Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 11:19   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Tommel ned

VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

LINK til artikkelen.

Merkelig at ikke legene på Ullevål er enig på dette området og veldig rart at de største ekspertene sier at barn bør sitte bakovervendt til de er fire år.

Selvfølgelig er det viktig å bruke bilbeltet riktig, men om barna kan sitte bakovervendt med beltet riktig er jo det enda tryggere.

Dette er ikke første gangen VG har skrevet som om bakovervendt sikring er vanskelig å gjennomføre eller ikke så viktig som andre skal ha det til.

Jeg koker

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:23   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Hva er det du koker over av? Jeg synes artikkelen var en påminnelse og informativ.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:37   #3
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Fordi de bagatelliserer viktigheten av å sitte bakovervendt. Det er slik jeg leser det. Slik som de har gjort tre eller fire ganger før. De har blitt spurt om å skrive en artikkel som fokuserer på viktigheten av å ha barna bakovervendt flere ganger før og dette er det de presterer. Det syntes jeg er slett. Og jeg vet om svært mange som vil si at det var det de viste det er ikke så farlig å ha barna bakovervendt.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:40   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Mener du VG bagatelliserer eller at Trond Boye Hansen, trafikkulykkesforsker ved Ullevål universitetssykehus, og Pål Aksel Næss, overlege og traume- og barnekirurg, ikke vet hva de prater om?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:43   #5
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Svenske forskere og en annen overlege på ulevåll har jo for kort tid siden oppfordret til bakovervendt sikring i bil frem til 4 års alder. Da er denne artikkelen et skritt tilbake.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:44   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Det som sies i artikkelen er jo at man skal bestrebe at barn sitter bakovervendt frem til de er 2,5 år og at det er viktig at man påser at beltet sitter riktig. Jeg har hatt mange diskusjoner rundt riktig bruk av bilens belter, da det faktisk er ganske mange som tror at det holder med hoftebelte, og at sikringen over bryst ikke er så viktig.

Jeg er klar over at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt til fire år, men når faktum er at det er ekstremt mange som snur barna i toårsalder, så er det da viktig at man får fokus på best mulig sikring av de som sitter fremover?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:48   #7
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Jo, men VG bør snart komme med en artikkel som påpeker viktigheten av det å faktisk sitte bakovervendt. I alle sine artikler gir de jo bare mat til de som frafør av bagatelliserer viktigheten ved å sitte bakovervendt.

Lykke: Calisch, overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus, Inggard Lereim(utdannet lege, viseadministrerende direktør ved Ullevål universitetssykehus, leder av Norsk Trafikkmedisinsk forening, nestleder i FIS' medisinske komité), NAF, Statens Vegvesen, Trygg Trafikk, svenske NTF og all forskning gjort av svenske Folksam sier jo alle at barna bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, velger å stole på disse.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:48   #8
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det som sies i artikkelen er jo at man skal bestrebe at barn sitter bakovervendt frem til de er 2,5 år og at det er viktig at man påser at beltet sitter riktig. Jeg har hatt mange diskusjoner rundt riktig bruk av bilens belter, da det faktisk er ganske mange som tror at det holder med hoftebelte, og at sikringen over bryst ikke er så viktig.

Jeg er klar over at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt til fire år, men når faktum er at det er ekstremt mange som snur barna i toårsalder, så er det da viktig at man får fokus på best mulig sikring av de som sitter fremover?

Fokus på sikring av barn i bil er viktig uansett, men VG burde ha skrevet at TT og flere forskere oppfordrer til bakovervendt sikring til 4 år.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:49   #9
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Jeg synes det kom godt fram at barn bør sitte bakovervendt til de er hvertfall 2,5 år, gjerne lengre også. Jeg tror artikkelen er en like stor vekker på at barna også bør sitte bakovervendt etter at babystetet er byttet ut, for det er veldig mange som snur barnet allerede da.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:52   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Fokus på sikring av barn i bil er viktig uansett, men VG burde ha skrevet at TT og flere forskere oppfordrer til bakovervendt sikring til 4 år.

Det burde det ha stått. Samtidig skriver/uttaler de dette:
Han påpeker at det er en viss diskusjon blant fagfolk om hvor lenge barn bør sitte med ryggen mot kjøreretningen.

- Det vil avhenge av stolen barnet sitter i, hvor god plass ungen har til bena. Men vi har ingen dokumentasjon på at barn på to og et halvt år som sitter i kjøreretningen ikke er sikret godt nok så lenge beltene er brukt riktig, sier han.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:53   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Sitat:

- Det vil avhenge av stolen barnet sitter i, hvor god plass ungen har til bena. Men vi har ingen dokumentasjon på at barn på to og et halvt år som sitter i kjøreretningen ikke er sikret godt nok så lenge beltene er brukt riktig, sier han.

- Opptil halvannet års alder må barnet sitte med ryggen mot kjøreretningen, og man bør bestrebe seg på dette til barnet er to, til to og et halvt år, hvis det er praktisk mulig, sier Hansen.

Dette kaller jeg ikke å vite hva de snakker om. Det avhenger av benplassen?
Og ingen dokumentasjon på at det ikke er skumlere å sitte fremovervendt når man er 2,5 år vs. bakovervendt?
Og at de bare bør sitte bakovervendt til de er 1,5 år? Og etter det bør det bestrebes til 2-2,5 års alder, hvis praktisk mulig?

Første del av artikkelen var bra, det om selebruken. Resten var søppel, og det er skummelt at mange vil høre på det og snu barna alt, alt for tidlig.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:56   #12
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Aminta: Du sier det jeg tenker men ikke klarer å skrive fordi jeg er forbannet.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 11:57   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Dette kaller jeg ikke å vite hva de snakker om. Det avhenger av benplassen?
Og ingen dokumentasjon på at det ikke er skumlere å sitte fremovervendt når man er 2,5 år vs. bakovervendt?
Og at de bare bør sitte bakovervendt til de er 1,5 år? Og etter det bør det bestrebes til 2-2,5 års alder, hvis praktisk mulig?

Første del av artikkelen var bra, det om selebruken. Resten var søppel, og det er skummelt at mange vil høre på det og snu barna alt, alt for tidlig.

Så du mener at du har mer peiling og vet mer hva du prater om enn en trafikkulykkesforsker ved Ullevål universitetssykehus, og overlege og traume- og barnekirurg?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:06   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så du mener at du har mer peiling og vet mer hva du prater om enn en trafikkulykkesforsker ved Ullevål universitetssykehus, og overlege og traume- og barnekirurg?



Åh hallo, alle andre har det. Du kan jo bare sette deg inn i det selv.
TryggTrafikk foreks. De fleste bør vite, by now, at det er mye større risiko å sitte fremovervendt før 4 års alder enn det som kommer frem her. Mange ganger (5?) større sjanse for store skader, varige mén og død.
http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=3424

Inggard Lereim som er den fremste eksperten på sikring av barn i bil; (professor i skadekirurgi, doktorgrad i trafikkulykker, aktiv innen ulykkesforskning side 71, forman i Norsk trafikkmedisinsk forening.)
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1101983.ece

Denne bloggen har mye fakta;
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Denne er foreks. ganske klar i talen;
http://blip.tv/file/815221

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:08   #15
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.



- Det vil avhenge av stolen barnet sitter i, hvor god plass ungen har til bena. Men vi har ingen dokumentasjon på at barn på to og et halvt år som sitter i kjøreretningen ikke er sikret godt nok så lenge beltene er brukt riktig, sier han.

De sier at de ikke har dokumentasjon. Er det faktafeil?

For meg virker det rart at en overlege og en forsker går ut i media og sier at de ikke har dokumentasjon hvis det vitterlig finnes. At man mener at det vil være tryggest å sitte bakerovendt til barnet er 4 år er noe annet. Det de hevder er at de ikke har dokumentasjon på at barn på 2,5 år ikke er sikret godt nok så lenge beltene er brukt riktig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:20   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

De sier at de ikke har dokumentasjon. Er det faktafeil?

For meg virker det rart at en overlege og en forsker går ut i media og sier at de ikke har dokumentasjon hvis det vitterlig finnes. At man mener at det vil være tryggest å sitte bakerovendt til barnet er 4 år er noe annet. Det de hevder er at de ikke har dokumentasjon på at barn på 2,5 år ikke er sikret godt nok så lenge beltene er brukt riktig.

Jeg tenker det samme som deg Kanne.

(Og så må jo jeg si at jeg personlig tror det er sikrest å sitte bakovervendt uansett hvor gammel man er. Jeg vil tro det ville være en sikkerhet for voksne også, men det er jo ikke mulig på grunn av fysisk plass. Wiplash ville jo bli effektivt forbygget hvis voksne satt bakovervendt.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:23   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker det samme som deg Kanne.

(Og så må jo jeg si at jeg personlig tror det er sikrest å sitte bakovervendt uansett hvor gammel man er. Jeg vil tro det ville være en sikkerhet for voksne også, men det er jo ikke mulig på grunn av fysisk plass. Wiplash ville jo bli effektivt forbygget hvis voksne satt bakovervendt.)



Det er jo ingen tvil om at bakovervendt er best, men jeg ser ikke helt hva som er så galt med denne artikkelen, de hadde mye bra med. Men selvfølgelig, de burde ha hamret inn med jernbeslag at anbefalingen er til helst 4 år, men nå var det egentlig ikke det artikkelen handlet om. Når det gjelder dokumentasjon så forholder de seg muligens til litt forskjellige kilder/tolkninger, jeg anser ikke en blogg og video på en nettside som dokumentasjon.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:23   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker det samme som deg Kanne.

(Og så må jo jeg si at jeg personlig tror det er sikrest å sitte bakovervendt uansett hvor gammel man er. Jeg vil tro det ville være en sikkerhet for voksne også, men det er jo ikke mulig på grunn av fysisk plass. Wiplash ville jo bli effektivt forbygget hvis voksne satt bakovervendt.)

Det KAN jo løses ved et digert speil kanskje?

Mulig enkelte hadde blitt litt uvel da. Hannah liker bedre å sitte bakover enn forover, enn så lenge

Jeg tror ganske mange vet at det beste er å ha barna bakovervendt til de er rundt 4 år nå. Men er det sånn at mange velger å snu de, og da er det også på sin plass å opplyse hvordan man da sikrer barna på best mulig måte.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:25   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

De sier at de ikke har dokumentasjon. Er det faktafeil?

Bare denne linken fra tt sier jo noe annet ja;
http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=926

Så har man ntf.se og folksam.se i tillegg, skal se der og.
Men denne videoen har samlet info fra alle de stedene pluss mer, og oppsumert, den er bra, og informativ;


(Kilde: youtube.com)

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:27   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: VG sender sikring av barn i bil ett skritt tilbake

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Når det gjelder dokumentasjon så forholder de seg muligens til litt forskjellige kilder/tolkninger, jeg anser ikke en blogg og video på en nettside som dokumentasjon.

Som sagt, så bør du kanskje sette deg inn i det da.
Hvis du se på bloggen foreks. så er det ikke bare en blogg, men også en linksamling bla. med både forskningsrapporter, krasjtester, og linker til sider med fakta fra bla. tryggtrafikk og andre annerkjente steder. (Som svenske folksam og ntf.)

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bilsikring

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no