Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-19, 10:00   #201
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg syns det var veldig hyggelig gjort, Filifjonka! Skjønner godt "for en gangs skyld".

Dessuten er nøtter en styggetingen som overhodet ikke hører hjemme i kaker, så udmerket initiativ.


Her var "hovedkaken" (den med bilde av konfirmanten") en marsipankake - en kakesort hun selv ikke liker - men det var rikelig med annet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 10:06   #202
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg hadde bare lyst til at han for en gangs skyld skulle kunne velge helt fritt blant alle kakene.

Nettopp. Det går fint an å få til dette samtidig som gjestene får dekket sitt behov. Som gjest hadde jeg foretrukket et kakebord hvor konfirmanten kan forsyne seg av alt fremfor et kakebord der jeg får min favoritt (gitt at begge deler var uoppnåelige).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 10:08   #203
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.436
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg tror egentlig ikke dette er noe veldig stort problem noe sted, så lenge konfirmanten er enig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 10:09   #204
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Ja, som sagt, tror ikke det var noen som led noen nød. Det har vært mange anledninger der sønnen min ikke har fått kake eller dessert i det hele tatt, fordi folk ikke tenker over det, eller tror at littegrann Firkløver i kremen ikke kan være så farlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 10:13   #205
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Det er ingen tradisjon i vår slekt, og heller ikke noe vi kommer til å innføre.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 10:38   #206
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nøtteallergi er gjerne litt mer akutt enn laktoseintoleranse, så den forstår jeg. Samtidig så syns jeg ikke at konfirmanten under alle omstendigheter skal få velge hele menyen. Som vertskap har man også ansvar for gjestene sine.


Men om konfirmanten vil at alle hovedretter skal være kjøtt sånn at vegetarianergjestene bare kan spise poteter? Eller konfirmanten vil ha pulled Pork og onkel er muslim? Du kan virkelig ikke tenke deg en eneste grunn til at konfirmanten ikke skal kunne/ønske å forsyne seg av absolutt alt på menyen selv om greide å skyte ned eksempelet mitt?


Selvfølgelig greier jeg det. Men med litt pragmatisk innstilling går det greit. Neste år skal vi ha spagetti, tomatsaus og kjøttboller i konfirmasjonen. Vi skal nok greie å få det til.
At noen andre, den ene dagen må spise bare tilbehøret på grunn av selvvalgte diettpålegg (hvilket religion jo er) er fortsatt ikke det samme som å servere alkohol som konfirmanten ikke har lov til å drikke. Ingen MÅ ha alkohol.
Og jeg lagde gluten og laktosefri barnebursdag hvert år i ganske mange år slik at en venn av barna kunne spise alt som ble servert. Det gikk gulle godt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 11:35   #207
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Ser det er flere som bruker tradisjon som et argument. Hva har egentlig vinservering med tradisjon å gjøre? Jeg undrer meg oppriktig, mener ikke å være nesevis. I min familie har vi nok ikke hatt så mange konfirmasjoner (og iallfall ikke dåp) at jeg føler at jeg kan snakke om en tradisjon, og uansett tradisjon, så ville jeg nok likevel valgt helt selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 11:45   #208
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.925
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

For meg går tradisjonen på at jeg tilby vin eller øl til voksne mennesker dersom jeg serverer dem god mat. Jeg har gode alkoholfrie alternativ også og det er ikke alltid jeg drikker alkohol selv heller. Og jeg spør ikke utidige spørsmål om hvorfor folk vil ha eler ikke ha det de vil ha eller ikke ha.


Jeg har nok hatt hverdagsmidaggselskap der det bare har vært vann på bordet. Men jeg har aldri invitert folk på selskapsmat og ikke hatt vin og/eller øl som et alternativ. Jeg har heller aldri opplevd det hos mine foreldre eller andre i nær familie.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 11:57   #209
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For meg går tradisjonen på at jeg tilby vin eller øl til voksne mennesker dersom jeg serverer dem god mat. Jeg har gode alkoholfrie alternativ også og det er ikke alltid jeg drikker alkohol selv heller. Og jeg spør ikke utidige spørsmål om hvorfor folk vil ha eler ikke ha det de vil ha eller ikke ha.


Jeg har nok hatt hverdagsmidaggselskap der det bare har vært vann på bordet. Men jeg har aldri invitert folk på selskapsmat og ikke hatt vin og/eller øl som et alternativ. Jeg har heller aldri opplevd det hos mine foreldre eller andre i nær familie.

Ja, skjønner det. Slik er det her også.

Jeg kan ærlig talt ikke huske hva mine foreldre drakk til ulike anledninger i min barndom. Men nå, som pensjonister, er de iallfall veldig interesserte i vin, i den grad at de ofte drar på vinturer og er med i vinklubber. Likevel er vin uhyre sjelden et tema mellom dem og meg.

Det var noen som skrev at maten i konfirmasjoner ofte er god, men ikke så god at vin er nødvendig. Nå mener jeg ikke at vin er nødvendig (bare godt), men maten i de to konfirmasjonene jeg har invitert til har definitivt vært et festmåltid, og om vin ikke ville passet da, ville det aldri passet. Det ble servert tre retter, og all mat og drikke ble servert på tallerken ved bordet. (Og ja, vi hadde det hjemme. Og nei, jeg laget ikke maten selv.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 12:04   #210
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.436
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ser det er flere som bruker tradisjon som et argument. Hva har egentlig vinservering med tradisjon å gjøre? Jeg undrer meg oppriktig, mener ikke å være nesevis. I min familie har vi nok ikke hatt så mange konfirmasjoner (og iallfall ikke dåp) at jeg føler at jeg kan snakke om en tradisjon, og uansett tradisjon, så ville jeg nok likevel valgt helt selv.

Dette går vel også litt på hvordan man ser på alkohol, om man tenker på alkoholholdige drikker som en egen, spesiell greie, eller om vin og øl bare er to alternativ blant mange andre drikkealternativ. Jeg har heller ikke vært i så voldsomt mange konfirmasjoner, og kan ikke si at vi har spesielle tradisjoner når det gjelder å servere øl i konfirmasjon, noe mer enn saft, eller Oscar Sylte pærebrus. Vi har liksom ingen etablerte tradisjoner for hvilke sorter drikke som skal med og ikke med, folk har bare valgt å tilby et assortert utvalg av drikkevarer som man antar at folk liker. Noen ganger har noen av dem inneholdt alkohol. Andre ganger ikke. Noen ganger har folk hatt koldtbord, andre ganger har de hatt tre retter. Noen har hatt Pavlova på kakebordet, andre har ikke. Noen har hatt det på et serveringssted, andre har hatt det i leid, selvpyntet lokale med catering, og noen har hatt det hjemme. I mannens familie har de tradisjon for mange sanger, taler, underholdning og mye regi, i min familie har det vært mye mer uformelt, kun tale fra en av foreldrene, ellers bare skravling og ingenting regissert. På begge sider har det både vært tilfeller hvor seremoni og selskap har vært samme dag, og det har vært selskap dagen før, når seremonien har vært søndag og mange har lang reisevei. Og det har vært både humanistiske og kirkelige konfirmasjoner på begge sider. Felles for alle er vel at jeg aldri har følt at noe har manglet eller vært feil i noen av konfirmasjonene jeg har vært i, og at konfirmantene alltid har vært takknemlige, flotte og definitive midtpunkt.

Det er ikke mye jeg kan si at vi har "tradisjon for" når det gjelder konfirmasjoner (hvor mange ganger må noe gjentas før det regnes som tradisjon egentlig?). Vi har tradisjon for bunad på begge sider, så det bruker alle de som har, og de som ikke har pynter seg skikkelig. Så har vi tradisjon for minst en tale til konfirmanten fra en av foreldrene, og konfirmanten får alltid gaver. Når det gjelder mat og drikke er vel eneste tradisjon at det er masse kaker. Ut over det er det temmelig stor variasjon. Og er det en eller annen drikkevare eller matrett som ingen har hatt hittil, så vil jeg likevel ikke slå fast at det ikke er tradisjon for å ha det, og at jeg dermed ikke føler for å ha det selv. Det er vel mer bare det at ingen har kommet på det, eller hatt lyst på det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-05-19 kl 12:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:01   #211
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.437
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg håper bare at de som ønsker å servere vin, føler at de kan. Ikke at de må holde seg til noen (i mine øyne) rare "regler" og er redde for "hva andre måtte si".

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:07   #212
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

"Tradisjon" som "vanlig"?

Der jeg kommer fra var det bare EN måte å ha familieselskaper på (inkludert 70-årsdager, konfirmasjoner og lenge også bryllup), og de involverte ikke alkohol til mat. I familier som ikke var avholds satte man frem alkoholen i baren etter middag - det var ikke vin til mat. Folk hadde rett og slett stusset veldig om det kom frem vinflasker da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:12   #213
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.436
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Tradisjon" som "vanlig"?

Der jeg kommer fra var det bare EN måte å ha familieselskaper på (inkludert 70-årsdager, konfirmasjoner og lenge også bryllup), og de involverte ikke alkohol til mat. I familier som ikke var avholds satte man frem alkoholen i baren etter middag - det var ikke vin til mat. Folk hadde rett og slett stusset veldig om det kom frem vinflasker da.

Jeg er ikke vokst opp med noe særlig med familieselskap, vi bodde et helt annet sted i landet enn resten av familien, så jul, påske, 17.mai etc ble feiret med bare kjernefamilien, evt venner. Så det konseptet ble jeg først introdusert for etter at jeg ble sammen med mannen og involvert i hans familie, etter at jeg ble voksen. Jeg var ikke invitert i konfirmasjon eller bryllup til mine søskenbarn (stor avstand og liten kontakt). I min egen konfirmasjon hadde vi ikke middagsselskap, kun kaker (få gjester), og søstrene mine konfirmerte seg ikke. Da min beste venninne ble konfirmert var jeg bare bedt til kaffen, så jeg vet ikke hva de drakk til middagen, eller hva som var vanlig der omkring (vi var innflyttere). Jeg vet bare at det var temmelig fri flyt av alkohol, også for konfirmanten, fra og med første og beste fest etter konfirmasjonen.

De bryllupene jeg har vært i har vært hos vidt forskjellige folk fra helt ulike familier, forskjellige steder i landet, og varierende religioner, og bare ett på mitt hjemsted, så jeg har ikke kontroll på hva som er vanlig der. Heller ikke hva som er "vanlig" i min egen familie, siden jeg bare har vært i ett bryllup der også. Og alt har vært etter at jeg ble voksen, var vel i bryllup for første gang i 1997 eller noe sånt, så har ingen formening om hva som var vanlig "før i tiden" på noen av stedene jeg har bodd.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-05-19 kl 13:40.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:13   #214
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.


... og maten i de fleste konfirmasjoner er god, men ikke av det slaget som "krever" alkohol synes jeg.

Nå høres det jo nesten ut som om du vet hva alle andre serverer i sine konfirmasjoner.
Vi hadde treretters middag, og hvis man kan snakke om at mat "krever" alkohol, så var det nok slik mat vi serverte.





Og så må jeg bare få si at jeg får alvorlige curlevibber av enkelte svar her.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:14   #215
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg håper bare at de som ønsker å servere vin, føler at de kan. Ikke at de må holde seg til noen (i mine øyne) rare "regler" og er redde for "hva andre måtte si".

Jeg har aldri noensinne tidligere tenkt at noen kan føle seg støtt av, mislike eller synes at det er ubehagelig å komme et sted hvor vin er et (blant flere) tilbud før jeg leste denne tråden (eller var det den andre? Uansett er det iallfall noen som har sagt st de ville reagert negativt på det).

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:17   #216
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Tradisjon" som "vanlig"?

Der jeg kommer fra var det bare EN måte å ha familieselskaper på (inkludert 70-årsdager, konfirmasjoner og lenge også bryllup), og de involverte ikke alkohol til mat. I familier som ikke var avholds satte man frem alkoholen i baren etter middag - det var ikke vin til mat. Folk hadde rett og slett stusset veldig om det kom frem vinflasker da.

Jeg hadde nok stusset mer på «alkohol i baren». Ikke at det trenger å være negativt, men jeg har nok en tilbøyelighet til å assosiere det mer med fyll enn vin til middag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:28   #217
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Ja, det var en ganske pussig ordning. (Dette tror jeg er veldig forandret, altså).


Jeg husker min morfar, som hadde havnet aldeles ufrivillig i bibelbeltet etter å ha levd herrens glade dager i statene i mange år, og aldri fikk smake alkohol i noen anledninger, resten av sitt liv. For der var det enten/eller: Et skikkelig, kristent menneske, eller et fyllesvin. I bryllupet til min bror gikk han i baren og SÅ på ølen, og fikk servert oppi et glass av min brors svoger, og måte på glad mann! Men han kunne ikke ta med flasken, for det kunne mormor se.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:29   #218
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har aldri noensinne tidligere tenkt at noen kan føle seg støtt av, mislike eller synes at det er ubehagelig å komme et sted hvor vin er et (blant flere) tilbud før jeg leste denne tråden (eller var det den andre? Uansett er det iallfall noen som har sagt st de ville reagert negativt på det).

Det syns jeg er litt rart faktisk. Det er jo endel som syns det er problematisk å være på steder med alkoholservering, fordi de har folk i familien som ikke har et normalt forhold til alkohol. Jeg har ikke problemer med det nå, men jeg hadde det jo i mange mange år om jeg skulle i selskap sammen med min far. (Overhodet ikke ellers...)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:33   #219
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg håper bare at de som ønsker å servere vin, føler at de kan. Ikke at de må holde seg til noen (i mine øyne) rare "regler" og er redde for "hva andre måtte si".

Seriøst? Du føler deg SÅ forulempet av denne tråden?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-19, 13:37   #220
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Seriøst? Du føler deg SÅ forulempet av denne tråden?

Kan heller ikke se hvordan denne tråden kan ha fått noen til å totalt endre egne meninger rundt dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no