Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-19, 13:25   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Legger ved link om sak. Mor til kvinnelig student har varslet DNT etter at datteren hennes opplevde sextrakassering på DNT-hytte.


Ville du som mor selv varslet DNT om sextrakassering basert på denne hendelsen?


Eller hvis du var kvinnelig student og opplevd dette, ville du selv ha varslet DNT om sextrakassering?

https://www.nrk.no/troms/skal-ha-bli...ine-1.14508297

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 13:30   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Ja, det kunne jeg. Både som forelder og student. Syns det er kjempebra at det blir sagt fra om og tatt tak i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 13:47   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg hadde kun varslet hvis vedkommende var med på en fellestur arrangert av turlaget. Hvis det bare var en tilfeldig gjest som brukte hytta til overnatting så hadde jeg nok ikke varslet turlaget noe mer enn jeg hadde varslet Rema1000 om jeg hadde blitt sextrakassert av en tilfeldig kunde på en av deres butikker.

Men når det er sagt så synes jeg det er helt topp at hun gjorde det, slik at det ble en ubehagelig sak for vedkommende, både ved å bli kontaktet av turlaget (og forhåpentligvis eksludert som medlem og nektet å bruke deres ubetjente og selvbetjente hytter), og at saken står i media. Det er en hel del folk fortsatt, som absolutt bør avvennes med slik "humor". Særlig typiske "gutteturer" og firmaturer med bare mannlige ansatte, der de på en eller annen måte virker som å skulle imponere hverandre med å komme med slibrige kommentarer til langt yngre kvinner og jenter (med bemerkning om at de ikke tåler en spøk, eller har mensen, hvis mottakeren ikke setter pris på kommentaren).

Men jeg hadde nok ikke kommet på å kontakte turlaget selv, som sagt, rett og slett fordi jeg ikke hadde tenkt over at de skulle ha noe med saken å gjøre.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-04-19 kl 13:54.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 13:50   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det kunne jeg. Både som forelder og student. Syns det er kjempebra at det blir sagt fra om og tatt tak i.

Dette.

Det har desverre blitt for vane at man bare skal finne seg i slikt, og det er det jo faktisk ingen grunn til. Folkeskikken må tilbake, flåsete humor på andres bekostning, spesielt av seksuell karakter kan man kutte ut. Kan du ikke rope det ut kjøkkenvinduet eller si det til din mor, så er det best å tie stille.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 13:54   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg hadde kun varslet hvis vedkommende var med på en fellestur arrangert av turlaget. Hvis det bare var en tilfeldig gjest som brukte hytta til overnatting så hadde jeg nok ikke varslet turlaget noe mer enn jeg hadde varslet Rema1000 om jeg hadde blitt sextrakassert av en tilfeldig kunde på en av deres butikker.

Men når det er sagt så synes jeg det er helt topp at hun gjorde det, slik at det ble en ubehagelig sak for vedkommende, både ved å bli kontaktet av turlaget, og at saken står i media. Det er en hel del folk fortsatt, som absolutt bør avvennes med slik "humor". Særlig typiske "gutteturer" og firmaturer med bare mannlige ansatte, der de på en eller annen måte virker som å skulle imponere hverandre med å komme med slibrige kommentarer til langt yngre kvinner og jenter (med bemerkning om at de ikke tåler en spøk, eller har mensen, hvis mottakeren ikke setter pris på kommentaren). Men jeg hadde nok ikke kommet på å kontakte turlaget selv, som sagt.

Jeg ga beskjed på Rema en gang en ung mann (som tydeligvis hadde issues, bare så det er sagt), forfulgte meg og stod 3 cm fra meg og til slutt forsøkte å ta meg på puppene. Jeg gikk til kassen og ga beskjed, med beskrivelse, og ba dem om å holde øye med ham om han var i butikken senere. Og de var veldig glad for å få beskjed.

Så jeg synes man skal gi beskjed.

Om jeg hadde gitt beskjed her vet jeg ikke.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 14:06   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg ga beskjed på Rema en gang en ung mann (som tydeligvis hadde issues, bare så det er sagt), forfulgte meg og stod 3 cm fra meg og til slutt forsøkte å ta meg på puppene. Jeg gikk til kassen og ga beskjed, med beskrivelse, og ba dem om å holde øye med ham om han var i butikken senere. Og de var veldig glad for å få beskjed.

Så jeg synes man skal gi beskjed.

Om jeg hadde gitt beskjed her vet jeg ikke.

Ja, en slik situasjon hadde jeg opplevd truende, og da hadde jeg også varslet ifra. Fortrinnsvis til en vekter, men om det ikke hadde vært en vekter til stede hadde jeg varslet en ansatt som kunne tilkalle en vekter.

Situasjonen på turisthytta hadde jeg ikke oppfattet som truende, selv ikke i studentalder. Bare utrivelig og svært upassende. Like fullt en grunn til å si ifra, og hadde vedkommende vært en del av en organisert tur så hadde jeg glatt varslet turlederen. Men akkurat her hadde jeg neppe tenkt over at hytteeier burde varsles, men tenkt at dette var en personlig sak mellom meg og vedkommende, og det hadde jeg ikke giddet å gjøre noe med (eller skjønt hvordan). Jeg hadde bare konkludert med at han var nok en dust i rekken av andre duster man tilfeldigvis krysser på sin vei.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-04-19 kl 14:14.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 14:23   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Kommentarfeltet under saken viser i all tydelighet at det er UTROLIG viktig å adressere slik oppførsel. Jeg er en av de som blir VELDIG ukomfortabel av slikt snakk fra fremmede, og ville sannsynligvis dratt fra stedet. Det er bare ikke greit!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 14:50   #8
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Dette er aldeles strålende! Sånt skal alltid få reaksjoner, det er den eneste måten å komme det til livs på. Heia!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 17:05   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg hadde personlig ikke blitt ukomfortabel av slike kommentarer. Hadde bare svart tilbake/spøkt det bort og ikke tenkt på det, men dersom disse jentene ble det, er det riktig å si fra.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 17:08   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Ja, og det er viktig at det blir gjort, særlig med tanke på at det er et sted man muligens skal overnatte på under samme tak som den som har uttalt seg upassende og klønete.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 17:43   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg hadde nok ikke varslet på den måten, men jeg hadde uten tvil fortalt hva jeg synes om slike kommentarer og bedt vedkommende komme seg vekk. Jeg synes det er bra at det blir reagert på slikt. Dette er ikke en normal oppførsel. Jeg har jobbet hele mitt voksne liv med nærmest kun mannlige kolleger og storparten av tida i håndverkermiljøer og jeg har også nesten bare mannlige venner. Jeg har knapt hørt slike kommentarer. De aller aller fleste menn sier ikke slikt, selv ikke når de er blant mange andre menn. Dette handler om dårlig folkeskikk, usikkerhet og toskeskap.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 18:05   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg hadde personlig ikke blitt ukomfortabel av slike kommentarer. Hadde bare svart tilbake/spøkt det bort og ikke tenkt på det, men dersom disse jentene ble det, er det riktig å si fra.

Samme her. Har jobbet i en mannsdominert bransje og er vant til denslags. Men når de syntes det var ubehagelig var det jo greit å gi beskjed synes jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 18:17   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg hadde personlig ikke blitt ukomfortabel av slike kommentarer. Hadde bare svart tilbake/spøkt det bort og ikke tenkt på det, men dersom disse jentene ble det, er det riktig å si fra.

Enig i det. Jeg har jobbet på mannsdominerte arbeidsplasser og aldri tatt meg nær av grisevitser eller slengbemerkninger. Men jeg har jo aldri følt at at det var mot meg, og de kjente jo meg og jeg kan sikkert være ram selv også av og til. Det blir noe annet om man føler ubehag. Det har jeg gjort en gang (ikke på jobbC men jobbrelatert) og da ga jeg beskjed. Føler man det ubehaget jeg gjorde da, kan jeg forstå at det ble meldt tilbake.


Vi er alle forskjellige. Og man bør være veldig veldig forsiktig når man omgås folk man ikke kjenner, yngre eller eldre, menn eller damer.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 19:29   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Noko av det som gjer at eg ville opplevd dette som langt meir ubehagelig på ei ubetjent turisthytte enn på Rema1000, er at i dette tilfellet skal dei faktisk sove under same tak som vedkommande som har komme med slibrige kommentarar. Eg kan tåle slikt langt betre i ein situasjon der eg bare kan gå, enn i ein situasjon der ein sitt fast. På Rema1000 går det an å himle med auga eller oversjå kommentaren og bare gå. I ei turistforeningshytte er det ikkje bare å gå ut av situasjonen. Og nettopp derfor tenker eg at det er bra at DNT tar varselet på alvor.

Eg ville følt det utrygt å sovne, viss slibrigheter og kroppsspråk gav meg grunn til det.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 19:29   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg jobber også i et mannsdominert yrke og kan svært gjerne rive kjefte med folk jeg kjenner. Men i en setting med fremmede menn, på en hytte der vi skal sove og uten mulighet til å skaffe hjelp? Hell no! Jeg hadde blitt dritredd!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 19:41   #16
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg hadde nok ikke brydd meg eller varslet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 19:49   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Mulig jeg hadde blitt redd i en sånn setting, og spesielt som ung. Men jeg hadde nok ikke varslet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 19:52   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Jeg tenker at det som er bra med denne saken, er at det faktisk laget et stort poeng med en seriøs og skikkelig nyhetsartikkel og at DNT tar det på største alvor, for det betyr at #metoo har endret noe. Jeg har ikke giddet gå inn i kommentarfeltet, men det er jo ikke sikkert saken hadde blitt omtalt en gang før #metoo.

Og selvsagt er det ekstra ekkelt med sånne kommentarer om en skal sove på samme hytte som den som lirer av seg noe sånt. Skal en klare å få bukt med slik oppførsel er det så viktig at alle reagerer på slik oppførsel, og ikke unnskylder det, fjaset det bort eller tenker sitt, men stilletidende aksepterer at «sånn er jo noen menn». Det er nemlig først da at de mennene som har holdt på sånn, kanskje tenker over det og innser at det ikke er greit.

Så dette gir håp. Håp om at flere sier ifra om at det ikke er greit.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 20:16   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Noko av det som gjer at eg ville opplevd dette som langt meir ubehagelig på ei ubetjent turisthytte enn på Rema1000, er at i dette tilfellet skal dei faktisk sove under same tak som vedkommande som har komme med slibrige kommentarar. Eg kan tåle slikt langt betre i ein situasjon der eg bare kan gå, enn i ein situasjon der ein sitt fast. På Rema1000 går det an å himle med auga eller oversjå kommentaren og bare gå. I ei turistforeningshytte er det ikkje bare å gå ut av situasjonen. Og nettopp derfor tenker eg at det er bra at DNT tar varselet på alvor.

Eg ville følt det utrygt å sovne, viss slibrigheter og kroppsspråk gav meg grunn til det.

Kun basert på det som kommer fram i artikkelen, så hadde ikke jeg bekymret meg for å sove på samme turisthytte som vedkommende (med mange andre der). Jeg hadde bare sett på det som dårlig humor, men humor som kan få en hel del folk til å føle seg ukomfortable, og derfor bør sies fra om. Men ikke mer enn det. Jeg hadde sannsynligvis bare himlet, og ikke giddet å snakke mer med fyren, eventuelt svart med samme mynt.

Jeg har følt meg utrygg på grunn av seksuell oppmerksomhet andre ganger, men da har det dreid seg om noe annet enn kommentarer av denne typen. Men uavhengig av hva jeg måtte ha følt i denne situasjonen, hvis kommentarene oppleves ubehagelig for den som mottar dem (for det var jo faktisk ikke meg), så er det flott at det varsles slik at vedkommende blir gjort oppmerksom på at den slags er totalt uønsket, og kan justere adferden sin senere.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-19, 20:47   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varsel etter sextrakassering på DNT-hytte

Vi veit jo ikkje kva slags kroppsspråk som fulgte kommentarene. Men min tanke er at det må vere «noko» som gjer det ubehagelig nok til å varsle i det non-verbale.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no