Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Og/å

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-07, 09:26   #1
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Og/å

I disse Facebook tider får man jo plutselig kontakt med mange.
Jeg blir småfrustrert av at mange bruker og/å på en helt annen måte enn meg.
F.eks:
"Jonas å Marte skal ut."
Mandag passer dårlig å tirsdag skal jeg bort."

Det virker som om "og" forsvinner i alt de skriver. Hva skjer?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 09:35   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Hva skjer? Du har ikke de rette folka på vennelisten din.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 09:47   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Jeg blir også frustrert av sånt. Jeg vakler av og til litt selv, på akkurat dette, men jeg tror ikke jeg gjør feil så ofte. Slike feil som i eksemplene dine hadde jeg jo feks. aldri skrevet. Det er en bruker på et annet forum jeg er på, som konsekvent bruker "å". Hun har vært bruker på forumet i 3 år, og jeg tror ALDRI jeg har sett henne bruke "og" noen gang.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 10:02   #4
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Og/å

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva skjer? Du har ikke de rette folka på vennelisten din.

De er jo på min alder.
Hadde de vært fjorten så hadde jeg (kanskje) forstått det.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 10:06   #5
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og/å

Jeg liker heller ikke og/å feil av den typen der, men vet(dessverre) at jeg selv også glimter til med feil i den kategorien der i blandt. Dog ikke slike groveovertramp som i dine eksempler, håper jeg.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 12:44   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og/å

Jeg tror enkelte blir litt "sløve" av digitalverdenen. Minst mulig ord og minst mulig bokstaver. Det er vel kanskje en SMS greie. (personlig ender jeg alltid opp på SMS nr 2...)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 14:58   #7
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og/å

Sløve giddesløse folk som ikke gidder å konsentrere seg om å lære og/å-reglene. Samt MANGE ubrukelige lærere som ikke klarer å lære bort slike grunnleggende norsk-kunnskaper.

og sikkert mange andre grunner....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 15:03   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Og/å

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

I disse Facebook tider får man jo plutselig kontakt med mange.
Jeg blir småfrustrert av at mange bruker og/å på en helt annen måte enn meg.
F.eks:
"Jonas å Marte skal ut."
Mandag passer dårlig å tirsdag skal jeg bort."

Det virker som om "og" forsvinner i alt de skriver. Hva skjer?

Samme tenker jeg. Og/å- kunnskapene virker skrale hos veldig mange. Kan innrømme at jeg noen ganger må tenke meg litt ekstra om når det gjelder bruken av og/å, men stort sett er bruken konsekvent og nermest innebygd.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 15:12   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Problemet er jo at å/og-skillet egentlig ikke eksisterer. Å og og har helt forskjellige funksjoner, men de uttales helt likt – som å. Det er bare en skriftkonvensjon (med historiske årsaker) at vi skal skille dem. Det er derfor vi må lære oss regler, og disse reglene krever ganske avansert grammatikkforståelse. Derfor blir det veldig mange som gjør feil i større eller mindre grad, og det å skrive å over hele fjøla er egentlig en veldig forståelig og konsekvent løsning.

Ikke dermed sagt at jeg ikke er verdens største å/og-nazi selv, altså.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 19:49   #10
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Og/å

Uten at jeg tør å banne på det her jeg sitter i min ensomhet er jeg ganske sikker på at jeg i flere sammenhenger uttaler og som /åg/.

Den beste og/å feilen fant jeg for øvrig i overskriften i en BMW-reklame for et par måneder siden. eg måtte faktisk lese den en tre-fire ganger før jeg skjønte hva de mente!

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 20:07   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

I dagens Aften er det en fin Esthetique-reklame på side 11:

Kom å prøv
de nye produktene

Dette gjelder en spa-serie med "det nye grønn te antioksidantkompleks som etterlader huden myk" .

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 20:33   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Har sett endel som skriver dialekt som konsekvent bare bruker å.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 21:46   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Og/å

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Har sett endel som skriver dialekt som konsekvent bare bruker å.

Jeg innrømmer at jeg gjør det, men kun når jeg sms'er med venninner som har samme dialekt som meg.
Vi uttaler nemlig ikke g'en i "og", og når jeg skriver dialekt i meldingene mine blir det lettest slik.

Men det betyr ikke at jeg ikke kan å/og-regelen, og når jeg er på andre fora, som her, bestreber jeg meg på å skrive mest mulig korrekt.
Det samme gjelder når jeg skriver meldinger med noen som ikke har samme dialekt som meg - da skriver jeg nemlig bokmål.

Denne tråden minnet meg forøvrig på vår vikarnorsklærer i 8. klasse - han kunne rett og slett ikke og/å-regelen selv, vi ble sittende og rette stilene våre selv etter at vi hadde fått dem tilbake, fordi han hadde gitt oss feil på ting som ifølge bøkene våre var korrekt norsk.
Hele klassen sank en halv karakter det siste halvåret i åttende, og jeg nekter å tro at det var oss det var noe galt med.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 10:07   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og/å

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Har sett endel som skriver dialekt som konsekvent bare bruker å.

Akkurat det betyr jo lite, for det er ingen rettskrivingsregler når det kommer til dialekt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no