Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-13, 23:22   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.103
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

http://www.the-twist-project.eu/da/iat/intro/?embed

Jeg fikk et helt ufattelig skuffende resultat, befant meg nesten helt ut til venstre mht resultat. Huff!! Og jeg som er feminist og greier!

Hva med andre?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 23:36   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

For noe bullshit. Jeg gjorde dette hurtigere etter hvert som jeg fikk dreisen på det. Derfor ble jeg raskere mot slutten, når kategoriene var standardiserte.


Altså, jeg tror det er mye i hypotesen (alle husker vel historien om legens sønn som blir sterkt skadet og havner på sykehuset og mange etablerte feminister har gått fem på den), men denne testen er ikke satt opp på en måte som beviser det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 23:40   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.103
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For noe bullshit. Jeg gjorde dette hurtigere etter hvert som jeg fikk dreisen på det. Derfor ble jeg raskere mot slutten, når kategoriene var standardiserte.


Altså, jeg tror det er mye i hypotesen (alle husker vel historien om legens sønn som blir sterkt skadet og havner på sykehuset og mange etablerte feminister har gått fem på den), men denne testen er ikke satt opp på en måte som beviser det.


Jeg er også litt her, samt at jeg har drukket et glass vin, noe som definitivt påvirker konsentrasjonsevnen. Likevel var det merkbart vanskeligere synes jeg, når humanoria var blandet med maskuline ord. Dog skal det også sies at jeg ikke er helt oppdattert på hva som er å anse som vitenskap og hva som er humanoria, så noe ville sikkert blit feil uansett.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 00:35   #4
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.033
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Svak fordom mot at menn og arbeid hørte sammen, men jeg tror at om man hadde byttet rekkefølge på utføringen av testen ville det vært motsatt. Jeg er av typen som sliter når man bytter taster uansett hva det handler om, det første vil alltid ligge nærest å trykke.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 00:53   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Faktum er at bevissthet om kjønnsstereotypier påvirker resultatene våre.

Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.

På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...

Hvis noen ha hørt om denne undersøkelsen og har link, så tips meg gjerne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:38   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.

På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...

Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?

Jeg har alltid vært god i matte. Jeg har aldri tenkt på at dette er "på tross av mitt kjønn". Jeg har ikke vært like god i de andre naturfagene som kjemi, fysikk osv. Men jeg har alltid tenkt at årsaken til det er at jeg ikke synes det er så interessant, ikke at jeg har feil kjønn.

Det skal sies at jeg har hatt en oppvekst sterkt preget av foreldre (særlig en far) som har hatt et enormt fokus på kjønn. Eller snarere tvert imot: et enormt fokus på at ting ikke er kjønnsinndelt. Så når jeg var så flink i matte, så var det støtte på at jeg var god i matte akkurat som pappa og bestemor. Og overhodet ikke noe fokus på at jeg var flink i matte "selv om" jeg var jente. Når noen forsøkte å antyde noe rundt dette ble det veldig snart stille.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:42   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Jeg syns det var en morsom test, klart at fordommene våre slår inn når vi skal bestemme kjapt hva som hører hjemme hvor. Jeg har tydeligvis mest problemer med å plassere språk i humaniora, det er jo så mye matematikk i det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:50   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Jeg har en mellomsterk fordom om at jenter og vitenskap henger sammen (og gutter og humaniora).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:54   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Jeg tok testen og havnet helt midt på. Det er rett og slett mulig at pappas oppdragelse har lykkes.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 08:57   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?

Det er selvsagt ikke slik at alle reagerer på dette, og det er ganske sikkert resutater man bare kan observere på et større antall personer og ikke på individnivå.

Men det er hevet over en hver tvil at troen på egne resultat påvirker det faktiske resultatet, ja. Hvis noen eksplisitt og på overbevisende måte sier at "Dette er vanskelig for kvinner", så er det helt sikkert at kvinner vil gjøre det dårligere enn de ville gjort om de ikke hadde blitt fortalt det. (Det samme gjelder selvsagt også for menn.)

Et annet interessant eksperiment jeg ble presentert for (har ikke kilder her heller, men det hørte jeg om fra vedkommende som hadde utført eksperimentet) var igjen basert på to typer matematikktester: en gruppe personer, uten spesiell baksgrunn i matematikk, ble bedt om å ta en matematikktest. Testene ble rettet, og deretter fikk deltagerne beskjed om hvorvidt de hadde scoret bedre eller dårligere enn gjennomsnittet. Poenget var bare at de ikke fikk de riktige resultatene. Det som egentlig ble gjort var et testene ble rettet og loggført, og deretter ble deltagerne delt i to grupper, helt tilfeldig. Den ene gruppen (bedre-gruppen) fikk beskjed om at de scoret over snittet, den andre gruppen (dårligere-gruppen) fikk beskjed om at de scoret under snittet, helt uavhengig av hvordan de egentlig hadde gjort det. Deretter fikk alle sammen en ny mattetest de skulle gjennomføre. Nesten helt konsekvent fikk da deltagerne i bedre-gruppen bedre score enn de hadde fått på den første testen, mens deltagerne i dårligere-gruppen scoret dårligere enn på den første testen.

Og bare tenk på hvordan slikt kan påvirke ungene våre, hvis vi forteller jentene at "fysikk er jo ganske vanskelig" eller guttene at "jentene er jo ofte bedre i norsk og engelsk".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:04   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Nå husket jeg endelig kilden til det første eksperimentet om å oppgi kjønn på matteprøven. Det var noe jeg hørte Sheryl Sandberg si i et intervju, og hun nevner det også i den siste boken sin, Lean in: Women, work and the will to lead, som jeg for øvrig kan anbefale varmt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:06   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og bare tenk på hvordan slikt kan påvirke ungene våre, hvis vi forteller jentene at "fysikk er jo ganske vanskelig" eller guttene at "jentene er jo ofte bedre i norsk og engelsk".

Det er nettopp denne typen utsagn mine foreldre forsøkte å lære oss at var helt teite. Og akkurat det forsøker jeg å videreføre til egne barn også.

Knerten er fryktelig flink med tall. Når han får skryt for dette, så er det fordi HAN er flink med tall ikke fordi han er en gutt. Snuppa er også god i matte (selv om broren er langt flinkere på tross av aldersforskjellen), og skrytet går på henne og ikke at hun er god på dette på tross av kjønn.

Men det er veldig interessant å lese. Jeg hadde en del om dette da jeg studerte (forventningsstyring av arbeidstakere/kunder), og det er noe jeg er ganske bevisst på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:07   #13
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Til lykke! Du har ingen fordomme i forhold til at forbinde videnskab og humaniora med hverken mænd eller kvinder.


Midt på, og samme oppdragelse som Tjorven. Då er det bevist at det funker.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:16   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er nettopp denne typen utsagn mine foreldre forsøkte å lære oss at var helt teite. Og akkurat det forsøker jeg å videreføre til egne barn også.

Det er ikke bare foreldres uttalelser som ligger til grunn her. Jeg møter faktisk stadig vekk jenter (i 20-åra) som forteller meg at de hadde en lærer i ungdomskolen eller videregående, som sa rett ut at "jenter er ikke flinke nok i matematikk/fysikk/realfag". I 2013.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:25   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Faktum er at bevissthet om kjønnsstereotypier påvirker resultatene våre.

Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.

På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...

Hvis noen ha hørt om denne undersøkelsen og har link, så tips meg gjerne.

Her er en liste over noen referanser jeg fant, fra en gruppe som kaller seg reduce stereotype threat. Du finner sikkert den du leter etter eller tilsvarende, blant dem. http://reducingstereotypethreat.org/bibliography.html (Disclaimer: jeg har søkt opp referansene)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:27   #16
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nå husket jeg endelig kilden til det første eksperimentet om å oppgi kjønn på matteprøven. Det var noe jeg hørte Sheryl Sandberg si i et intervju, og hun nevner det også i den siste boken sin, Lean in: Women, work and the will to lead, som jeg for øvrig kan anbefale varmt.

..og du hadde visst funnet svaret du lette etter likevel.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:28   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Professorer på medisinske faktultet lirer også av seg fraser om at jenter har vanskelig for konstruksjon, fysikk, mekanikk se ting i 3d etc. Så jeg tror nok at det hører med til ting som er greit å si. Og dette er menn som har tilgang på de jentene som har gjort det best i disse fagene på videregående.

Og når man snakker med andre foreldre hører man ofte utsagn som "hun er jo så opptatt av å gjøre det pent og er veldig skoleflink/gjør seg flid med leksene. Men hun er jo jente da, jeg forventer ikke det samme av han der *nikker mot lillebror*", så skoleforventninger knyttet opp mot kjønn er det helt klart. Jeg lurer på ved hvilken alder dette med jenter og tall gjør seg gjeldende som holdninger, det er ikke de første årene tror jeg.

Noe annet som er interessant er om prøvene kan bedømmes ulikt ut fra hva sensor vet om kjønn eller om de er helt idiotsikre i så måte. Det er jo endel forskning som tyder på at objektiv bedømmelse ikke finnes.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:35   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke bare foreldres uttalelser som ligger til grunn her. Jeg møter faktisk stadig vekk jenter (i 20-åra) som forteller meg at de hadde en lærer i ungdomskolen eller videregående, som sa rett ut at "jenter er ikke flinke nok i matematikk/fysikk/realfag". I 2013.

Sånne lærere har jeg vært forskånet for.

Jeg husker at en av professorene våre på NHH kom med flåsete kommentarer om "blondinene på første rad som tok spesialisering i finans". Det var ikke så mange som gjorde det. Jeg var forresten ikke en av de blondinene. Jeg tok verken finans eller er blond.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:36   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Her er en liste over noen referanser jeg fant, fra en gruppe som kaller seg reduce stereotype threat. Du finner sikkert den du leter etter eller tilsvarende, blant dem. http://reducingstereotypethreat.org/bibliography.html (Disclaimer: jeg har søkt opp referansene)

Å, supert! Mange takk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 09:41   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og når man snakker med andre foreldre hører man ofte utsagn som "hun er jo så opptatt av å gjøre det pent og er veldig skoleflink/gjør seg flid med leksene. Men hun er jo jente da, jeg forventer ikke det samme av han der *nikker mot lillebror*", så skoleforventninger knyttet opp mot kjønn er det helt klart. Jeg lurer på ved hvilken alder dette med jenter og tall gjør seg gjeldende som holdninger, det er ikke de første årene tror jeg.

Jeg kan finne på å si noe som dette, men med unntak av "hun er jo jente". Hun er bare en langt mer ordentlig og nøyaktig person enn den ganske vimete lillebroren. Men jeg ser på dette som forskjeller i personligheten, ikke som en kjønnsting.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no