Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kolakaker/Colakaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 12:35   #21
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

JEg trenger testkje. Smøret skal ikke smeltes, vel? Og skal det røres hvitt? Eller bare sammen?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 16:17   #22
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

JEg trenger testkje. Smøret skal ikke smeltes, vel? Og skal det røres hvitt? Eller bare sammen?

I denne tråden får man visst ikke teskje (peker opp på ubesvarte spørsmål).

Men jeg fant oppskriften (den samme, men med mindre sirup) på det søte liv, og der sto det at man skulle røre smør og sukker hvitt. Så da gjorde jeg det sånn. Det ble bra!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:10   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Najade: Jeg vet ingen ting om varmluftsovn, men kan ikke forstå hvorfor det IKKE skulle gå bra.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:25   #24
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Najade: Jeg vet ingen ting om varmluftsovn, men kan ikke forstå hvorfor det IKKE skulle gå bra.

Jeg reduserte litt på varmen, for det er vel litt standard at man skal ha litt lavere temp på varmluft. Men jeg er ikke så vant til å bruke denne, så jeg tok ikke sjansen på å få de jevnt stekt om jeg tok begge brettene samtidig.

Og det var et virkelig stort knegg bak det med svar i tråden altså!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:04   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

BØR det være meierismør? Jeg lagde de med melange for jeg hadde ikke, og de hang dårlig sammen da jeg skulle kjevle dem. Eller var det slik at jeg tok alt for lite mel i, siden jeg haddde ganske masse sirup?

Var forresten ingenting å si på smaken, nei. Hoi!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:17   #26
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg lagde disse i dag tidlig sammen med minsten! Stor suksess. De var veldig gode på smak, men litt vel sprø, tror jeg. De minner litt om ekstra spør pepperkaker. Mener jeg har lest at de skal være sprø utenpå og seige inni, men det ble liksom ikke noe "inni" - de er jo veldig flate. Har jeg gjort det feil da?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:36   #27
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Det var ikke mulig å kjevle ut deigen min heller, jeg bare trykte den ut med gaffel. Regnet med det hadde med sirupsmengden å gjøre, så jeg tok ikke sjansen på å kna inn mer mel i forhold til smak.

Kakene ble veldig gode. Ang sprøhet, så ble de første litt mer seige fordi jeg ikke visste helt hvor brune de skulle være. Skulle nok tatt det andre brettet ut litt før, da ventet jeg til alt var brunt. De hardnet veldig, men er fortsatt gode.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:42   #28
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:59   #29
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Mine ble faktisk myke inni. Håper bare det holder. Det var et kliss underveis, men dæsken så gode de ble...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:18   #30
Virra
Superaktiv
 
Virra sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker ?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det heter vel egentlig Kolakaker, kola er karamell på svensk, ikke cola.
Men de er steike gode ja, jeg bruker alltid Divine sin oppskrift.

Å, så deilig å få dette oppklart Jeg har aldri brydd meg om å lese oppskriftene til disse kakene, for jeg har tenkt at "Colakaker" høres fælt ut (Lurer egentlig på hvorfor jeg gikk inn i denne tråden da?) Men, nå når jeg skjønner hva det er snakk om, skal jeg selvfølgelig lage dem

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:17   #31
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

BØR det være meierismør? Jeg lagde de med melange for jeg hadde ikke, og de hang dårlig sammen da jeg skulle kjevle dem. Eller var det slik at jeg tok alt for lite mel i, siden jeg haddde ganske masse sirup?

Du kan godt lage med melange sånn for konsistensens skyld, men jeg synes de smaker mye bedre med meierismør.

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mener jeg har lest at de skal være sprø utenpå og seige inni, men det ble liksom ikke noe "inni" - de er jo veldig flate. Har jeg gjort det feil da?

Husket du å ha i (nok) natron. De skal ikke være kjempehøye, men de skal ikke være tynne harde som pepperkaker heller.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:19   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Det var ikke mulig å kjevle ut deigen min heller, jeg bare trykte den ut med gaffel. Regnet med det hadde med sirupsmengden å gjøre, så jeg tok ikke sjansen på å kna inn mer mel i forhold til smak.

Jeg kjevler aldri ut deigen. Jeg deler den i to, ruller den så den blir lang, og så trykker jeg den ned og former den med fingrene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:10   #33
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Tror disse må prøves...... kanskje, om bakeånden er i nærheten snart!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 17:58   #34
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker ?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

COLAKAKER

200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup (spiller ingen rolle om det er lys eller mørk eller om det er stor eller liten boks. Godt blir det uansett.)
2 ts natron
2 ts vanlijesukker

Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vanlinejsukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate.

185 grader i 15 minutter.

Skjæres i snipper mens de er varme.

Herlighet! Så godt!!!
Og jeg som kjører lavkarbo, må løpe på trening og gjøre opp for mine synder

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:04   #35
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg ruller de som fire pølser og trykker dem flate. Så skråskjærer jeg dem med pizzakutter når de er varme.

Sjekke skap om jeg har indergrienser til å bake de i kveld.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 15:26   #36
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Skal prøve denne oppskriften i dag. De høres gode ut!

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 16:23   #37
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg laget disse i dag, og de ble himmelske! :slurp:

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 17:38   #38
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Skal de stekes på bakepapir?

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 17:39   #39
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg gjorde i alle fall det.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 17:39   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Trenger ikke det, men det er viktig å smøre godt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
himmelske julekaker, syndig lykke

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no