Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Enig med han her?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 22:49   #1
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Enig med han her?

Tror ikke mange fp-damer er så enig med han er, men det var en interessant link.
http://www.bt.no/forbruker/helse/article645135.ece

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:50   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.846
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Som småbarnspedagog har jeg sagt mitt i ganske så mange tråder her inne... Tror ikke jeg gidder å kverne på det en gang til.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:54   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enig med han her?

Alle mennesker er forskjellige, ergo gjelder det for barn også.
Noen barn passer ikke i en barnehage fra de er 1 år, mens andre har det kjempeflott og trenger det tilbudet, spesielt sosialt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:54   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Nei, så bombastisk mener jeg det ikke går an å si det. Hvor lange dager? Hvor sosial er ettåringen? Har man i det hele tatt mulighet til å bli hjemme med barna lenger? Ikke alle har det.

Jeg er ikke i tvil om at det er mange stressede småbarn i barnehagene, og synes det er trist at så mange må være 9-10 timer i barnehagen (med foreldre i 8 timers jobb + reisevei osv). Så lange dager vil jeg ikke at mine barn skal ha der noensinne. Men så har vi også muligheten til å slippe det, ikke alle har det. Men jeg må innrømme at jeg hadde strukket meg temmelig langt for å slippe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:56   #5
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.389
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Ja, det er jeg. Jeg har ikke levert mine i barnehage så tidlig (iallfall ikke fulldags), grunnen var nettopp at jeg ikke kunne forestille meg at de kunne ha det bedre i en barnehage (8t pr. dag, 18 barn, 4 voksne osv,) enn hjemme hos meg.
Når det er sagt, tror jeg at det finnes mange verre ting man kan utsette barna sine for enn å sende dem i barnehage før de er ett, og jeg har full forståelse for at mange ikke har noe annet valg. Sånn sett bidrar han jo bare til å gi foreldre dårlig samvittighet, noe vi ofte har nok av fra før.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:00   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.406
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

En god del små barn har for lange dager i barnehagen. Det vil jeg kunne si meg enig i, men ellers er jeg ikke enig i uttalelsene hans. Som nevnt i diskusjonen under artikkelen, så henviser han ikke til studier og forskning av noe slag.

Med snuppa hadde vi ikke noe valg. Hun måtte begynne i barnehage da hun var ett. Helsesøster tilbød seg å skrive erklæring slik at vi fikk fortrinnsrett i køen, for det barnet trengte sosial omgang med andre barn i store doser.

Knerten kunne ha ventet lenger. Men han har nå gått i barnehagen siden september, og han stortrives. Dette har blitt bekreftet av andre foreldre som driver innkjøring av andre og mindre barn. Han koser seg og deltar meget aktivt i barnehagens aktiviteter enda så liten han er.

Siden vi begge har flexitid, så er ungene i barnehagen under 7 timer hver dag. Av dette sover knerten ca 3 timer. Så oppholdstiden i våken tilstand er ikke skremmende lang.











Jeg begynte i barnehage da jeg var 5 måneder. By the way.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:01   #7
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Jeg er selvsagt enig, jeg tror ikke ettåringer har så veldig godt av å gå i barnehage.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:01   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Jeg tror han har et poeng og sier dermed ja takk til 18 måneders permisjon. Likevel så ser jeg at barn er ulike. Mine barn har f.eks. vært veldig, veldig sosiale fra en tidlig alder og dermed kunne dratt nytte av å være i barnehagen. Likevel er det bare ett av mine som gikk i barnehage så tidlig og hun er den eneste som har grått ved levering.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:03   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Nå får jo flere og flere barnehager spedbarnsavdelinger, en av barnehagene her nede har barn ned i 3 måneder.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:04   #10
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det er jeg. Jeg har ikke levert mine i barnehage så tidlig (iallfall ikke fulldags), grunnen var nettopp at jeg ikke kunne forestille meg at de kunne ha det bedre i en barnehage (8t pr. dag, 18 barn, 4 voksne osv,)

Nå er det vel litt færre barn pr voksen på småbarnsavdelinger en der der da.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:07   #11
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.389
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå får jo flere og flere barnehager spedbarnsavdelinger, en av barnehagene her nede har barn ned i 3 måneder.

Lurer på hva som er begrunnelsen for å levere en baby på 3 mnd i barnehagen? Man har jo fremdeles mye igjen av permisjonen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:07   #12
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.389
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det vel litt færre barn pr voksen på småbarnsavdelinger en der der da.

Nei, ikke i vår barnehage.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:08   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Ikke alle ønsker å ha permisjon.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:08   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lurer på hva som er begrunnelsen for å levere en baby på 3 mnd i barnehagen? Man har jo fremdeles mye igjen av permisjonen.

Ikke alle får permisjon, sikkert derfor. Jeg hadde ikke permisjon med minsten, var "bare hjemmeværende". Jeg hadde lyst å begynne å jobbe igjen ganske tidlig etter fødsel, men helvete hadde selvsagt frøset over før jeg hadde levert en liten baby i barnehagen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:10   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.406
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Barnehagen til ungene har 3 voksne på 9 barn på småbarnsavdelingen og 3 voksne på 18 barn på storbarnsavdelingen. Jeg trodde det var det lovpålagte minimum av personale pr barn i de aldersgruppene.

Nettopp av den grunn vurderer bydel Grünerløkka å definere alle barn født i 2006 som 3-åringer slik at de kan flyttes til storbarnsavdeling og dermed spare personale. Noen av de barna har jo akkurat blitt 2.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:11   #16
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Enig med han her?

Her tar de bort småbarnsavdelingene og har alle fra 0-6 år. Spesielt barnebygg barnehagene gjør det slikt. I storebror sin barnehage er de også 0-6 år, men de er bare 14 barn. Vi står i kø for 3 åringen vår nå i den barnehagen.


Sist redigert av Kråka : 25-01-09 kl 23:18.
Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:13   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enig med han her?

Voksentettheten er lovpålagt også i blandede barnegrupper, og tar hensyn til antallet barn under tre år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:14   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.342
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Jeg syns han har et poeng, og er lei av holdningen om at det er skadelig at barn ikke er i barnehage fra før de er året.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:14   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.846
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Og småbarnspedagogen må blande seg likevel.

Jeg syns det er fantastisk trist at fler og fler barnehager prioriterer bort småbarnsavdelinger til fordel for enten å definere 2-åringer som 3-åringer (er du født i desember er du søren ikke mer enn knappe 2 1/2 når du blir putta på stor avdeling) eller kjøre rene 0-6 årsavdelinger.

1-3 åringene har et helt annet behov enn de eldre barna, både i form av hvordan de leker, grad av omsorg og ro de behøver, og de trenger å bli sett for hvem de er som barn som leker og utvikler seg på en helt annen måte enn de største barna. Småbarna trenger rett og slett en helt annen pedagogikk enn de eldste. Men - for å spare penger og personale blir altså dette mer og mer prioritert bort.

Så... Innimellom er jeg redd jeg er enig med de som mener et-åringen ikke alltid har godt av å gå i barnehage.

:synsing:

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:16   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enig med han her?

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Her tar de bort småbarnsavdelingene og har alle fra 0-6 år. Spesiselt barnebygg barnehagene gjør det slikt. I storebror sin barnehage er de også 0-6 år, men de er bare 14 barn. Vi står i kø for 3 åringen vår nå i den barnehagen.

Jøss, det synes jeg ikke høres så bra ut, egentlig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no