Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et godt eksempel på fattigdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-18, 19:19   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et godt eksempel på fattigdom?

https://www.aftenposten.no/kultur/i/...liv-som-fattig
[i]

Forfatter Martin Nygaard som har lasert begrepet "fattigdomslykke" får kritikk av kollega Bigit Alm som mener at jakten på nok penger er et evig stress. Akkurat det kan jeg forstå, jeg tror nok det ligger mye uro og stress i det å alltid være bekymret for sin økonomiske situasjon. Det er når Alm kommer med et eksempel på hva det vil si å være fattig at jeg reagerer.

Fra sitt eget liv husker Alm spesielt godt en episode da sønnen var tre år og hun bestemte seg for å bruke overgangsstønaden på en restplasstur til Lanzarote.
Endelig skulle de til «Syden» og «være som alle andre».
Da de kom frem til feriedestinasjonen skulle Alm ta ut penger i banken. Men det var noe som ikke stemte. Kontoen var tom. Hun hadde bommet på utbetalingsdatoen.


Vi hadde hatt barn i mange år før sydentur var aktuelt i det hele tatt, det hadde vi slett ikke råd til, selv med to foreldre i full jobb, så når det å reise til syden på overgangsstønad (er det kanskje slike prioriteringer som gjør at man forblir fattig? ) blir trukket fram som et eksempel på hvor fælt det er å ha knapt med penger, faller jeg helt av.

Hva tenker FP? Er det å bli blakk halvveis i sydenuken et godt eksempel på fattigdom, eller virker det mot sin hensikt å fortelle denne historien?

Eller er det greit å få belyst at fattigsom også kan handle om det å reise på sydentur for sine siste kroner, fordi det "å være som alle andre" trumfer det meste?


Sist redigert av rine : 02-09-18 kl 19:30.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:28   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Alle som har prøvd å leve med lite penger og er vant til å snu på kronene vet at man ikke «bommer på utbetalingsdatoen».

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:42   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det eneste jeg tenker er at det kanskje kan belyse fattigdom hos barn som er forårsaket av dumskap hos foreldrene. For det er jo heller ikke uvanlig, at det ikke er penger til mat på slutten av måneden fordi foreldre er dårlige på å prioritere hva pengene skal gå til.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:55   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.441
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

En restplasstur i lavsesong kan koste så lite som 1000-2000 for to personer. Det er altså ikke veldig luksus. Det trenger ikke å koste mye å være på ferie heller, hvis man er i stand til å holde på livstilen hjemmefra.

Jeg leste Birgit Alms bok i sommerferien. Jeg har selv hatt flere perioder der jeg har måttet snu på kronene og ikke hatt mer penger enn de kronene som befant seg i lommeboka, men for meg har det heldigvis vært forbigående fattigdom. Det Birgit Alm beskriver, er en fattigdom som aldri går over. En evigvarende tilstand med for lite penger som gjør at de aldri noen gang kommer nok ovenpå til å komme over i en normaltilstand. At man i en sånn livsstil en sjelden gang velger å gjøre noe ufornuftig for pengene, for å få litt glede inn i livet, det skjønner jeg fryktelig godt.

Selvfølgelig er ikke restplasstur til Syden et godt eksempel på fattigdom, men hun kunne like gjerne sagt noe om gaver til barnebursdager, musefellene hun måtte kjøpe i fleng fordi hun kun hadde råd til det billigste av de billige leilighetene eller hvordan "hun", altså hovedpersonen i boka, kjøpte seg fine klær bare for å levere dem tilbake neste dag og bruke pengene på de fornuftige tingene.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:01   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Man er ikke fattig om man har råd til å dra på ferie syns nå jeg. Og å bomme på utbetalingsdato er ikke å være fattig, bare dårlig planlegging.
Har ikke lest boka.

Noen ville kanskje sagt at jeg var fattig mens jeg bodde i England og forsørget to barn på stønader. De faste utgiftene og innkjøp av mat oversteg utgiftene, og det var bare takket være hjelp fra familie at jeg fikk det til å gå rundt.
Men å kalle det fattigdom hadde vært en fornærmelse mot de som virkelig strever.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:16   #6
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg vokste opp i en fattig familie. Min mor var alene med meg og søsteren min. Hun jobbet i fiskeindustrien, ikke akkurat fet lønn der. Jeg husker at jeg ofte manglet varme klær om vinteren eller joggesko på våren. Penger var alltid et stress. Uansett hva vi trengte eller skulle var det kronetelling. Jeg var ikke så stor før jeg bekymret meg for penger, men mamma tok oss med til syden vært år. Brukte rubbel og bit av alt vi hadde. I syden var det selvfølgelig kronetelling der også. Penger som møysommelig ble beregnet på antall dager. Jeg viste at vi hadde lite penger og bekymret meg alltid for at det skulle gå tomt før ferien var over og det gjorde det noen ganger også.

Så ja, det går helt fint an å være fattig og samtidig dra til syden hvis man prioriterer bort andre nødvendige ting. Jeg klager ikke på min mor, hun var kanskje ikke spesielt økonomisk anlagt, men hun gjorde så godt hun kunne. Vi fikk tross alt noen gode opplevelser, som vi kunne fortelle om når vi kom tilbake til skolen fra sommerferien, selv om vi aldri fikk ski, skøyter eller varme vinterklær. - og vi dro aldri noen andre steder gjennom hele året.

Jeg tenker ofte på hvor heldige mine unger er som får vinterutstyr, er i slalombakken, på skøytebanen, på kino, i badehallen, på teltturer og handleturer på kjøpesenteret. Disse tingene er jo nesten selvfølgelige nå til dags. Det er ting jeg svært sjelden deltok på da jeg var liten. Bare sånne vinteraktivitetsdager på skolen var et mareritt. Jeg har et utrolig klart minne av en gang frøken lurte hvorfor i alle dager jeg gikk i dongribukse på akedagen. Det er jo omtrent det kaldeste man kan ha på i snøen. Vel, jeg hadde jo ikke noe annet.

Fattigdom i norge handler ikke om å ikke ha penger til mat, men til utstyr og opplevelser som de fleste andre barn har rikelig med muligheter til.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:31   #7
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.


Fattigdom i norge handler ikke om å ikke ha penger til mat, men til utstyr og opplevelser som de fleste andre barn har rikelig med muligheter til.

Jeg er helt enig med Meissa.

Og når det gjelder eksempelet i HI, jeg mener det helt klart kan gå under eksempel på fattigdom. Og man er ikke nødvendigvis supergod med penger bare fordi man har lite av dem. En resttur til Lanzarote er ikke akkurat min definisjon på luksus heller, og hvem vet hva folk har ofret for å dra på akkurat en slik tur? Eller hva folk ofrer for å kjøpe merkeklær til barna sine?

Jeg synes ikke man skal fnyse av barns behov for å "være som alle andre" av og til.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:35   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

I Norge er man jo sikret livsopphold gjennom velferdsstaten, så det å være fattig er nettopp knyttet til følelsen av utenforskap og å ikke ha råd til det familier med normal inntekt har. Gjennomsnittsinntekten i Norge er høy og det samme er arbeidslivsdeltakelsen. Da er det ekstra stigmatiserende å stå utenfor med lav økonomi. Hva man prioriterer syns jeg i grunnen er underordnet, fattigdomsmarkørene i Norge er jo som de er.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:56   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Alle vi som ikke er fattige, bør tenke litt på akkurat det som er tema her: ønsket om å gi ungene det alle andre har/har opplevd kan være en sterkere drivkraft enn fornuften. Det bør vi tenke på når det er diskusjoner om å "bare samle inn litt penger til klassetur", be om gevinster av en viss verdi, fokusere på pris på gaver, utstyr osv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:56   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

I konteksten fattigdom i Norge er det faktisk et relevant eksempel. Fattigdom i Norge handler mest av alt om sosialt utenforskap, ikke utsultede barn i filler.
Foreslår atman heller leser litt på SSB sine undersøkelser, det gir et flerdimensjonalt bilde som ikke er så lett å fordømme ved første øyekast som i eksemplet fra Rine.
https://www.ssb.no/inntekt-og-forbru...de-fattige-det

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 20:58   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg stusser litt på flere utsagn i tråden. Man blir ikke automatisk en person med full kontroll av å ha lite penger. Den type oversikt går ofte (men selvfølgelig ikke alltid) hånd i hånd med å være ressurssterk. Å være lavtlønnet går ofte (men selvfølgelig ikke alltid) hånd i hånd med å ha mindre ressurser.

Når man alltid vil være fattig kan en slik tur være nettopp det som gjør at man føler seg hvertfall litt innenfor. Jeg lever med fire barn i en husholdning som er godt under det som er definert som fattigdom. Selvfølgelig betyr ikke det at barna sulter eller fryser, men det er noen faktorer som er avgjørende, nemlig at de har besteforelder på begge sider med gode ressurser og et ønske om å bruke disse på barnebarna. Uten det ville mine barn opplevd en betydelig større "utenforskap" enn de gjør i dag.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:04   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Restplasstur til Syden er ikke noe tegn på hverken det ene eller andre synes jeg. Og jeg har ingen problemer med å skjønne eller vite at det er ekstra viktig å få til den type opplevelser når man vanligvis ikke kan, eller for den del utsette SFO-regning eller strømregning for å gjøre det.

Men jeg mener fortsatt at når man har nada penger og allerede sjonglerer inkassokrav, da er man (vanligvis) veldig klar over utbetalingsdatoer.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:05   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Hvis kontoen er så bunnskrapt at man ikke har råd til annen mat enn makaroni når man får penger et par dager senere enn man trodde, har man ikke akkurat god råd. (Med mindre man er luksusfellekandidat, men det er jo en annen diskusjon). Og at det skjer når man er i utlandet, og endelig skulle ha en ferietur, gjør vel at det føles enda verre enn det ville gjort hjemme.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:06   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg synes dette var et godt eksempel på fattigdom i Norge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:14   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Eg stussa og litt over eksempelet, samtidig som eg trenker litt som Celebelen at poenget her er nok at ho ikkje hadde råd til anna enn makaroni, ikkje at ho var i "syden". Sånn sett tenker eg og at det er ganske mange andre eksempel som kunne fått fram poenget på ein betre måte. (Det får i alle fall fram vrangsida hos meg, som er lei av at retten til ferie er eit gode som er heva over ein kvar diskusjon, enten det gjeld fråver i Osloskulen, fattigdom eller CO2-utslepp).

Når det gjeld å ha det "alle andre" har, så trur eg det har skjedd mykje sidan eg var barn på åtti- og nittitalet. Eg trur det var mykje meir sosialt akseptert å ikkje få alt som alle andre hadde fordi foreldre hadde dårleg råd då, enn nå. Og det handler jo om at levestandarden i gjennomsnitt er mykje høgare nå enn då. Relativt sett skal det jo mindre til før ein blir sett på som betydelig fattigare enn gjennomsnittet. Men eg meiner framleis at det er stor forskjell på å ikkje ha råd til alt, alltid og på å vere fattig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:16   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Restplasstur til Syden er ikke noe tegn på hverken det ene eller andre synes jeg. Og jeg har ingen problemer med å skjønne eller vite at det er ekstra viktig å få til den type opplevelser når man vanligvis ikke kan, eller for den del utsette SFO-regning eller strømregning for å gjøre det.

Men jeg mener fortsatt at når man har nada penger og allerede sjonglerer inkassokrav, da er man (vanligvis) veldig klar over utbetalingsdatoer.

Nuvel. Jeg var dønn avhengig av arbeidsavklaringspengene for de var min eneste inntekt, og for å få dem måtte jeg sende meldekort hver 14. dag. Man skulle tro det var overkommelig for en ellers relativt oppegående person, men det skjedde 3 ganger at jeg sendte inn for sent og fikk redusert utbetaling. Rett og slett fordi livet, ammetåke, søvnmangel, frykt for livet og fremtiden og jeg vet ikke hva. Man føler seg selvsagt som en idiot, med dårlig samvittighet overfor partner på toppen, og jeg var sikker på at jeg aldri kom til å gjøre det igjen etter første gangen. Jeg hadde riktignok ingen inkassokrav på nakken, men jeg kan jammen ikke garantere at det hadde gjort meg mer klartenkt i de tilfellene..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:19   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det eneste jeg tenker er at det kanskje kan belyse fattigdom hos barn som er forårsaket av dumskap hos foreldrene.

Jeg synes virkelig ikke dette er en ok måte å omtale andre på. Det du kaller dumskap, handler jo ofte om å ha mindre ressurser enn andre når det gjelder planlegging fremover, se ting i sammenheng og ha mulighet til å takle utforutsedte hendelser.

Jeg har levd på det som er "innenfor" fattigdom i Norge mens jeg forsørget et barn og studerte, og jeg kan garantere at det skjedde meg at jeg "bommet på utbetalingsdatoen". Både fordi utbetalingsdatoene fra NAV varierer, men også fordi det tidvis kokte så mye i hodet at ting gikk helt over styr. Sannsynlighvis henger det også sammen med min sterke dyskalkuli som gjør det tidvis ganske vanskelig å holde styr på hvor lenge det er til noe osv. (Senest nå har jeg bommet og tenkt at blodprøver som skal taes to uker før en legetime den 10. september må taes førstkommende mandag.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:20   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nuvel. Jeg var dønn avhengig av arbeidsavklaringspengene for de var min eneste inntekt, og for å få dem måtte jeg sende meldekort hver 14. dag. Man skulle tro det var overkommelig for en ellers relativt oppegående person, men det skjedde 3 ganger at jeg sendte inn for sent og fikk redusert utbetaling. Rett og slett fordi livet, ammetåke, søvnmangel, frykt for livet og fremtiden og jeg vet ikke hva. Man føler seg selvsagt som en idiot, med dårlig samvittighet overfor partner på toppen, og jeg var sikker på at jeg aldri kom til å gjøre det igjen etter første gangen. Jeg hadde riktignok ingen inkassokrav på nakken, men jeg kan jammen ikke garantere at det hadde gjort meg mer klartenkt i de tilfellene..?

Ja, jeg kjenner til det konseptet veldig godt, men jeg mener fortsatt det er forskjell på FATTIGDOM og å ha lite penger, drite seg it og få mindre penger, men det er løsbart og man har betalt regninger og posesuppe i skapet, og kemneren står ikke på døra.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:22   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Jeg tror likevel ikke det å bomme på utbetalingsdatoer er en brukbar målestokk for graden av fattigdom.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 21:29   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Det er dyrt å være fattig, altså. Fordi man ikke har råd til ting som holder, og alltid må ta til takke med andresorteringen. Og det er ikke til å stikke under en stol at en del av de som er fattige heller ikke har nevneverdig evne til å forvalte økonomien, og derfor ender opp med å gå tom lenge før neste utbetaling eller lønning. Eller velger å bruke en stor utbetaling på noe skikkelig ufornuftig, fremfor å bruke dem fornuftig (eller spare dem til en krise).

Det å ikke ha råd til å "være med" er vel så kjipt, som at det ikke er mat i kjøleskapet. Og kjenner man barn som bor i familier med dårlig råd, så tenker jeg at det er vel så viktig å legge til rette for at de kan være med - enten ved å invitere dem med på tur, og spandere den på dem. Eller ved å sørge for å skaffe til veie nødvendig utstyr til idretten "alle" er med på. Og, ikke minst, sørg for at barna dine syns det er kult med arvet utstyr! Sånn at det ikke oppleves feil å være den som arver.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no