Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvem kan gi råd om belysning?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-19, 12:05   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem kan gi råd om belysning?

Jeg må gjøre noe med belysningen i stua. Per i dag har jeg to lysskinner i taket, med hhv to spoter (over spisebordet) og tre spoter (over stuebordet). Disse ble kjøpt inn i hurten og sturten da jeg flyttet inn i 2004, kun basert på pris, og de gir litt lite lys, i tillegg til at pærene går "hele tida". Jeg har prøvd å bytte til LED-pærer, men det funker ikke - de gir rett og slett ikke like mye lys som de vanlige pærene, og det blir for mørkt. Rommet har dessverre ikke mye naturlig lys pga. at verandaen i etasjen over ligger over vinduene, så jeg må ha på fullt lys selv på de mest solrike sommerdagene.

Hvis jeg skal bytte ut det jeg har, ønsker jeg å finne en mer gjennomtenkt løsning, både mtp hva jeg skal sette opp, hvor det er lurt å montere det i rommet, og hvor mye belysning jeg trenger. Finnes det noen som gir sånne råd uten at det koster skjorta (budsjettet er egentlig ikke-eksisterende ...)?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 13:09   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.048
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Skal du ha inn en lyskonsulent koster det skjorta.

Det rådet jeg fikk var å ha spotskinner i taket, ca 50-70 cm fra veggen, med spottene rettet mot veggen. Da "vasker" man veggen og får lys.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 13:30   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Her omkring er det en veldig god lampebutikk som kan gi råd. Lampene er ikke de billigste akkurat, men jeg synes man gjør et godt kjøp likevel.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 14:24   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Vi har skinner 70 cm ut fra veggen med LED pærer fra Philips sin Hue serie. De er satt opp til å lyse på veggen for å skape god bakgrunnsbelysning. Vi har også trådløse dimmere pluss app på dette lyset sånn at vi kan velge lite eller mye lys etter behov. Dette kom opp etter at vi hadde besøk av en lyskonsulent. Hun anbefalte også lystoffrør bak kasser, noe vi valgte bort. Og noe punkt belysning ved sofa og tv-kroken I tillegg til skinnene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 14:25   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Konsulenten var ikke så dyr, men vi kjøpte relativt dyre skinner gjennom henne. Uannsett verdt hver krone å ha skikkelig lys.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 15:38   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Jeg har prøvd lampebutikk uten at jeg fikk noe ut av det. Kanskje jeg skal prøve igjen ...

Kan elektrikere gi råd? Jeg må ha inn elektriker til å utføre arbeidet uansett.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 16:24   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her omkring er det en veldig god lampebutikk som kan gi råd. Lampene er ikke de billigste akkurat, men jeg synes man gjør et godt kjøp likevel.

Hvilken da?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 16:48   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Hvilken da?

https://www.rogn.no/

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-19, 16:49   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem kan gi råd om belysning?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.


Kan elektrikere gi råd? Jeg må ha inn elektriker til å utføre arbeidet uansett.

Det vil jeg tro.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no