Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Misforstå meg rett"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-15, 11:11   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

"Misforstå meg rett"

Jeg skjønner ikke helt hva dette betyr. Folk bruker det Ofte når de likesågodt kunne sagt:"forstå meg riktig".

Hva er riktig bruk av dette uttrykket?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 11:15   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Misforstå meg rett"

Jeg tenker at det er en slags ironisk variant av å advare folk om hva man nå enn kommer til å fortelle. Hvordan det er riktigst å bruke det, skal jeg ikke uttale meg om.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 11:16   #3
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Misforstå meg rett"

Slik jeg forstår det betyr det at man forstår at det som skal sies lett kan misforstås, så man poengterer på forhånd at man er klar over dette, men at det ikke er på den måten man ønsker å bli oppfattet. Men det er ikke egentlig et reelt uttrykk.

Begrepet drøftes bl.a. her

"Sagt på en annen måte betyr det altså "Forstå meg rett" og (eller?) "Ikke misforstå meg". Uttrykket kan dermed også være bevisst sammenblanding av to uttrykk med lik betydning".

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 11:56   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Misforstå meg rett"

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg tenker at det er en slags ironisk variant av å advare folk om hva man nå enn kommer til å fortelle.

Noe sånt ja, en slags forhåndsadvarsel om at folk må høre resonnementet til ende før de reagerer, for innledningen kan være litt kontroversiell kanskje.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 12:01   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Misforstå meg rett"

Og det dronningen sier. At følgende utsagn kan tolkes på flere måter. Man ønsker jo ikke å bli misforstått, men ser at her er det en fare for at nettopp det kan skje. Det korrekte ville vel vært å si forstå meg rett, eller ikke misforstå meg nå. Men det er liksom litt kjedelig og rett frem.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 12:13   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Misforstå meg rett"

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg skjønner ikke helt hva dette betyr. Folk bruker det Ofte når de likesågodt kunne sagt:"forstå meg riktig".

Vet ikke hva som er "riktig" bruk, men jeg bruker det når jeg skal forklare ting som er komplekse og det er lett å misforstå. Det er fra min side en slags "heads up" til den jeg snakker med om at her kan det komme ting som du kan bli opprørt, sint, forvirret, usikker av å høre fordi det er lett å misforstå.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no