Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Ser du på "Skam"?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Se resultatene: Ser du på "Skam"?
Ja! Jeg følger med i alle "kanaler" for å se om det kommer nye klipp 65 42,76%
Ja, men det holder med å se en episode i uken 24 15,79%
Jeg gjorde det, men har ikke fått med meg den/de siste sesongene 10 6,58%
Jeg har sett en episode, men fallt av 4 2,63%
Nei, men jeg har planer om å få sett den 11 7,24%
Nei, har ikke planer om å se heller 37 24,34%
Annet 1 0,66%
Blomkålsuppe 0 0%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-17, 22:05   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Hvor ble det av alle fra Skam-tråden? Jeg følger med i alle kanaler. Er fascinert over konseptet og utvidelsen av "teksten". Og ja, jeg digger også selve handlingen.


Jeg også! Jeg var utrolig seint ute da. Jeg så sesong 1-3 i juleferien, men nå følger jeg med hele tiden.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:05   #42
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg har ikke sett noe til nå, men har planer om en maraton til sommeren. Jeg er til tider overmett av ungdomsproblematikk, men siden jeg jobber med og er opptatt av ungdommer har jeg tenkt å få den med meg.


Sist redigert av 007 : 25-04-17 kl 22:13.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:08   #43
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Eg kryssa av på den øverste, for eg følgjer definitivt med på meir enn fredagane. Men eg heng ikkje med i absolutt alle kanaler.

Eg synest serien (i tillegg til veldig bra manus!) er verdt å følgje med på fordi den er så banebrytende i måten den er laga på. Og i eit fagleg perspektiv, synest eg eksperimenta med ulike modaliteter og medier er så interessant at eg trur eg ville vore fascinert sjølv om ikkje sjølve manuset/plottet hadde fenga. Eg synest ikkje det er rart at både Ibsen-referansene og serien som sammensatt tekst blir fanga opp og aktualisert. Eg skjønner heller ikkje dette med å la kidsa ha serien for seg sjølv. Det har lenge vore vanskeleg å finne gode eksempler som alle kjenner til og som aktualiserer element frå eldre norsk dramatikk og litteratur. Og nå skal ein ikkje følgje med og ikjje bruke det, når det blir servert? Det er vel bare ein fordel for kidsa å få fagstoff presentert med eksempler dei sjølv kan relatere til, er det ikkje?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:13   #44
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg kryssa av på den øverste, for eg følgjer definitivt med på meir enn fredagane. Men eg heng ikkje med i absolutt alle kanaler.

Eg synest serien (i tillegg til veldig bra manus!) er verdt å følgje med på fordi den er så banebrytende i måten den er laga på. Og i eit fagleg perspektiv, synest eg eksperimenta med ulike modaliteter og medier er så interessant at eg trur eg ville vore fascinert sjølv om ikkje sjølve manuset/plottet hadde fenga. Eg synest ikkje det er rart at både Ibsen-referansene og serien som sammensatt tekst blir fanga opp og aktualisert. Eg skjønner heller ikkje dette med å la kidsa ha serien for seg sjølv. Det har lenge vore vanskeleg å finne gode eksempler som alle kjenner til og som aktualiserer element frå eldre norsk dramatikk og litteratur. Og nå skal ein ikkje følgje med og ikjje bruke det, når det blir servert? Det er vel bare ein fordel for kidsa å få fagstoff presentert med eksempler dei sjølv kan relatere til, er det ikkje?

Tenkte jeg ikke skulle nerde så mye over selve konseptet og alle plattformene den kommer ut på, men det er akkurat det her jeg mener. Jeg synes at det nye konseptet, med bruk av SoMe, bruk av real time, blande inn virkelighet i fiksjon og skape et nytt univers, det fascinerer. Og ingenting av det hadde jo lyktes om ikke manuskript og skuespillerne funker også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:17   #45
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Ingen av alternativene passer egentlig. Jeg føler jo med på P3 sine sider, og ser også chat der. Jeg driver ikke med manisk oppdatering av sidene, og jeg ser klippene sånn litt etterhvert når det passer. Har sett alt, og funnet det svært fascinerende.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:23   #46
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tenkte jeg ikke skulle nerde så mye over selve konseptet og alle plattformene den kommer ut på, men det er akkurat det her jeg mener. Jeg synes at det nye konseptet, med bruk av SoMe, bruk av real time, blande inn virkelighet i fiksjon og skape et nytt univers, det fascinerer. Og ingenting av det hadde jo lyktes om ikke manuskript og skuespillerne funker også.

Det trur eg du har rett i. Samtidig er det ofte slik at den første boka eller filmen som bruker ein ny teknikk, er fagleg interessant og banebrytende, utan å nødvendigvis vere god tekst som sådan. Sjå bare på lister over viktige bøker - det kal vere viktig formmessig utan at innhaldet er godt. Men SKAM leverer både form og innhald.

Eg tenker på ein måte at Andem og NRK sitt konsept kan lesast som ei interessant forlenging av dette med virkelighetslitteratur og kva som er fakta og kva som er fiksjon. Viss vi ser på forfattarar som Dag Solstad, Karl Ove Knausgård, Linnéa Myhre, Anne Skomsvold og andre som skriv åpenbart biografisk materiale inn i romanformatet, kan vi stille ein del spørsmål om forholdet mellom fakta og fiksjon. Det Andem gjer, er at ho snur det opp ned, eller reiser dei same spørsmåla med motsatt forteikn. Ved å opprette Facebook- og instagramprofiler og ved å gjere dei fiktive folka "verkelege", bryt ho dei same grensene som 00-talets forfattarar har bryte, ved å bruke verkelege personar i fiksjonen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:29   #47
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Følger med i alle kanaler! Så fredagsepisodene i sesong 1 og 2 , men begynte å følge med hver dag i sesong 3. Det ble en helt spesielt fin opplevelse, og håper sesong 4 vil gi noe av samme feelingen. Det er godt å se at fordommer og skam blir mindre av at denne serien er laga. Har fortsatt ikke gitt opp håpet om at det vil komme flere sesonger.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:34   #48
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg følger med, men jeg diskuterer ikke SKAM rundt omkring. Hvis jeg gjør det er det i SKAM-tråden her.

Jeg må innrømme at jeg fniser litt av argumentet om å ikke ha tid. I dag er det lagt ut et klipp på 4 minutter. Det tok ca 4 minutter å se. Kortere enn de fleste bruker på FP hver dag. Jeg synes absolutt ikke at alle skal ta seg tid til å se SKAM, men å si at man ikke HAR tid viser at man ikke vet hva det er. (Eventuelt at man ønsker å høyne sin egen status ved å være travel. Svisj-svosj, som jeg leste her om dagen.)

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:35   #49
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg er veldig spent på den amerikanske versjonen kjenner jeg. Kan konseptet overføres til noe helkommersielt? Og greier de å caste serien like troverdig, eller blir det glatt og fullt av 26-åringer med designergarderobe, sånn som det pleier å være i amerikanske serier? Blir spennende.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:36   #50
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jepp, jeg ser og følger med i et par kanaler. Forfriskende konsept som jeg er glad for at jeg catchet midt i sesong 2, og jeg elsker gode historier fra før, så dette er definitivt ikke noe jeg lar ungdommene ha i fred.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:38   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg følger definitivt med. Den innsikten jeg tror vi kommer til å få i en ung, norsk muslims liv tror jeg er viktig. Snuppa følger også med, men synes det er pinlig å skulle prate om det med meg, så vi lar det bare være.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:52   #52
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det trur eg du har rett i. Samtidig er det ofte slik at den første boka eller filmen som bruker ein ny teknikk, er fagleg interessant og banebrytende, utan å nødvendigvis vere god tekst som sådan. Sjå bare på lister over viktige bøker - det kal vere viktig formmessig utan at innhaldet er godt. Men SKAM leverer både form og innhald.

Eg tenker på ein måte at Andem og NRK sitt konsept kan lesast som ei interessant forlenging av dette med virkelighetslitteratur og kva som er fakta og kva som er fiksjon. Viss vi ser på forfattarar som Dag Solstad, Karl Ove Knausgård, Linnéa Myhre, Anne Skomsvold og andre som skriv åpenbart biografisk materiale inn i romanformatet, kan vi stille ein del spørsmål om forholdet mellom fakta og fiksjon. Det Andem gjer, er at ho snur det opp ned, eller reiser dei same spørsmåla med motsatt forteikn. Ved å opprette Facebook- og instagramprofiler og ved å gjere dei fiktive folka "verkelege", bryt ho dei same grensene som 00-talets forfattarar har bryte, ved å bruke verkelege personar i fiksjonen.

Akkurat det har jeg tenkt på også. Den trenden med fiksjon og virkelighet som er blant forfattere har Andem tatt med seg til serieverden. Og jeg tror også at arbeidet i forkant av serien, er med på å gjøre serien troverdig for dagens unge. Det er det arbeidet i forkant, ved å få seriens tema linket opp til det som er viktig for ungdommen, rulleplass, jeg tror at USA kanskje kommer til å synde litt på. Det er jo ikke bare å kopiere Skam, for det må gjøres en jobb i USA. Hva er det ungdom i USA setter høyest? I Norge var/er det rulleplass. Det er jo noe helt annet i USA. Hele handlingen må settes i kontekst med ungdomskulturen. Og ja, castinga må være troverdig. I Skam spiller skuespillerne alderen sin +/- to-tre år. I tillegg til at skuespillerne har gitt trekk til karakteren sin, Marlon står jo på skateboard, Iman spiller basket, Vilde har en fortid med spiseforstyrrelser og står på for seksualopplæring f.eks. Jeg er spent på USA sin versjon, men jeg har ikke store forhåpninger til at de skal klare å gjøre serien så virkelighetsnær som Skam har klart. Noe av det som gjorde/gjør Skam er jo også å tørre å bruke tid som et virkemiddel. Det må ikke sies noe hele tiden eller være action hele tiden. Det er like virkningsfullt at Isak sitter på rommet sitt og surfer etter hvordan tenne på jenter som gay. Pauser i dialog og stillhet, er også mye brukt. Ser ikke alltid like mye av det i amerikansk produksjon.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:52   #53
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg har ikke fulgt med til når, men har tenkt at jeg kanskje burde. Jeg har jo tross alt barn på Skam-skolen (som forøvrig er oppgitt over hele konseptet og sukker når han må gå omveier på grunn av filming). Før eller senere blir jeg nok hekta.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:53   #54
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg binget sesong 1, men har fulgt med jevnt og trutt siden. Jeg er ikke såååå opptatt av det nå. Jeg har for eksempel visst i en halvtimes tid at det er et nytt klipp ute som jeg ikke har sett, men tenkte at jeg skulle oppdatere meg på facebook, mail og diverse forum først. Skal ta en titt nå. Mot slutten i sesong 2 var jeg hyppigere inne og sjekket. Sesong 3 er noe av det flotteste jeg har sett på tv, og ikke bare fordi det var en fin opplevelse for meg å følge nyforelska og usikre ungdommer, men fordi det er temaer som blir tatt opp som er viktige for dagens ungdom at de får høre om fra andre enn kjedelige lærere eller teite foreldre. Jeg har vært litt redd for at ungdommen selv skal distansere seg fra serien og ikke gidde å følge lenger fordi de voksne "tar av", men på den andre siden tenker jeg at hvorfor skulle de få med seg det, de lever vel i sin egen boble uansett.

Jeg har ikke omfavnet "alle kanaler", så jeg holder meg til daglig oppdatering på nettsiden. Jeg venter ikke til fredag.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:54   #55
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg så en del i forrige sesong, men har ikke sett noen klipp i denne ennå. Leser chat-ene, og følger tråden her. Kommer nok til å se klippene etterhvert. Det er godt laget, dette.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 22:55   #56
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg ser alt, overalt, så fort jeg kommer over det. Jeg så de første sesongene samla etter at sesong to var sendt, sesong tre fulgte jeg også underveis. Jeg bruker Skam i undervisning der det er relevant, altså ikke "fordi ungdommen liker det", men fordi vi uansett skal ha om medier og sosialisering og det ville være dumt å ikke nevne det, eller i noen tilfeller fordi elevene har bedt om det. Som nokon og amylin er inne på, så fortjener konseptet i seg sjøl en plass i mediehistorien. Det er en ny måte å lage TV på, med virkemidler som gjør at en kommer nær karakteren på en helt annen måte enn før. I tillegg er serien smekkfull av andre virkemidler, som når fram til elevene, fordi de er interessert. Vi hadde noen åpenbaringer over skapet til Isak forrige sesong - så da fikk jeg sniki inn litt om symbolbruk også...

De fleste 16-åringene mine er oppdatert, mens kanskje halvparten av 17-åringene, og den fenger nok jentene i den aldersgruppa mest. Jeg har en rein jenteklasse der 90 % følger med, og der har vi av og til sett klipp sammen i pausene, og vi har diskutert problemstillinger, når elevene har invitert til det.

Å dytte inn Skam overalt for å prøve å være kul trur jeg har lite for seg. Hvis man er oppriktig interessert og tar det opp i sammenhenger der det passer, så der jeg ingen grunn til å ikke snakke med ungdom eller hvem som helst andre om det. Det handler om relasjoner, om folk, og om problemstillinger utover det å være ung.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 25-04-17 kl 23:00.
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 23:05   #57
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg er mellom alternativ en og to.
Syns det er en godt laget serie som tar opp mange viktige tema.
Jeg håper denne siste sesongen kan belyse muslimer på en positiv måte.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 23:43   #58
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Nei, jeg har ikke sett noe. Jeg har vurdert det fordi det er veldig interessant konseptmessig, men ingen konkrete planer.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 23:49   #59
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg har ikke sett noe av det. Har tid men prioriterer det ikke. Tenåringsdatter har sett litt, bet jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 23:59   #60
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.818
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ser du på "Skam"?

Jeg ser på, men ser kun når de legger ut "samleepisode" på fredager. Følger ikke med på chatter og andre sosiale medier/kanaler. Synes serien er bra, men er ikke avhengig og hektet.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no