det sa hun seg villig til.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 21:05   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg har også konfirmant i starten av mai. Jeg kjøpte tre sanger fra 1001 sanger.
Jeg brukte de som utgangspunkt, men siden min gutt ikke er fotballgutt og ikke skriker etter penger, men selger VG så passet det ikke. Jeg brukte noen av versene som passet og skrev flere vers selv. Det ble bra, om jeg skal si det selv. :ja-jeg-er-litt-stolt-av-meg-selv: Jeg begynte å lage vers helt selv, men det tok for mye tid så det ble kjøp istedet. Vi skal ha velkomstsang, fra konfirmanten og sang fra søstrene.

Mannen min og jeg skal holde en tale som dialog. Det gjorde vi i vår datters konfirmasjon og det fungerte kjempefint. Det ble ganske morsomt. Vi støttet oss til hverandre og det ble litt latter. Vi kom til et punkt der jeg garantert ville begynne å grine så mannen min skulle ta den delen, men da fikk han problemer så jeg tok over Det ble flere tårer fra våre gjester og alle lo av det hele.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 21:41   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.409
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg syns det er dumt å droppe alt. Å konfirmeres er en stor dag, og jeg syns det er veldig fint at foreldrene sier noen ord til barnet sitt. Og det er lov til å sippe litt, det får fjortenåringen holde ut. Les den høyt for deg selv så mange ganger at du får grått noen ganger på forhånd, da går det sikkert bra skal du se. Jeg syns det er bedre med en sippete tale enn litt flau synging som bare en bitteliten håndfull deltar på, og de resterende vrir seg på stolene.
Kan du ikke heller fordele litt taler utover? Noen holder en velkomsttale, foreldre + f.eks. besteforeldre holder taler til konfirmanten, også holder konfirmanten selv takketalen på slutten av måltidet?

Hvis du synger bra selv kan du jo evt. synge til konfirmanten, i stedet for allsang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 15:45   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Nå er jeg ekstremt usikker her.

Jeg vet bare at jeg ikke er i stand til å holde noen tale til datteren min - jeg er altfor sentimental, og har dermed ikke sjans til å hente meg inn dersom jeg skulle begynne å sippe. Og hvis jeg tilfeldigvis hadde fått øyenkontakt med en av mine søstre eller med min supersentimentale pappa, så hadde jeg brutt sammen.

Og å synge alene foran 35-40 stk er nok heller ingenting for meg.

Men er det "akseptabelt" å verken ha sang eller tale? Jeg synes det virker litt stusselig, men på en annen side, så tror jeg flertallet av gjestene ser positivt på å få slippe sangen.
Jeg synes ikke at vi kan ha en "velkommen til bords" og "takk for maten"-sang, om vi ikke har en sang som er tilegnet konfirmanten. Mannen synes det holder med en velkommen-sang.

Nå har konfirmanten selv gått med på å reise seg opp for å takke for gaver og fremmøtet, og jeg eller mannen kommer til å ønske velkommen til bords (selv det kan bli for drøyt for meg, men jeg tror jeg takler det).

Kan vi bare ha en velkommen-sang som er trykket opp med bilde av konfirmanten og dato som forside?

Dette er jaggu vanskelig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 17:54   #9
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Det viktigste er at det blir en fin dag for konfirmanten. Dere bestemmer rammen rundt det. Selvom det er nærmest opplest og vedtatt at man skal holde tale eller synge så MÅ man ikke det.

Hva med å lage ei litt fin bok der gjestene kan skrive en hilsen med gode ord til konfirmanten? Kanskje dere skriver først noe dere kunne sagt i talen dere ikke holder. Så setter dere inn bilder fra konfirmasjonen i boka. Kanskje noen kan litt scrapbooking eller helt enkelt. Det vi være et fint minne for konfirmanten.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 17:59   #10
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Jeg er vant med taler og sanger til både konfirmasjon og bryllup. Det er da bare morsomt, og ikke pinlig? Akkurat det har jeg vanskeligheter med å forstå at det skal være pinlig at x antall gjester synger med falsk stemme eller synger lavt. Man synger da med den stemmen man har. Sanger kan være personlige de også.

Jeg synes du skal ha sanger hvis det er det du/dere ønsker.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 19:04   #11
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonssang til jente

Nei, nå har jeg bestemt meg. Det blir sang. En velkomstsang, en sang til konfirmanten, og en takkesang. I tillegg blir det "takketale" fra konfirmanten, og en prosjektor skal vise bilder av konfirmanten fra nyfødt til nå.
Jeg tror også jeg går for forslaget om en bok som gjestene kan skrive hilsener i. Takk for det forslaget.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no