Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønn til ungdom for å male hus?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-19, 23:51   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Tenker man fint kan gi ungdom 200 kr timen for å male et hus, og huseier kommer fremdeles svært godt ut av det. 100 kr timen gir man en barnevakt som ser på tv. Tenåringer i arbeidslivet tjener mer enn det.

Synes ikke en arbeidstakers eventuelle skattefritak er noe arbeidsgiver skal profitere på. Min arbeidsgiver skal ikke betale meg mindre lønn fordi jeg har skattefradrag, ektefelle som tjener bra eller har gratis barnevakt. En arbeidstaker er verdt sin lønn. Men forskjellige meninger. Men jeg mente ikke ufaglærte skal ha faglært lønn. Jeg synes likevel det er et moment hva naboen ellers måtte påregne å betale for jobben, går det for langt ned, står jeg for at jeg mener det er utnyttelse. Min kid hadde ikke fått lov til å male for fremmede for 100 kr/t. Hun tjener mer annetsteds, og hadde heller ikke giddet, for da jobber hun heller et annet sted. Å male for besteforeldre, feks., hadde vært noe annet. For de stiller opp for kiden på andre måter.

(Edit: om minstelønn er 120-ish, synes jeg at husmaling bør ligge over det, ihvertfall. Husmaling er tungt arbeid).


Sist redigert av Charlie : 18-07-19 kl 00:04.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 10:26   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tenker man fint kan gi ungdom 200 kr timen for å male et hus, og huseier kommer fremdeles svært godt ut av det. 100 kr timen gir man en barnevakt som ser på tv. Tenåringer i arbeidslivet tjener mer enn det.

Jeg syns det er en viss forskjell om det skal betales skatt eller ei av timesprisen. 200 kroner timen om man havner under 6000-kronersgrensen syns jeg er ganske mye. Jeg vil anta det blir betalt skatt av de satsene som Filifjonka nevnte tidligere.

Som renholder over 18 år har man krav på minst 177 kroner timen (som man da skatter av). Er det mer høyverdig å male et hus?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 10:43   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Det er ikke mer høyverdig å male enn å vaske, men så er det heller ikke slik at vi lønner etter hva som er "høyverdig" arbeid heller. Ikke i det hele tatt. Maling er fysisk tyngre enn vasking, jeg har gjort begge deler som sommerjobb, og hadde vært villig til å vaske for betraktelig mindre penger enn for maling.

Heldigvis påvirkes ikke lønn av hvor mye eller lite skatt man betaler, det kan ikke være arbeidsgiver som skal tjene på ordninger med skattefritak. Så skatt eller ikke er helt irrelevant.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 11:11   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Heldigvis påvirkes ikke lønn av hvor mye eller lite skatt man betaler, det kan ikke være arbeidsgiver som skal tjene på ordninger med skattefritak. Så skatt eller ikke er helt irrelevant.

Det er ikke snakk om hvor mye eller lite skatt man betaler, men om man i det hele tatt betaler skatt. Betaling for en tjeneste består vanligvis av tre deler: Betalingen til den ansatte, skatten den ansatte må betale samt arbeidsgiveravgift. Dette sier noe om hvilket nivå lønnen må være på.

For oppdrag i tilknytning til eget hjem er det en spesialregel som tilsier at man for hver person kan betale opptil 6000 kroner uten at dette anses som skattbar inntekt eller inntekt som det må betales arbeidsgiveravgift for.

For meg er det opplagt at dette betyr at man da kan ta en mindre timespris for dette oppdraget enn man kunne gjort om man måtte betale både skatt og arbeidsgiveravgift. Selvsagt er dette noe både arbeidstaker og arbeidsgiver kan tjene på?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 11:58   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Jeg synes det var greit å titte på hva arbeidstilsynet fortalte om minstelønn, da jeg fikk noe gjort privat. Jeg ville ha sagt 190,- kroner timen.

NB! Hvis beløpet blir å overstige det som de kan tjene skattefritt ville jeg kanskje ha revurdert prisen. Hadde jeg hatt dårlig råd selv ville jeg ha avtalt fastpris (etterbetalt!)

(Ser også flere andre nevner: Det er jo litt forskjell på hva man legger i "maling av hus". Lift, stilas etc vil jo variere veldig etter terreng og type. Forberedelser av type vask etc. Og sist men ikke minst - hva slags kvalitet man forventer. Jeg hadde ikke betalt 100,- kroner timen om jeg selv hadde måte "piske de rundt"! Det siste kan være vanskelig å si på forhånd. Der jeg betalte 190,- i timen var jeg på forhånd klar over at det kom til å bli bra)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:06   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det var greit å titte på hva arbeidstilsynet fortalte om minstelønn, da jeg fikk noe gjort privat. Jeg ville ha sagt 190,- kroner timen.

NB! Hvis beløpet blir å overstige det som de kan tjene skattefritt ville jeg kanskje ha revurdert prisen. Hadde jeg hatt dårlig råd selv ville jeg ha avtalt fastpris (etterbetalt!)

(Ser også flere andre nevner: Det er jo litt forskjell på hva man legger i "maling av hus". Lift, stilas etc vil jo variere veldig etter terreng og type. Forberedelser av type vask etc. Og sist men ikke minst - hva slags kvalitet man forventer. Jeg hadde ikke betalt 100,- kroner timen om jeg selv hadde måte "piske de rundt"! Det siste kan være vanskelig å si på forhånd. Der jeg betalte 190,- i timen var jeg på forhånd klar over at det kom til å bli bra)


190kr timen? Er det en skrivefeil?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:20   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er ikke mer høyverdig å male enn å vaske, men så er det heller ikke slik at vi lønner etter hva som er "høyverdig" arbeid heller. Ikke i det hele tatt. Maling er fysisk tyngre enn vasking, jeg har gjort begge deler som sommerjobb, og hadde vært villig til å vaske for betraktelig mindre penger enn for maling.

Heldigvis påvirkes ikke lønn av hvor mye eller lite skatt man betaler, det kan ikke være arbeidsgiver som skal tjene på ordninger med skattefritak. Så skatt eller ikke er helt irrelevant.

Jeg syns det er relevant å kikke på skatt i slike tilfeller. Som privat arbeidsgiver kan man lønne en privatperson inntil 6000 skattefritt i året. Helt lovlig og etter boka. Hvis man legger seg på en timelønn som gjør at oppdraget for eksempel ender på 7000 kr, så må arbeidstaker skatte av hele beløpet. For mange vil de da tjene mindre penger enn om man hadde avtalt 6000 for jobben.

For ungdommer med frikort, som uansett ikke forventer å passere frikortgrensen i løpet av året, er 6000-grensen selvsagt irrelevant.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:23   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det var greit å titte på hva arbeidstilsynet fortalte om minstelønn, da jeg fikk noe gjort privat. Jeg ville ha sagt 190,- kroner timen.

NB! Hvis beløpet blir å overstige det som de kan tjene skattefritt ville jeg kanskje ha revurdert prisen. Hadde jeg hatt dårlig råd selv ville jeg ha avtalt fastpris (etterbetalt!)

I følge linken din er det en minstelønn på 126 kr for ungdom under 18 år som jobber i byggebransjen?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:42   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I følge linken din er det en minstelønn på 126 kr for ungdom under 18 år som jobber i byggebransjen?

Ja, jeg blingset. (Jeg så på dette i forbindelse med vasking, og så tok jeg en rask titt nå, og leste feil)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:45   #30
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

190kr timen? Er det en skrivefeil?

Nei, det er slik jeg ville ha tenkt. Nå må jeg jo legge til at jeg har aldri betalt ungdommer for denne type jobb, vi (voksne) har alltid enten gjort det selv eller leid inn håndtverkere. (For vår del, som feks har drevet med en del oppussing, er det uansett ikke malingen som har trukket opp prisen ...)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-19, 13:47   #31
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

(Edit: om minstelønn er 120-ish, synes jeg at husmaling bør ligge over det, ihvertfall. Husmaling er tungt arbeid).

Ser ikke ut som om Norge har en generell minstelønn, bare at enkelte bransjer har det, ser feks ikke ut som om malere har det. (Jeg la inn en lenke, men jeg tror at når det står "bygg" er det tømrere de referer til)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 09:57   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Jeg mener det er helt feil at arbeidsgiver skal ha skattefordelen som arbeidstaker har fått.

Hvorfor skal en random nabo ha skattefordelen til disse ungdommene?

Og igjen - jeg synes det er forskjell på om det er hva de voksne i familien betaler - når de ellers forsørger/sponser/stiller opp for en ungdom, og en random person som bidrar med lite annet enn et arbeidsoppdrag. Betaler jeg kiden noen kroner for å klippe plenen, trenger jeg ikke betale full lønn, de får alt mulig annet hele tiden, men ansetter jeg en jeg ellers ikke bidrar overfor, må jeg jo gi arbeidstakeren det arbeidet er verdt? Har ihvertfall aldri gitt folk lønn ut fra om de blir forsørget, har frikort eller whatnot.

For meg har dette å gjøre med å bidra til riktige forventninger om hva som er et seriøst arbeidsliv. Har ganske nær innpå ungdom som blir ansatt på 0-timerskontrakter, må kjempe om vakter, jobbe gratis overtid fordi de ikke «rakk» å bli ferdige og har låseansvar. Det er noen holdninger i bånn om hva ungdom skal finne seg i og være takknemlige for, selv åpenbare brudd på arbeidsmiljølovgivning. Selv jeg er så realistisk at jeg må si at hvis de sier noe, får de ikke vakter. En reell risiko for å si fra er at de ikke får jobbe, og de må ta stilling til hva de foretrekker. Selv om det er for jævlig.

Men jeg må gjøre mitt, tenker jeg. En del av det er å gi en fair lønn. Da synes ikke jeg at jeg skal ha min arbeidstakers skattefordel?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 12:31   #33
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Synes det høres sjukt lite ut med 100 kr timen for husmaling for andre.

Hadde maler i vinter, det var vel drøyt 600 kr timen.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tenker man fint kan gi ungdom 200 kr timen for å male et hus, og huseier kommer fremdeles svært godt ut av det.

Jeg tror du misforstår litt hvordan dette systemet fungerer. Når du har en maler til å male for deg, så er det sannsynligvis via et firma. Det betyr ikke at maleren får 600 kroner timen, noe som ville tilsvare over 1 million i året. I tillegg til lønn kommer arbeidsgiveravgift og moms. Dessuten må disse 600 kroner timene også dekke opp for andre utgifter, som feriepenger, sykdom og pålagte forsikringer.

Du skriver at ufaglært ungdom godt kan få 200 kroner timen. 200 kroner timen tilsvarer lønnstrinn 42 i staten (https://karrierestart.no/lonn-og-fry...full-oversikt-). Til sammenligning får bachelorstudenter på universitetet lønnstrinn 35 - 38 og masterstudenter lønnstrinn 37 - 40 når de underviser. Dette er altså faglærte personer. Du syns altså at ufaglærte tenåringer skal få mer betalt enn disse? Seriøst?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 21:06   #34
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg tror du misforstår litt hvordan dette systemet fungerer. Når du har en maler til å male for deg, så er det sannsynligvis via et firma. Det betyr ikke at maleren får 600 kroner timen, noe som ville tilsvare over 1 million i året. I tillegg til lønn kommer arbeidsgiveravgift og moms. Dessuten må disse 600 kroner timene også dekke opp for andre utgifter, som feriepenger, sykdom og pålagte forsikringer.

Du skriver at ufaglært ungdom godt kan få 200 kroner timen. 200 kroner timen tilsvarer lønnstrinn 42 i staten (https://karrierestart.no/lonn-og-fry...full-oversikt-). Til sammenligning får bachelorstudenter på universitetet lønnstrinn 35 - 38 og masterstudenter lønnstrinn 37 - 40 når de underviser. Dette er altså faglærte personer. Du syns altså at ufaglærte tenåringer skal få mer betalt enn disse? Seriøst?

Jeg vet godt hvordan systemet fungerer, men takk for at du forklarer. Jeg synes ikke at en random nabo skal få skattefordelen til disse ungdommene fordi ungdommene har frikort.

En assistent i SFO har rundt 200 kr/ t. For min del er å henge i veggen og male minst like krevende, og lønna fullt fortjent. Renholdere har minstelønn på rundt 180.

Så er det sånn at gruppene du nevner får sosiale goder som sykepenger, pensjonspoeng og feriepengeopptjening, foruten andre ordninger som gruppeliv m.v., litt avhengig av hvor de jobber. Det er en del av lønnsbetingelsene deres. De får rent faktisk mer enn utbet. etter lønnstrinn.

Regner helt uten videre med at disse ungdommene ikke omfattes av noen slike systemer. Så bortsett fra at jeg ikke mener det er riktig at naboen skal profitere på eventuelle goder arbeidstakeren har, så mener jeg det er helt fair at ungdommene får godtgjort at oppdragsgiveren neppe tar på seg ansvar for sosiale utgifter. Av samme grunn som det er dyrere å leie inn et firma, som påtar seg disse forpliktelsene, enn det er å selv ansette noen og påta seg ansvaret for de sosiale ytelsene. Jeg antar at naboen ser på ungdommene som oppdragstakere og ikke som ansatte, og at naboen neppe ser for seg å påta seg noe ansvar ut over oppdraget. Men jeg kan ta feil.

Jeg har gitt renholderen min godt mer enn minstelønn, innberettet, betalt feriepenger mm. Fordi jeg mener det er smart for meg, naturligvis, å motivere noen til å jobbe for meg, men også fordi jeg mener det er rett å gjøre. Overfor ungdom mener jeg det er ekstra viktig å lære dem om et seriøst arbeidsliv, det gjør noe med hva de forventer, med hvordan de behandler andre og lærer dem om en viktig pillar for samfunnsmodellen vår. Pompøst, men litt kult, også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 21:17   #35
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Jeg synes det er helt absurd å snakke om hva årslønna hadde blitt om man gir disse ungdommene en anstendig lønn for et særdeles kortvarig oppdrag. Det har ingen relevans.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-19, 21:41   #36
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Jeg tenker at min ungdom hadde ikke fått lov å hjelpe naboen med husmaling hvis han hadde foreslått/forventet 200 kroner i timen. Da hadde jeg bedt naboen finne ungdommer som trenger å tjene en slant, men som ikke er helt på villspor.

Jeg klarer ikke se på noe som helst vis at det å hjelpe nabo/slektning/foreldre kan sammenlignes eller lønnes i nærheten av tariff/minstelønn og slike begreper som blir brukt her.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-19, 11:01   #37
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg klarer ikke se på noe som helst vis at det å hjelpe nabo/slektning/foreldre kan sammenlignes eller lønnes i nærheten av tariff/minstelønn og slike begreper som blir brukt her.

Nei, det er jo forskjellige sosiale settinger man ser for seg også. Jeg forventer jo feks at mine barn skal "jobbe" ulønnet hvis det er behov. Det hadde selvsagt også vært anderledes hvis ungdommen jobbet for en tante/mormor etc. Her hvor vi bor har ikke jeg noe "nært" forhold til naboene og jeg hadde oppfattet at det å jobbe for en nabo var som å jobbe på butikken. Andre steder (eller andre folk) oppfatter sikkert naboforholdene anderledes.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-19, 11:12   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det er jo forskjellige sosiale settinger man ser for seg også. Jeg forventer jo feks at mine barn skal "jobbe" ulønnet hvis det er behov. Det hadde selvsagt også vært anderledes hvis ungdommen jobbet for en tante/mormor etc. Her hvor vi bor har ikke jeg noe "nært" forhold til naboene og jeg hadde oppfattet at det å jobbe for en nabo var som å jobbe på butikken. Andre steder (eller andre folk) oppfatter sikkert naboforholdene anderledes.

Om så Poden hadde hengt opp lapp på butikken om at han var ute etter å tjene penger ved å hjelpe folk med maling/vasking/plenklipping osv, og en villt fremmed hadde tatt kontakt, hadde jeg likevel ikke forventet, eller ønsket at han selv skulle forventet, tett opp mot 200 kroner i timen altså.

Så ja, vi ser nok ganske forskjellig på dette. Det er ikke som å være ansatt i en bedrift. Og det ønsker jeg heller ikke at det skal være. Ungdommer trenger å få jobbe hvis de vil, og det er ikke mange prvatpersoner som velger ung ungdom for en sommerjobb/"hjelpe-til-jobb" hvis de er forventet å betale tariff.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 17:07   #39
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Så ja, vi ser nok ganske forskjellig på dette.

Jeg er ikke helt sikker på at vi ser så forskjellig på dette i praksis, mer at man får forskjellige situasjoner i hodet når man tenker på spørsmålet. Jeg opplever ofte at uenigheten i slike diskusjoner kommer ut fra at man får et generelt spørsmål som man tenker seg en spesifikk situasjon ut i fra. (Det kan jo også hende vi er uenig, men jeg opplever vel at de jobbene du sammenligner med oppleves som veldig forskjellig fra hva jeg tenkte meg)

Ett eksempel er at for meg er det stor forskjell på å male kontra klippe plen. Her hvor jeg bor bør man feks ha stilas for å male huset. Det er også stor forskjell på hvor grundig jobben må gjøres (tenker grunning, vaske, skifte bord i kledningen kontra det å "male over" et strøk), og sist men ikke minst kommer det sikkert an på hvor stor del man ser for seg å være med og kontrollere arbeidet. Ser man etter en man kan lede eller forventer man selvledelse?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-19, 17:26   #40
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lønn til ungdom for å male hus?

Gutta får 150,- hver i timen og er strålende fornøyde - sånn hvis noen lurte på hva det endte med.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no