Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-19, 10:33   #81
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

For ordens skyld, jeg sier ikke at du er så på tuppa. Men jeg er det.

Ja, jeg skjønte det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 13:00   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Det er jo egentlig litt interessant at man vekter verdien av forutsigbarhet i kostnader så høyt. For i kapitalkostnader og verditap, så er det så ENORMT mye dyrere å ha en nyere bil enn en gammel, at man egentlig LETT skulle kunne sette av de 50-100 lappene man sparer i året, inn på en verkstedskonto, men det gjør man ikke. (Jeg er helt lik, altså, jeg opplevde en uventet verkstedsregning på rundt 40 000 som en mye større kostnad enn kostnaden ved verditap og kapitalkost på en nyere bil, selv om den summen rasjonelt er mye høyere. Men man SER den ikke)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 13:13   #83
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Vi har i det siste byttet relativt ofte. Kjøpte ny elbil i høst, da byttet vi inn en 3 år gammel bensinbil. Begge kjøpt nye.

Vi har også en 5 år gammel dieselbil (BMW X3). Hadde tenkt å bytte den før den ble 5 år, men har den fortsatt, siden vi liker den så godt.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 13:50   #84
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Tap på nybil kommer avhenger av kjøpssum, forskjell på 20% første år av 300, 600 eller 900 tusen. Stor forskjell på bilmerker også. Synes nesten synd på de som kjøpte Tesla tidlig, og er litt irritert på alle de som selger brukt e-golf dyrt, men jeg ser de blir solgt, så ingenting å klage på.

Vi blør ikke av å legge ut 10 tusen et par ganger i året, men kostnadene overstiger fort bilens verdi for vår del. Og å ha en overdimensjonert diesel stasjonsvogn i luksusklassen var også dyrt, ikke 20 lapper for å få den til å starte, men 60 på seks uker, vi klaget og fikk 10 tusen i avslag.

Jeg kjøper nybil til 250 000,-. Eier den og avskriver den på ti år, alt over blir bonus. Får minimale driftsutgifter og så lite bomavgift som mulig. En bil tilpasset vårt behov. Men godt mulig jeg leier min favorittbil Skoda Superb diesel med 140 HK på Nabobil når vi skal til Trondheim. Det er jo unektelig behagelig og trygt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 14:57   #85
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo egentlig litt interessant at man vekter verdien av forutsigbarhet i kostnader så høyt. For i kapitalkostnader og verditap, så er det så ENORMT mye dyrere å ha en nyere bil enn en gammel, at man egentlig LETT skulle kunne sette av de 50-100 lappene man sparer i året, inn på en verkstedskonto, men det gjør man ikke. (Jeg er helt lik, altså, jeg opplevde en uventet verkstedsregning på rundt 40 000 som en mye større kostnad enn kostnaden ved verditap og kapitalkost på en nyere bil, selv om den summen rasjonelt er mye høyere. Men man SER den ikke)

Glem ikke den emosjonelle kostnaden ved ikke å ha bilen stående klar utenfor, men på verkstedet når du trenger den.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 15:04   #86
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Glem ikke den emosjonelle kostnaden ved ikke å ha bilen stående klar utenfor, men på verkstedet når du trenger den.

Ja, selv om man ikke direkte taper noe mer, så er det mye styr med en bil som ikke funker. I tillegg til usikkerheten når man skal kjøre langt, om det kommer til å skje noe med bilen på veien. Det er jo ganske mye mer enn ren økonomi inne i regnskapet med ny vs gammel bil.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 15:08   #87
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Det er sant. Upraktisk, selv om taxi bare er 5 min unna.

Vi kjørte Toyota, da, og hadde aldri noe uforutsett. DET var gull! #savner

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 15:35   #88
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Frem til for 10 år siden bodde jeg "i byen", altså sentralt og i kort buss/gåavstand til det meste. Da kjørte jeg en fornuftig bruktbil som hadde gått noen kilometer. De siste 10 årene, hvor vi hver arbeidsdag pendler 14 mil totalt t/r, har vi hatt mange biler, samtlige nye med unntak av en caravelle... Nå har vi en to år gammel Tesla, og en 18 år gammel Mitsubishi. Teslaen til hverdagsbruk (billig i drift, svært god sikkerhet, masse komfort og super service fra forhandler) og Mitsubishien som bil nr 2 de få gangene vi trenger det. Masse lån på Teslaen, null lån på Mitsubishien. Og vi er så fornøyd med bilparken nå, at det blir nok ikke noe salg og kjøp på noen år. Ikke skal vi ha flere unger heller, så behovene vil ikke endre seg særlig den veien heller....

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 18:37   #89
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Riktig det, Polyanna!

Hadde jeg bodd sentralt, så hadde jeg knapt giddet å hatt bil. Det slår meg hver gang jeg er på møte i sentrum, det går kollektivt hele tiden. Man venter jo knapt fem minutter på holdeplassen, uansett.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 21:39   #90
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

taxi er ikke akkurat 5 min unna her da, det er vel mer snakk om 20. Og bussen går ikke akkurat hver time. Og vi bor jo slett ikke akkurat så umulig til som en del andre gjør for kollektiv, så, vårt langstrakte land har folk med ulikt syn på "langt" og "lenge" og behov deretter.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 22:43   #91
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Skavise. Vi kjøpte vår første bil i 2001 av en kompis av mannen. Hadde den til 2003, da byttet vi bil med moren til mannen, da faren hans døde. Så hadde vi den til 2009, da kjøpte vi faktisk ny bil fordi vi trengte en større til (den gang) 2 barn. Dette var en middels stor diesel-SUV (4wd, som vi trenger pga. hytta). Så solgte vi den i fjor da vi ikke lenger ønsket å ha diesel og den i tillegg rett og slett var for liten i baksetet til 3 kids på lengre turer, hvorav en fremdeles sitter i bilstol. Nå leaser vi en hybrid.
Bil er ikke viktig for oss, den må bare være praktisk.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 00:11   #92
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Vi bruker de opp. Når det faktisk ikke er mer igjen.
De to første bilene mine ble tauet til huggern. Da var de over 15 år begge to.
Den første bilen vi solgte i nesten kjørbar tilstand(humørsyk-don’t get me started!) hadde vi nesten hatt mer på verksted enn i drift.
Så da bytta vi til en mer hundevennlig (og etterhvert familievennlig) bil, som fikk tusle og gå helt til den ble for liten, og taksten på å fikse alt som var galt var over 60.000. Og siden den da hadde gått 230.000 km og selv ikke bilforhandleren dom tok den i «innbytte» (den var knapt kjørbar, så han bare lo da han skulle kjøre den vekk ) sa han aldri i verden turte å selge den til noen.
Nå har vi to biler for første gang, vår 2006-modell pysj som har gått over 200.000 og som har hatt flere nær-døden opplevelser men som stadig vekk rister liv i seg igjen, noe som passer utmerket med tidsklemma akkurat nå, og så kjøpte vi en hybrid i fjor som egentlig skulle være den eneste bilen vår.
Den dagen pysjen dør helt må vi ta en vurdering av behovet, men det kan hende det blir en ren el-bil til mannens glede.
Vi kjører ca 40.000 km i året fordelt på to biler nå, men jeg kjøpte samme modell som 80% av Oslos taxier, de pleier å gå for biler som tåler mange km.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 00:19   #93
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er sant. Upraktisk, selv om taxi bare er 5 min unna.

Vi kjørte Toyota, da, og hadde aldri noe uforutsett. DET var gull! #savner

Haha- jeg brukt Max 30 min fra jeg går ut døra til jeg er på Grønland, men såpass langt i gokk at folk som bestiller drosje hjem fra middagsselskap Jan risikere å måtte overnatte hvis det er hektiske dager i drosjenæringa. Tuller ikke- har vært mange episoder oppi her, også håpløst med forhåndsbestilte turer, så man skal ikke langt unna sentrum før man blir helt avhengig av egen bil.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 08:02   #94
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Jeg kjører fortsatt min første* bil. Just saying.


* Hvis jeg ser bort fra russebilen som jeg kjøpte sammen med Skilpadda og eide i 88-89.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 08:47   #95
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Vi kjører bilene våre ut egentlig. Vi har en opel vectra som er 11 år gammel og en el-bil (kia) som nå er tre år. Opelen satser vi på går til vi ikke trenger noe bilputer lenger. Så kjøper vi sikkert en ikke fullt så stor bil etter det. Vi må ha to biler.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 08:54   #96
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Renaulten er 13 år gammel, og kjørt 165000. Beholder den nok til den blir for dyr å fikse på for det er en veldig grei bil. Den eldste bilen jeg har hatt var over 20 år gammel, men den var 20 år da den ble kjøpt. Det var en BMW 745 så opprinnelig en dyr bil. Den var i utrolig god stand, fantes ikke rust på den. Solgte den for 20000 da jeg flyttet til England.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 09:00   #97
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte bytter man vanligvis bil?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Glem ikke den emosjonelle kostnaden ved ikke å ha bilen stående klar utenfor, men på verkstedet når du trenger den.

Ja, det er forferdelig frustrerende og irriterende å kjøre mange mil oppi huttigheita på fjellet for å hente resten av familien som var på ferie, fordi bil nr. 1 døde. Og på vei hjem måtte bli reddet av Viking langt uti ødemarka, fordi bil nr. 2 døde. True story.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no