Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tillit til politiet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 22:05   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.764
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Tillit til politiet?

Hvordan står det til med tilliten til lovens lange arm her på FP?

VG skriver for tiden stadig vekk om at tilliten til politiet er svekket og svekkes (de skriver aldri noe om tilliten til VG forresten) pga at politifolk f.eks. ikke lenger vil jobbe overtid og dermed "aksjonerer" utenfor forhandlingssesongen.

Støtter dere politiets kamp for flere politistillinger, risikotillegg osv. eller mener dere at det er utidig og at de har det godt nok som de har det?

Selv mener jeg bl.a at riskotillegget må innføres asap, og at hele oraniseringen av politiet bør sees på mtp oppgaver som ev. kan overtas av sivile stillinger slik at det, inntill det finnes flere politifolk å ta av, kan frigjøres polititjenestemenn og kvinner til oppgaver som ikke kan utføres av sivilt tilsatte. På sikt må også lønnsnivået i politiet heves betraktelig slik at det blir attraktivt å søke seg til politiet og bli der.

Lønnsnivået i dag er en vits.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:08   #2
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg hører de sier det. Hva tjener en politi i dag da? :uvitende:

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:08   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.093
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Det er andre grunner til at min tillitt til politiet er svekket.

Jeg er litt ambivalent. Jeg synes de er sutrete. Litt som lærerne, i grunnen. :dukker:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:09   #4
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Ja, egentlig synes jeg ingen andre enn oss i helsevesenet har grunn til å klage.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:13   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.093
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg jobber i helsevesenet, og jeg klager ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:19   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har tillit til politiet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:20   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Tja, kommer litt an på hva man mener med tillit. Jeg har ikke tillit til at de utfører jobben sin godt nok, eller rykker ut om vi skulle oppdage en innbruddstyv i huset om natta. Om det skyldes manglende politifolk eller dårlig organisering har jeg ingen forutsetning for å si noe om. Jeg vet bare at de ikke stilte opp en gang jeg opplevde voldsom utagering og drapstrusler i forbindelse med jobb. I en by. Men politiet i ganske umiddelbar nærhet. Ved et annet tilfelle igjen at en ansatt oppfordret meg til å gjøre noe som andre politifolk igjen senere sa var ulovlig, på grunn liten kapasitet. En annen gang opplevde jeg at de forsøkte å oppføre en sak som oppklart når den absolutt ikke var oppklart, antageligvis for å få penere tall i boka si. Tilliten er ikke på topp nei.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:21   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Tilliten er delt, kan man si.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:37   #9
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.764
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg hører de sier det. Hva tjener en politi i dag da? :uvitende:

Det er ulike stillinger i politiet som alle andre steder, men dersom jeg leser hovedavtalen for staten og lønnstabell for staten riktig (noe jeg ikke aner om jeg gjør) ligger lønnen for en vanlig politibetjent med 10 års ansiennitet på mellom 285 400 og 312 600, begynnerlønnen er da 274 600 med ingen ansiennitet i det hele tatt, mens politibetjent 1 med tilsvarende ansiennitet ligger på mellom 326 300 og 365 300.

Turnustillegg kommer i tillegg, men det vet jeg ikke hva ligger på. Jeg er pedagog, ikke politi.


Det er uansett latterlig lite.

Jeg har forresten stor tillit til politiet sånn generelt sett.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:47   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Ja, egentlig synes jeg ingen andre enn oss i helsevesenet har grunn til å klage.



Studerer for livet for å slippe unna "vesenet".

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:50   #11
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det er ulike stillinger i politiet som alle andre steder, men dersom jeg leser hovedavtalen for staten og lønnstabell for staten riktig (noe jeg ikke aner om jeg gjør) ligger lønnen for en vanlig politibetjent med 10 års ansiennitet på mellom 285 400 og 312 600, begynnerlønnen er da 274 600 med ingen ansiennitet i det hele tatt, mens politibetjent 1 med tilsvarende ansiennitet ligger på mellom 326 300 og 365 300.

Turnustillegg kommer i tillegg, men det vet jeg ikke hva ligger på. Jeg er pedagog, ikke politi.


Det er uansett latterlig lite.

Jeg har forresten stor tillit til politiet sånn generelt sett.

Det var ikke mye for en stakkars politibetjent ihvertfall. Er det sånn at man rykker opp i gradene med årene, eller er det andre kriterier for å gå fra bare politibetjent til politibetjent 1?

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 22:51   #12
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.



Studerer for livet for å slippe unna "vesenet".

Jeg skulle gjerne sluppet unna jeg også, men hva skal man gjøre da, liksom? Jeg orker ikke begynne på en ny høyskoleutdannelse.

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:52   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.093
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg synes at grunnlønnen til politiet skal sees i sammenheng med utdannelse. Jeg synes alle grunnlønner skal sees i sammenheng med utdannelse, faktisk.
At de får ekstra risikotillegg er en ting, men de har faktisk ikke mere utdannelse enn tjah, en sykepleier og en lærer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 00:07   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.764
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg synes at grunnlønnen til politiet skal sees i sammenheng med utdannelse. Jeg synes alle grunnlønner skal sees i sammenheng med utdannelse, faktisk.
At de får ekstra risikotillegg er en ting, men de har faktisk ikke mere utdannelse enn tjah, en sykepleier og en lærer.

Jeg er i teorien enig med deg, men det er ikke til å komme fra at politiet står i en særstilling mtp arbeidsoppgaver. De må rykke ut og trå til der ingen andre vil eller tør.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 00:09   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.093
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Sykepleier kan være eneste sykepleier på jobb en natt i distriktskommune. Da sitter de med mye ansvar. Skal ikke de få betalt?

Hva med psyk.sykepleiere?

Jeg er ikke uenig, ~TM~, bare for å ha sagt det. Jeg er litt både og, ganske enkelt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 00:12   #16
Millivilli
Aktiv
 
Millivilli sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 217
Millivilli er litt kul
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Vi er nok flere i det offentlige som tjener mye mindre enn det vi føler vi er "verdt". Politi, sykepleiere, lærere...

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 00:17   #17
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg har tillitt til politiet ja. Men har lite erfaring med dem, heldigvis.

har en kamerat som jobber i politiet innen narko og div, og etter hva han forteller om det han kommer ut for i jobben så syns jeg de fortjener MYE mer i lønn! Det er skikkelig risikofyllt arbeid de driver med.

Jeg tenker nå både på smitte de utsetter seg for og skader i og med at de jobber midt oppe i det som skjer av kriminelle ting, og jeg har også intrykk av at man alltid på en måte er litt på vakt som politi, selv om man har fri. Ser for meg at det er lite trivelig å treffe på noen man har arrestert som kanskje kjenner en igjen på gata, eller enda værre, vet hvor man bor.

Og er vi egentlig tjent med å ha et umotivert politi som skal passe på oss?

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 06:24   #18
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg er i teorien enig med deg, men det er ikke til å komme fra at politiet står i en særstilling mtp arbeidsoppgaver. De må rykke ut og trå til der ingen andre vil eller tør.

....i likhet med de fleste som jobber i helsevesenet. Uansett, sett i forhold til den samfunninsatsen de gjør tjener de alt for lite.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 07:17   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg hadde tillit til politiet. Etter at jeg trengt hjelp da jeg skilte meg har jeg det absolutt ikke. Det finnes noen superdyktige polititjenestemenn der ute. Men det finnes for mange idioter til at det funker for meg.

Jeg har tro på at politiet funker på enkle ting. Ran og sånn. Med kjent gjerningsmann.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 07:27   #20
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillit til politiet?

Jeg tror at det fines en del gode politimenn og -kvinner som er flinke i jobben sin. Utover det har jeg liten tillit.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no