Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et godt eksempel på fattigdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-18, 23:16   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Alle vi som ikke er fattige, bør tenke litt på akkurat det som er tema her: ønsket om å gi ungene det alle andre har/har opplevd kan være en sterkere drivkraft enn fornuften. Det bør vi tenke på når det er diskusjoner om å "bare samle inn litt penger til klassetur", be om gevinster av en viss verdi, fokusere på pris på gaver, utstyr osv.



Jeg synes tråder om verdig fattigdom her på FP er ganske kvalmende.

Her i forumet synes man ikke en fylletur til syden er særlig dyrt for en unge på 17 år som betaler av egne midler.
Tråder om gavenivå til jul, bursdager og konfirmasjoner er også til å bli matt av.

Jeg er sjeleglad for at jeg så langt i livet har vært nødt til å snu hver eneste krone, selv om det i perioder har vært tøft.
Hadde jeg virkelig spart til en eneste sydentur og møtt denne fordømmelsen.

Jeg kjenner familier med virkelig dårlig økonomi og får vondt i magen av å lese sånne tråder på Fp. Er det en ting jeg virkelig unner de ungene så er det en ferietur som er litt på linje med det andre ungdommer opplever. Lett å si at det er såå kos med telttur i skogen når man har mulighet til både sydenturer og annet ganske jevnt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:17   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jøss, hvilke tråder snakker du om, Guava?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:18   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jøss, hvilke tråder snakker du om, Guava?

Jeg gidder ikke søke gjennom. De dukker opp med jevne mellomrom og er like fordømmende og bedritne alle sammen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:25   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg har reagert på hennes definisjon av fattigdom tidligere, og lagde en litt lignende tråd da hun skrev bok om hvordan det var å bo på Nordstrand og alle rundt henne hadde så mye mer penger enn henne.

I følge hennes definisjon var jeg også «fattig» i barndommen. Selv har jeg aldri tenkt sånn på det. Vi hadde alltid mat, selv om det tidvis var bare brødskiver og ingen middag. Fancy sportsutstyr kunne jeg se langt etter, men jeg tror ikke egentlig at jeg savnet å kunne gå på ski. Jeg har jobbet fra jeg var helt ung (avisbud som 11-åring), for å ikke belaste familieøkonomien. Men mamma hadde jobb. Det gikk over etter noen år når det å være skilt ble en vane.

Jeg legger nok definisjonen et annet sted.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:32   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Vi leser tydeligvis med svært ulike briller Guava. Og jeg lurer på om jeg er en av de som skriver bedritent. Det ville jo vært synd, jeg som var den med dårligst råd i klassen og som alltid fokuserer på å få alle med og å senke nivå.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:39   #26
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har reagert på hennes definisjon av fattigdom tidligere, og lagde en litt lignende tråd da hun skrev bok om hvordan det var å bo på Nordstrand og alle rundt henne hadde så mye mer penger enn henne.

I følge hennes definisjon var jeg også «fattig» i barndommen. Selv har jeg aldri tenkt sånn på det. Vi hadde alltid mat, selv om det tidvis var bare brødskiver og ingen middag. Fancy sportsutstyr kunne jeg se langt etter, men jeg tror ikke egentlig at jeg savnet å kunne gå på ski. Jeg har jobbet fra jeg var helt ung (avisbud som 11-åring), for å ikke belaste familieøkonomien. Men mamma hadde jobb. Det gikk over etter noen år når det å være skilt ble en vane.

Jeg legger nok definisjonen et annet sted.

Hvis det å ikke ha råd til å gi ungene middag defineres som fattigdom. Har vi da fattige barn i Norge? Er det noen som ikke har råd til kneip og hapå liksom?



Vi hadde også mat hjemme og jeg definerte ikke meg selv som fattig da jeg var liten. Det er først i voksen alder, kanskje særlig nå som jeg har egne barn og snakker mer med andre foreldre om deres barndom, at jeg forstår hvor annerledes min barndom egentlig har vært.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:45   #27
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi leser tydeligvis med svært ulike briller Guava. Og jeg lurer på om jeg er en av de som skriver bedritent. Det ville jo vært synd, jeg som var den med dårligst råd i klassen og som alltid fokuserer på å få alle med og å senke nivå.

Jeg kjenner veldig godt igjen Guava sine erfaringer fra tidligere tråder så vi har visst ganske like briller. Det positive er vel kanskje at diskusjonene ender med å bli ganske nyansert til slutt. Det er jo interessant å se hvor vanskelig det er å sette seg inn i hvordan det er å ha lite penger over tid. Det handler ikke bare om å være nøysom og saktmodig så ordner det seg til slutt.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 23:55   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg tenker det er et poeng at folk ikke trenger å være enten fattige eller velstående. Om det hadde blitt litt mindre tabubelagt å enkelt og greit ha lite penger, hadde kanskje færre prøvd å pusse fasaden sin for å se velstående ut, for så å ende som fattige. Man kan fint ikke ha råd til sydenferier eller skiutstyr uten å være fattig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 00:01   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg syns i alle fall det er viktig at vi som ikke har dårlig råd er med på å jekke ned nivået på forskjellig. Jeg forstår at de som både har dårlig råd eller føler at de ikke kan gi ungene sine nok, kanskje overkompenserer noe.

Det er jo ikke tvil om at forbruket er høyt i norge. Jeg ønsker ikke å være med på den karusellen, så ja til gjenbruk, enkle/billige ferier, billigere mobiler, osv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 01:18   #30
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg bor i et område med stor bredde i økonomisk stilling. På barneskolen vi sogner til er det derfor enighet om å legge listen lavt selv om mange har god råd. Gratisprinsippet holdes i hevd.

Utrolig vanskelig på ungdomsskolen, der svært mange foreldre lever i velstandsboblen, og ikke ser at noen elever ikke har det så lett hjemme. Det gjelder både penger og andre ting. Klasseturen har vært utfordrende for å si det pent.

Har selv vokst opp i fattigdom, der det ikke alltid var mat tilgjengelig, jeg var en mester i å besøke venninner der jeg ofte fikk mat når de spiste. Så jeg er evig takknemlig for disse familiene som tilbød mat til meg.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 07:51   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg skjønner hva Guava mener om disse diskusjonene, tror jeg. Det skinner ofte gjennom at folk har liten forståelse for for eksempel manglende evne til å gjøre gode prioriteringer i en trang økonomi. Og det hender også ganske ofte at det gis inntrykk av anskaffelse av selv ganske beskjedne luksusting, gjør at man ikke kan definere seg som fattig.

Jeg er enig med Meissa da, i at diskusjonene vanligvis lander greit til slutt likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 08:05   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er dyrt å være fattig, altså. Fordi man ikke har råd til ting som holder, og alltid må ta til takke med andresorteringen. Og det er ikke til å stikke under en stol at en del av de som er fattige heller ikke har nevneverdig evne til å forvalte økonomien, og derfor ender opp med å gå tom lenge før neste utbetaling eller lønning.

Ja! Eg har sjølv ofte Verdens Dyraste Brillekjøp i bakhovudet når eg tenker på forskjellane i samfunnet. Det stammer frå då eg var student og var nødt til å kjøpe nye briller på kreditt utan å ha peiling på kva det var eg gjorde. Eg betalte minstebeløpet kvar månad og dermed auka bare rentene, utan at eg fekk betalt ned på kredittgjelda. Etter tre år løyste eg den inn då eg solgte leiligheita mi, og dei 3000 eg hadde fått på kreditt var blitt til nærmare 10. Eg får framleis vondt i magen kvar gong eg ser logoen til Ressursbank. Samtidig er eg veldig takknemlig for at eg gjorde denne erfaringen som student, ikkje som for eksempel aleinemor med eit barn eg skulle forsørge.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.



Jeg synes tråder om verdig fattigdom her på FP er ganske kvalmende.

Her i forumet synes man ikke en fylletur til syden er særlig dyrt for en unge på 17 år som betaler av egne midler.
Tråder om gavenivå til jul, bursdager og konfirmasjoner er også til å bli matt av.

Jeg er sjeleglad for at jeg så langt i livet har vært nødt til å snu hver eneste krone, selv om det i perioder har vært tøft.
Hadde jeg virkelig spart til en eneste sydentur og møtt denne fordømmelsen.

Jeg kjenner familier med virkelig dårlig økonomi og får vondt i magen av å lese sånne tråder på Fp. Er det en ting jeg virkelig unner de ungene så er det en ferietur som er litt på linje med det andre ungdommer opplever. Lett å si at det er såå kos med telttur i skogen når man har mulighet til både sydenturer og annet ganske jevnt.

Nå synest eg du generaliserer veldig. Eg er blant dei som meiner at "folk flest" har eit heilt absurd forhold til ferier. Det kjem fram i diskusjonar om fattigdom, skuleferier og miljøtiltak som den einskilde kan gjere. Og eg opplever å møte mykje motstand på dette, særleg når det handler om skulefri eller miljø (i miljødiskusjonar er det visst tabloid å trekke inn retten til ferie i det heile tatt). Eg har ikkje fulgt med i tråden om 17-åringar på sydentur, fordi eg ikkje har tenåringsbarn sjølv. Men eg putter dette inn i "folk flest sitt absurde forhold til ferier". Personleg har eg ikkje helse til å tilby ungen min det ferieopplegget mange av vennene hans har. Og eg kjøper ikkje argumenta om at det dermed oppstår eit utanforskap for han som har ei mor som ikkje klarer å reise med fly eller som ikkje våger å vere langt unna det norske helsevesenet. Det kan hende vi har såpass ulikt utgangspunkt at vi les veldig forskjellige ting utav dei innlegga som handler om feriekulturen blant nordmenn. Men eg nekter å kjøpe påstanden om at ein held barn utanfor eit fellesskap alle andre har, dersom ein ikkje drar på sydentur. Og sjølv om det er helse og ikkje økonomi som er bøygen for meg, så er det ein form for ressursmangel, likevel.

Å måtte melde avbud til bursdag fordi ein ikkje har råd til gaver, å ikkje kunne delta på faste fritidsaktiviteter, kreative måtar å omgå gratisprinsippet som blir vedtatt på foreldremøter, "alle har vel ein femtilapp"-tankegang og liknande i kvardagen synest eg er mykje viktigare eksempel på fattigdom i dagens samfunn enn akkurat dette med ferie. For ikkje å snakke om bursdags- og konfirmasjonsgaver.

Eg synest det er veldig uheldig at Birgit Alm har tatt på seg rolla som talsperson for fattige, når ho til stadigheit bruker eksempel som i såpass liten grad evner å trekke fram eksempler som vekker sympati. Det same gjeld romanen som Tjorven nevner. Ho er ikkje ein god talsperson for gruppa, fordi ho viser fram eksempel på "fattigdom" som handler om prioriteringar. I romanen har ho ein bustad som gir grei økonomi på Sinsen, men ho ønsker at barnet skal få begynne på ein privatskule og flytter til nærområdet til denne. Hennar roman om fattigdom i Oslo i dag, handler om ei aleinemor som flytter til eit dyrt område, der alle medelevane har ein skuleplass til 20.000 i året. Ho var ikkje fattig på Sinsen, men ho blei fattig då ho flytta til Nordstrand. Og det er jo eit interessant utgangspunkt for ein diskusjon om kor store sosiale og økonomiske forskjellar det er innad i ein og same by. Likevel reagerer eg gjentatte gonger på dei eksempla ho trekk fram, når ho skal ut i media og snakke om fattigdom.


Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker det er et poeng at folk ikke trenger å være enten fattige eller velstående. Om det hadde blitt litt mindre tabubelagt å enkelt og greit ha lite penger, hadde kanskje færre prøvd å pusse fasaden sin for å se velstående ut, for så å ende som fattige. Man kan fint ikke ha råd til sydenferier eller skiutstyr uten å være fattig.

Ja!

Og her trur eg det òg er eit poeng at ein har lett for å samanlikne seg sjølv med summen av det alle ein følgjer på instagram får til. Når eg scroller gjennom feeden med fasadebilete på instagram, så ser eg tjue enkeltpersonar som har eller får til forskjellige ting. Men det er lett å tenke at ein ser ser ein totalitet som "alle" har.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:23   #33
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg skjønner hva Guava mener om disse diskusjonene, tror jeg. Det skinner ofte gjennom at folk har liten forståelse for for eksempel manglende evne til å gjøre gode prioriteringer i en trang økonomi. Og det hender også ganske ofte at det gis inntrykk av anskaffelse av selv ganske beskjedne luksusting, gjør at man ikke kan definere seg som fattig.

l.

Ja det er det jeg mener.

Å bomme på nav-datoer er kanskje tegn på at man ikke har dårlig økonomi.
Jeg har dog stor forståelse. De datoene er det lite logikk i og et lite feilkryss fra en lege eller en selv kan føre til store forsinkelser. Har man da ikke penger på bok står man uten penger. Da er det ganske vanskelig å få økonomi til å gå opp.

Å ta gode økonomiske valg kan være tidkrevende.
Samtidig forventer nav ofte at man jobber om man er i stand til det for å motta støtte.
Har man oppmøte kl 8 på en bedrift kan man ikke sikre seg kneippen på Rema som ofte blir revet bort tidlig. Man kan ikke tråle butikker etter beste tilbud.
Mange med dårlig økonomi og stønad fra nav jobber nesten fullt i tiltaksbedrifter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:36   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Den fattigdomsdiskusjonen som har kommet opp nå er veldig snodig. Jeg kjenner at jeg ble skikkelig oppgitt over han karen som snakket om at han var lykkelig som fattig. Han bor i nedbetalt hus på Frogner, har valgt å redusere stillingen sin og kjøper masse ting brukt. Det er greit å være lykkelig på mindre penger når dette er et bevisst valg man har tatt.

Jeg ser på Birgit Alm som et sted midt i mellom. I hvert fall i forhold til den boka som jeg omtalte. Ved å bosette seg på Nordstrand og sammenligne seg med naboene sine, så er det helt klart at hun kommer langt dårligere ut økonomisk enn dem. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg synes at noen er fattig fordi de ikke har råd til å kjøpe det samme som naboene sine på Nordstrand. Da er det mer snakk om prioriteringer. (Dog i langt mindre grad enn denne Frogner-fyren.)

Og så skjønner jeg jo at jeg ikke er helt i synk med resten av samfunnet med min fattigdomsdefinisjon. Jeg har sett for meg Maslows behovspyramide, og tenkt at man er fattig når man ikke får det som er på det aller nederste trinnet. Mens jeg ser at de andre tenker at den ligger ganske mye lenger opp enn det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:40   #35
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

https://ndla.no/subjects/subject:3/t...source:1:68492

Her står det litt om definisjoner.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:40   #36
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det er det jeg mener.

Å bomme på nav-datoer er kanskje tegn på at man ikke har dårlig økonomi.
Jeg har dog stor forståelse. De datoene er det lite logikk i og et lite feilkryss fra en lege eller en selv kan føre til store forsinkelser. Har man da ikke penger på bok står man uten penger. Da er det ganske vanskelig å få økonomi til å gå opp.

Å ta gode økonomiske valg kan være tidkrevende.
Samtidig forventer nav ofte at man jobber om man er i stand til det for å motta støtte.
Har man oppmøte kl 8 på en bedrift kan man ikke sikre seg kneippen på Rema som ofte blir revet bort tidlig. Man kan ikke tråle butikker etter beste tilbud.
Mange med dårlig økonomi og stønad fra nav jobber nesten fullt i tiltaksbedrifter.

Men dette er noko heilt anna enn det evinnelige fokuset på ferie heile tida! Dette er gode eksempel på kva fattigdom er - å stå i kø når Rema åpner for å sikre seg den billige kneipen er noko anna enn å ikkje ha råd til å dra til "syden".

Forsinkelsar frå NAV kan velte lasset sjølv for ein med bufferkonto og partner med god inntekt, så eg ser absolutt at det med feil i utbetalingsdatoen kan skape problemer. Ein har fint lite å stille opp med, når det skjer saksbehandlingsfeil og NAV bruker gjerne 6-8 veker på å behandle klager.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:46   #37
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg synes ikke det er et evinnelig fokus på ferie, men jeg skjønner jo at dersom man har dårlig økonomi så må man for all del ikke bruke litt penger på akkurat det.
Å handle sportsutstyr er sikkert mer verdig og møter nok langt mindre fordømmelse.

Det er mange som ikke reiser på ferier av ulike grunner, men noen har en del annen «kapital» og står stødig i det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:48   #38
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Den fattigdomsdiskusjonen som har kommet opp nå er veldig snodig. Jeg kjenner at jeg ble skikkelig oppgitt over han karen som snakket om at han var lykkelig som fattig. Han bor i nedbetalt hus på Frogner, har valgt å redusere stillingen sin og kjøper masse ting brukt. Det er greit å være lykkelig på mindre penger når dette er et bevisst valg man har tatt.

Jeg ser på Birgit Alm som et sted midt i mellom. I hvert fall i forhold til den boka som jeg omtalte. Ved å bosette seg på Nordstrand og sammenligne seg med naboene sine, så er det helt klart at hun kommer langt dårligere ut økonomisk enn dem. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg synes at noen er fattig fordi de ikke har råd til å kjøpe det samme som naboene sine på Nordstrand. Da er det mer snakk om prioriteringer. (Dog i langt mindre grad enn denne Frogner-fyren.)

Og så skjønner jeg jo at jeg ikke er helt i synk med resten av samfunnet med min fattigdomsdefinisjon. Jeg har sett for meg Maslows behovspyramide, og tenkt at man er fattig når man ikke får det som er på det aller nederste trinnet. Mens jeg ser at de andre tenker at den ligger ganske mye lenger opp enn det.

Lenke til saken som starta denne diskusjonen i media: https://www.aftenposten.no/kultur/i/...tigdomsgrensen

Det er eg veldig einig med deg i. I det heile tatt å gå ut og uttale seg som om fattigdom er eit tema, når ein ikkje har buutgifter slik Martin Nygaard gjer, er ganske drøyt. Og eg skjønner godt at uttalelsane hans provoserer og blir besvart. Eg synest og det er smaklaust å frivillig redusere arbeidstida og dermed kunne bruke tid på å reparere gamle gjenstander og å la seg intervjue og seie ting som:

Sitat:

– Å leve som fattig, slik begrepet blir definert her i landet, og samtidig føle lykke, forutsetter noen grunnholdninger og praktiske grep. Det handler om gleden ved å reparere, finne, kjøpe brukt og i størst mulig grad unngå å bruke penger, sier Nygaard.

Men eg synest ikkje at akkurat Birgit Alm evner å formidle gode eksempler på kva fattigdom handler om og korfor dette blir smaklaust.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:51   #39
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes ikke det er et evinnelig fokus på ferie, men jeg skjønner jo at dersom man har dårlig økonomi så må man for all del ikke bruke litt penger på akkurat det.
Å handle sportsutstyr er sikkert mer verdig og møter nok langt mindre fordømmelse.

Det er mange som ikke reiser på ferier av ulike grunner, men noen har en del annen «kapital» og står stødig i det.

Mi oppleving er at eg er skikkelig ute av synk med omverda når eg tenker på ferie som eit luksusgode eg fint kan klare meg utan. Og det har eg og opplevd stor motstand på her inne, når det har vore snakk om både retten til å ta fri frå skulen for å reise på ferie og når det har vore snakk om miljø.

Eg ønsker ikkje å fordømme folk som prioriterer dyre ferieturar, men eg kjem nok ikkje til å slutte å undre meg over at dette er noko som blir inkludert i basisbehova til gjennomsnittsnordmannen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 09:54   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det er for øvrig veldig snodig at vi les grunnholdningar i forumet så ulikt, Guava. Eg begynner å mistenke at vi legg best merke til synspunkt som ikkje er i tråd med våre eigne og tillegg "FP" desse synspunkta.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no