Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Er advent byttet mot tidlig jul?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-23, 13:48   #101
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Den fargen syntes jeg faktisk var ganske fin, Bluen. Ikke så lilla, mer rosa.

Og My, jeg liker pastellblått.

Det er gøy at man er forskjellige!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-23, 23:07   #102
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.525
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Der fant jeg jammen en mørk lilla løper innerst i skapet, tok den ut og la den på der adventsstaken står, med hvite glitrende lys, og en snøkule inntil. Så da har jeg visst pyntet med lilla til advent likevel. Ble riktig så fint og stemningsfullt, om jeg skal si det selv, så jeg tror den skal få bli liggende fram til all julepynten kommer opp, lille julaften eller et par dager før.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Screenshot_20231203_231322_Gallery.jpg (801,6 KB, 42 visninger)
__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-12-23 kl 00:18.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 11:14   #103
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Der fant jeg jammen en mørk lilla løper innerst i skapet, tok den ut og la den på der adventsstaken står, med hvite glitrende lys, og en snøkule inntil. Så da har jeg visst pyntet med lilla til advent likevel. Ble riktig så fint og stemningsfullt, om jeg skal si det selv, så jeg tror den skal få bli liggende fram til all julepynten kommer opp, lille julaften eller et par dager før.

Så fint!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 12:52   #104
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.824
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Dersom noen har en mørk lilla løper eller (pynte)putetrekk de ikke lenger bruker, vil jeg gjerne kjøpe!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:10   #105
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har noen putetrekk du kan få, Bokormen! la meg sjekke det jeg nettopp ryddet bort. Send meg adressen din?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:17   #106
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.824
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Så snilt, Palmen! Sender deg en pm!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:46   #107
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg ble veldig forvirret av hele spørsmålet. Har aldri i mitt liv hørt om adventspynt? Og jeg har sågar jobbet i en tradisjonsrik julepynt-butikk (fra midten av oktober, så det burde jo ha været noe adventspynt til salgs der, om det fantes).
Men når dere nevner det, så skjønner jeg jo at det er adventspynt, absolutt, men det er jo et svært begrenset utvalg tradisjonelt sett: adventsstake, julestejerne (evt elektrisk trekant-stake) i vinduet, lilla lys (ikke spesifkt for advent), lilla duk (ikke noe som er spesifikt for advent, det heller egentlig), adventskalender, julepost-oppbevaring. Men det er jo det. Det er jo ikke noen tradisjon for ornamenter eller annet som er laget bare for advent? Advents-nisser, liksom? Advents-engler? Det gir ingen mening med et eget sett med pyntegjenstander for advent og for jul. Det er nok blitt vanligere at man dynger på med julepynten tidligere enn før, men da er forskjellen "vente vs ikke vente", ikke adventspynt vs julepynt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:48   #108
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.525
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ble veldig forvirret av hele spørsmålet. Har aldri i mitt liv hørt om adventspynt? Og jeg har sågar jobbet i en tradisjonsrik julepynt-butikk (fra midten av oktober, så det burde jo ha været noe adventspynt til salgs der, om det fantes).
Men når dere nevner det, så skjønner jeg jo at det er adventspynt, absolutt, men det er jo et svært begrenset utvalg tradisjonelt sett: adventsstake, julestejerne (evt elektrisk trekant-stake) i vinduet, lilla lys (ikke spesifkt for advent), lilla duk (ikke noe som er spesifikt for advent, det heller egentlig), adventskalender, julepost-oppbevaring. Men det er jo det. Det er jo ikke noen tradisjon for ornamenter eller annet som er laget bare for advent? Advents-nisser, liksom? Advents-engler? Det gir ingen mening med et eget sett med pyntegjenstander for advent og for jul. Det er nok blitt vanligere at man dynger på med julepynten tidligere enn før, men da er forskjellen "vente vs ikke vente", ikke adventspynt vs julepynt.

Nei, det er vel det du nevner der som menes med "adventspynt", og det som etterlyses her helt konkret er vel lys og tekstiler med lilla farge. Det sistnevnte har jo ofte tidligere vært frontet litt i interiørbutikkene i forkant av advent, men som savnes nå (men jeg har som sagt sett lilla lys i massevis på "min" Nille her, duker er jeg mer usikker på, det har jeg ikke sett etter).Hvorvidt det finnes lilla lys og duker i resten av året avhenger i stor grad av de regjerende fargetrendene, men selv når lilla har vært helt ute av trendbildet har det likevel vært til salgs i forbindelse med advent.

Alt annet som kan kalles "adventspynt" er jo bare julepynt som settes fram en stund før jul, uten at det ryddes vekk når jula kommer, og mitt inntrykk er at det som settes fram tidligst er mer vintergrønt, gull, sølv etc, og at folk venter litt mer med røde nisser og veldig rød pynt. Men det første får jo bli med videre inn i jula.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-12-23 kl 13:56.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:50   #109
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, det er vel det du nevner der som menes med "adventspynt", og det som etterlyses her helt konkret er vel lys og tekstiler med lilla farge.

Men har det noensinne vært mye av det i butikkene? Det ser jo ut som de fleste har null problem med å finne lilla lys.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:51   #110
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Det er i alle fall ikke noe problem å få kjøpt lilla lys i butikken: https://meny.no/varer/hus-hjem/stearinlys

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:58   #111
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Og Clas Ohlson har 4 sider med adventsstjerner: https://www.clasohlson.com/no/Jul/Ju...ty=&sortOrder=
(samt egne kategorier for adventslys og -staker).

Men duker er litt vanskeligere å finne, ser det ut til. Kanskje også fordi folk generelt bruker duker sjeldnere enn før? Jeg har i alle fall bare duk på til spesielle anledninger, og advent er ikke "pyntet" nok anlending til at jeg gidder å stryke.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 13:58   #112
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.525
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men har det noensinne vært mye av det i butikkene? Det ser jo ut som de fleste har null problem med å finne lilla lys.

Nei, jeg vet ikke. Jeg hadde jo tydeligvis en lilla løper, men husker ikke om den ble kjøpt i forbindelse med advent, eller bare i en periode hvor det var veldig trendy med lilla.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 14:13   #113
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Det er veldig vanlig med lilla løpere eller brikker til advent i mitt hode, i alle fall. Har alltid brukt det selv. Inspirert av denne tråden har jeg nå gått litt bananas i kriker og kroker her. Og enda har jeg ikke hengt opp de selvperlede julekurvene mine i ymse lillatoner.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Advent.jpg (882,0 KB, 31 visninger)
__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 14:45   #114
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.008
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

For meg er adventspynt lilla løpere, lilla lys og adventsstjerne/-lys. Det er særlig løpere/duker som er håpløst å få tak i nå, men jeg har altså løst det ved å sy sjøl.

Jeg pynter ikke mye i adventa, bare litt, med det over.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:27   #115
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ble veldig forvirret av hele spørsmålet. Har aldri i mitt liv hørt om adventspynt? Og jeg har sågar jobbet i en tradisjonsrik julepynt-butikk (fra midten av oktober, så det burde jo ha været noe adventspynt til salgs der, om det fantes).
Men når dere nevner det, så skjønner jeg jo at det er adventspynt, absolutt, men det er jo et svært begrenset utvalg tradisjonelt sett: adventsstake, julestejerne (evt elektrisk trekant-stake) i vinduet, lilla lys (ikke spesifkt for advent), lilla duk (ikke noe som er spesifikt for advent, det heller egentlig), adventskalender, julepost-oppbevaring. Men det er jo det. Det er jo ikke noen tradisjon for ornamenter eller annet som er laget bare for advent? Advents-nisser, liksom? Advents-engler?

Det pyntes med lilla lys, hvite lys, mer sølv enn jeg pleier å ha ellers, lilla løpere. Hvit syvarmet stake i vinduet. Det er ingen tvil om at det er advent her i huset. Noen tar frem hvite engler har jeg også sett. Det har ikke vi.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Advent 1.jpg (95,3 KB, 21 visninger)
Filtype: jpg Advent 2.jpg (99,2 KB, 21 visninger)
__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:31   #116
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det pyntes med lilla lys, hvite lys, mer sølv enn jeg pleier å ha ellers, lilla løpere. Hvit syvarmet stake i vinduet. Det er ingen tvil om at det er advent her i huset. Noen tar frem hvite engler har jeg også sett. Det har ikke vi.

Veldig lekkert!
Men for å understreke poenget mitt: telysholderne og løperne er jo ikke spesifikt adventspynt, men kan brukes i et "lilla" hjem året rundt. Poenget mitt om at det finnes lite som selges som "adventspynt" står seg, synes jeg. Enda så fint og adventete det er! Hvite engler er heller ikke spesifikt adventspynt, de er like mye julepynt.

Åh, jeg kom på en advents-pynt-tradisjon til: Lucia! (Selv om det jo egentlig er en vintersolvervstradisjon (og derfor jul), som har forskjøvet seg).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:36   #117
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Veldig lekkert!
Men for å understreke poenget mitt: telysholderne og løperne er jo ikke spesifikt adventspynt, men kan brukes i et "lilla" hjem året rundt. Poenget mitt om at det finnes lite som selges som "adventspynt" står seg, synes jeg. Enda så fint og adventete det er! Hvite engler er heller ikke spesifikt adventspynt, de er like mye julepynt.

Åh, jeg kom på en advents-pynt-tradisjon til: Lucia! (Selv om det jo egentlig er en vintersolvervstradisjon (og derfor jul), som har forskjøvet seg).

For meg er det bare adventspynt. Jeg bruker ikke lilla i det hele tatt resten av året. Så det blir spesifikk adventspynt og ikke noe annet her i huset. Det er også sånn jeg er oppvokst med. Adventsfargene kom bare frem de få ukene i året.

Og jeg synes det er koselig å ha den tradisjonen først og så pynte til jul når det faktisk er jul, ikke en måned før.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:41   #118
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For meg er det bare adventspynt. Jeg bruker ikke lilla i det hele tatt resten av året. Så det blir spesifikk adventspynt og ikke noe annet her i huset. Det er også sånn jeg er oppvokst med. Adventsfargene kom bare frem de få ukene i året.

Og jeg synes det er koselig å ha den tradisjonen først og så pynte til jul når det faktisk er jul, ikke en måned før.

Ja, enig.
Her pyntes treet lille julaften. Før den tid er det telys i hus-lykter, og (hvis jeg finner den) adventsstake. Så kommer det nok litt og litt pynt opp på hyllene, og juleblomster (julestjerner, asalea, amaryllis - de blomstrer jo når de vil, bryr seg ikke om det er 23. eller 24. desember!). Og den store, hvite nissen. Han får være adventspynten her, da. Adventsnissen!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:44   #119
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.173
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Det som er spesifikt adventspynt, som ikke bare er "lilla pynt", er adventsstjerner, adventsstaker, adventskalendre og kanskje utelys, sånn som jeg tenker på det.

Det som IKKE er adventspynt, er nisser og engler. Det hører for meg definitivt bare jula til.



Jeg elsker lilla, da, bare så det er sagt. Følte litt for å si det, blant de som ikke liker denne varme, deilige, lune fargen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 15:46   #120
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.525
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Veldig lekkert!
Men for å understreke poenget mitt: telysholderne og løperne er jo ikke spesifikt adventspynt, men kan brukes i et "lilla" hjem året rundt. Poenget mitt om at det finnes lite som selges som "adventspynt" står seg, synes jeg. Enda så fint og adventete det er! Hvite engler er heller ikke spesifikt adventspynt, de er like mye julepynt.

Åh, jeg kom på en advents-pynt-tradisjon til: Lucia! (Selv om det jo egentlig er en vintersolvervstradisjon (og derfor jul), som har forskjøvet seg).

En del av de løperne og lysholderne jeg har sett er jo gjerne dekorert med sølvstjerner og den slags, som for meg blir veldig adventstema. Ikke noe som selges og brukes året rundt. Men bortsett fra det er det vel like mye julepynt ja, mye av det som brukes i advent.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no