Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 10:07   #61
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.509
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sortering av klesvask

60 grader mørl
60 grader lys
40 grader mørk
40 grader lys
40 grader rosa/lilla/rød
(nokre gongar 40 grader "mellomfarga")
ull

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:08   #62
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva er grunnen til at flere vasker barne- og voksenklær hver for seg? Er det bare for å gjøre sorteringen enklere?

Sånn teoretisk sett, så kan det jo hende at det er mer møkkete?
Jeg aner ikke, jeg gidder ikke å sortere mer enn høyst nødvending.
Som regel går det i 60 hvitt/60 kulørt/40 hvitt/40 kulørt/ymse. I sistnevnte kategori er f.eks ull når det er sesong for det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:09   #63
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Farget 40 grader
Lyst 60 grader
Ullvask
Tøybleier og kluter på 90 grader innimellom.
Sengetøy og håndkler på 60 grader, 90 om de lukter litt

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:22   #64
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg sorterer veldig enkelt:

* ull (alle farger sammen. Ikke noe problem)
*lyst
*mørkt
*rødt*
*håndduker
*sengetøy
*dongeri

Følger vel ikke dette helt slavisk. Kan vaske dongeri sammen med mørke klær, men som oftest så er det mye dongeri, så det går i en maskin for seg selv.

Legger alt av lyse klær sammen, og har aldri opplevd misfarging. Finklær i hvitt taes alene, just in case.

Nye klær med farge på, er jeg forsiktige med å putte sammen med andre ting, i tilfelle løsfarge. Nye klær vaskes også de to-tre første gangene konsekvent på den graden vaskeanvisningen angir.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 11:41   #65
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.825
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men dere som sorterer så innmari mye, har dere veldig liten maskin? Vi har en stor maskin, så å sortere på denne måten ville vært ufattelig lite hensiktsmessig.

Vi har 5 kg, men er mange og har stort sett fulle maskiner. Det er ikke alltid de lys maskinene fylles helt, da kjører jeg bare kort program. Ullprogrammet har ganske lav vektgrense.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 12:02   #66
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.221
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sortering av klesvask

I all hovedsak sorterer jeg slik.
Lys 60
Mørk 60
Lys 40
Mørk 40
Orange/rosa/lilla/rød 40
Ull

Mannen vasker sine egne klær (unntatt undertøy og sokker) for han mener at de skal sentrifugeres på lavere hastighet enn jeg gjør for å slite mindre på klærne. Jeg kjører all vask på 1600 omdreininger (ikke ull og sånt, da) for å få det tørrest mulig før jeg henger det opp. Han bruker gjerne 800, av og til 1200.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 12:39   #67
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva er grunnen til at flere vasker barne- og voksenklær hver for seg? Er det bare for å gjøre sorteringen enklere?

Jeg vasker noen av klærne til poden separat fordi de kan, og av og til er så skitne at de må, vaskes på 60 grader.
Hverken jeg eller Rochermannen har tøy som tåler så høy temperatur bortsett fra undertøy, og det tar jeg i egne omganger da det gjerne blir en full maskin i seg selv.

Vi har ikke spesiellt liten maskin. Lurer på om den tar 7 kg?
Jeg sorterer fordi jeg hater at klær krymper eller misfarges

Det er jo litt ineffektivt og litt sløseri da det hender jegl ikke kjører fulle maskiner, men jeg synes hvite skjorter gone gråish og dongeri med rosaskjær er verre :jålete:

Jeg har dog sluttet å drive storstillt håndvask av ull og silke. Det gjorde jeg nemlig før jeg fikk barn, men ga opp da jeg måtte gjøre det flere ganger i uka med podens tøy

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 12:56   #68
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Vianne: jeg trodde ikke du var sånn..

Jeg sorterer
lyse farger 40
mørke farger 40 (da også dongeri)
sengetøy og håndklær (60 med forvask)
finvask ender ofte opp med lyse farger.
ull

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:33   #69
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

disse vasketrådene har satt meg helt ut i dag. Jeg er rett og slett målløs. 23 kategorier med klessortering?!?
Galskap, fullstendig galskap. Hva i alle dager skal være vitsen, kan noen forklare meg det. Altså, jeg skjønner at noen ikke vil vaske rødt med lyse farger og sånn, altså, men hva i alle dager skal være begrunnelsen for at blått og grønt ikke kan gå sammen på 40 grader? plagg med trykk sammen med plagg uten trykk i samme farge. Jeg er helt målløs. Dere kan da umulig vaske fulle maskiner? Ellers må dere har enorme mengder klær. Nei, nå går det rundt for meg

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:34   #70
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg er svimmel sammen med LilleBulla, kjenner jeg. :svaier:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:48   #71
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vianne: jeg trodde ikke du var sånn..

Jeg sorterer
lyse farger 40
mørke farger 40 (da også dongeri)
sengetøy og håndklær (60 med forvask)
finvask ender ofte opp med lyse farger.
ull


Ikke jeg heller. Jeg føler meg egentlig i utakt med meg selv når jeg står der og sorterer

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:50   #72
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Det er forøvrig å ha voksenpersoner som stort sett kler seg i mørke farger og stort sett barn som kler seg i klare farger - det gir lite sortering.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:12   #73
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Tre kategorier: Ull, 40 og 60. opplevd avfarging en gang, og da var det en rød nylonstrømpe fra 17.mai som hadde forvillet seg inn i håndukene. Slikt kan vel skje unsett, så jeg orker ikke sortere mer enn jeg gjør.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:17   #74
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er litt imponert over at folk greier å fylle maskinen når de sorterer såpass detaljert. Jeg tror ikke vi har nok ull-longser og -trøyer til å fylle en maskin, for eksempel - og jeg har definitivt ikke nok BH-er til å fylle den.

Skal maskinen fylles helt opp? Må ut å shoppe mer klær for å få det til

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:20   #75
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Korfor kan en ikkje vaske truser, sokkar, sengetøy og håndklær sammen?

Dette er en av de tignene i livet "som bare er sånn".
Det hender at jeg må blande om vi er bortreist - da vasker jeg alt vi ikke har brukt på ny når jeg kommer hjem igjen

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:34   #76
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Dette er en av de tignene i livet "som bare er sånn".

Høh? Har du prøvd å gjøre det, bare en eneste gang, og sett at verden ikke går under?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:48   #77
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Det meste sorteres i 40 og 60. Innimellom tar vi noe strykelett, 90 og finvask.
Eneste vi har av lyse klær i hus er mannens skjorter, og de går enten sammen med alt det andre, eller som strykelett dersom jeg er god husmor en dag.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:48   #78
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh? Har du prøvd å gjøre det, bare en eneste gang, og sett at verden ikke går under?

Prøvde enn gang, og du har rett, verden gikk ikke under, men det ristet fælt

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:50   #79
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg for min del hadde blitt stressa av å til stadighet ha så mye klær på vent for vask.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 21:51   #80
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sortering av klesvask...

30 grader, lys
30 grader, mørk
40 grader, lys
30 grader, mørk
Så tar jeg det som er rødt, orange, lilla, gult for seg og ser om det passer best med 30 eller 40 grader.
60 grader når det trengs

Vi har ganske mye jobbklær som er 30 graders og i Norge var det mye ull. Jeg vasker alltid 30 graders på ullprogram.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no