Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 21:40   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Først og fremst: Dere som oppholder dere i Oslo - har dere lagt om/byttet til vinterdekk enda? Ser at det er meldt ned i 0 grader til helga så vi må vel bytte før vi drar, men greit å vite om det er nødvendig i tilfelle han ser at det kan vente (her er det (godt) over 10 varmegrader enn så lenge og kan nok ikke sammenlignes?).

Og så lurer jeg på dette med piggdekkavgift. Ser at man kan sende en SMS og betale for dagsoblat på den måten, men må man først hente et fysisk oblat før man benytter seg av denne ordningen? Leser inne på bymiljoetaten.oslo.kommune.no og finner ingenting om det der, men det står et kart over ulike utsalgssteder under så da ble jeg i stuss om man må hente et slikt oblat først.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 22:04   #2
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.371
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Vi kjøper årsoblat, så det med dagsoblat kan jeg ikke svare på.

Men vi la om til piggdekk i går, fordi mannen er bortreist og det ventes lavere temperaturer før han er tilbake. Jeg kan skifte dekk, men det er mye mer komfortabelt at han gjør det

Vi har ikke fått oss oblat enda, selv om avtalen var at den skulle være i hus (eller i bilen, helst) før piggdekkene kom på. Han har lovet å ta boten, dersom den kommer før oblaten.

Egentlig liker jeg ikke å kjøre på pigg i Oslo, sånn reint miljømessig sett, men vi kan ikke bytte dekk hver gang vi skal på hytta, så da blir det sånn.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 20-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 22:41   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Du trenger ikke gjøre noe annet enn å sende sms tror jeg. Jeg har jobbtelefon, så betaler alltid i automat, men jeg er nesten sikker på at man ikke må ha noe på forhånd. Ellers kan det kjøpes dagsbilett på Shell på Strand hvis du kommer fra vest, det står automater der.

Jeg har lagt om, men det trengs ikke i dag hvertfall.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 22:44   #4
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Her i Bergen er den løsningen med sms tatt bort. Man må betale i automat eller med en app..

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 23:50   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.502
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Her står det om sms-betaling: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommun...piggdekkgebyr/

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 09:15   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Tidlgiere år har jeg i hvert fall betalt med SMS. App vil jo for så vidt gjøre samme nytten. I tillegg er det vel automater langs hovedveiene (var i hvert fall det tidligere)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 10:30   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Tusen takk for svar! Da tror jeg vi prøver oss på SMS-bestilling siden vi kun skal to ganger til Oslo i vinter og app blir litt styrete (å ha på telefonen når den nesten ikke skal brukes). Får se etter automater dersom noe skulle gå galt.

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Vi kjøper årsoblat, så det med dagsoblat kan jeg ikke svare på.

Men vi la om til piggdekk i går, fordi mannen er bortreist og det ventes lavere temperaturer før han er tilbake. Jeg kan skifte dekk, men det er mye mer komfortabelt at han gjør det

Vi har ikke fått oss oblat enda, selv om avtalen var at den skulle være i hus (eller i bilen, helst) før piggdekkene kom på. Han har lovet å ta boten, dersom den kommer før oblaten.

Egentlig liker jeg ikke å kjøre på pigg i Oslo, sånn reint miljømessig sett, men vi kan ikke bytte dekk hver gang vi skal på hytta, så da blir det sånn.

Ja, det føltes ikke veldig greit å bytte til piggdekk når det er over 10 plussgrader her nå, og generelt har vi greid oss nokså tålig med vinterdekk uten pigg her før, men de siste vintrene (minus fjorårets da vi kun hadde snø én dag) har vi blitt stående ved inngangen til boligfeltet vårt (der vi bodde før) uten å komme opp fordi det har vært så veldig holke, og det er ikke gøy når man har bilen full av barn. Så da det var dags å kjøpe nye vinterdekk ble det med pigg, og det kommer for så vidt godt med når vi drar til Sognefjellet på vinteren da med tanke på hvilken biltype vi har (til gjengjeld er det sikkert verre med pigg på våt asfalt). Ja ja, vi får slite ut de vi har nå før vi eventuelt vurderer piggfritt igjen.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 10:48   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.


Egentlig liker jeg ikke å kjøre på pigg i Oslo, sånn reint miljømessig sett, men vi kan ikke bytte dekk hver gang vi skal på hytta, så da blir det sånn.

Vi løser det med å kjøre piggfritt i byen og heller legge på kjetting når vi skal på hytta. Men for vår del er det bare de siste 3 km på skogsvei som trenger piggdekk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 17:25   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Oppdatering: Det holder å sende SMS
Note to self: Man betaler for de neste 24 timene, og ikke den datoen, så når man skal være lur å sende SMS idét man legger ut på veien sånn cirka 50 mil før man ankommer Oslo bare for å være sikker på at man ikke glemmer det, er man altså ikke det

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 17:40   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan virker piggdekkavgiften i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Oppdatering: Det holder å sende SMS
Note to self: Man betaler for de neste 24 timene, og ikke den datoen, så når man skal være lur å sende SMS idét man legger ut på veien sånn cirka 50 mil før man ankommer Oslo bare for å være sikker på at man ikke glemmer det, er man altså ikke det

Odsene for å bli tatt er vel ellers svært begrenset også - litt avhengig av hvordan man kanskje parkerer eventuelt.

Er ganske mange som ikke har betalt noe som helst på mange år. De kommunale parkeringsvaktene kan f.eks. ikke gå inn i private parkeringsanlegg/parkeringshus osv.

Miljø- og helsemessig er effekten av redusert bruk av piggdekk har vel ellers vist seg liten når det gjelder personbilbruk. I praksis blir det en avgift for økt slitasje, men den store slitasjen her er det tungtransport som står for. Det har tidligere vært ønsker at man i løpet av vinterne har kostet opp mer fra veiene hvis det var en effekt for de med plager - også da før vinteren slår inn.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no