Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Å lage morsmelkerstatning selv

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 12:05   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage morsmelkerstatning selv

I siste Mamma leser jeg et intervju med Hans Erik Dyvik Husby (Hank von Helvete) der han blant annet uttaler: "Gro og jeg koker morsmelkerstatning på byggmel og økologisk lønnesirup".

Nå bruker ikke jeg MME, og hadde jeg gjort det hadde det vært rimelig fjernt for meg å lage det selv, men går dette virkelig an? Byggmel og lønnesirup; er det slikt det er lagd av?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:08   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Ei jeg kjenner laget morsmelkserstatningen selv. Hun brukte kumelk fra tanken på gården, malt og litt diverse som hun kokte opp i diger gryte. Morsmelkserstatning fra butikk mente hun var ren svindel. Barna hennes vokste veldig fort...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:11   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Jeg vet i hvert fall at man lagde morsmelkerstatning selv "før i tida". Når det var, er nokså vagt for meg. Og jeg aner ikke hvordan man gjorde det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:11   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå bruker ikke jeg MME, og hadde jeg gjort det hadde det vært rimelig fjernt for meg å lage det selv, men går dette virkelig an? Byggmel og lønnesirup; er det slikt det er lagd av?

Før ble jo barn (selvfølgelig) fostret opp på den melken som var tilgjengelig, helst melk fra mennesker - amme hvis mor ikke hadde melk, men ellers melk fra de dyrene som var tilgjengelig (ku, hoppe, geit).

Men personlig hadde jeg foretrukket MME hvis jeg selv ikke hadde mulighet til å amme. Det er nok lurere fra et ernæringsmessig synspunkt også.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:12   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Når det kommer fra den kanten, må jeg si at jeg tar det med en klype salt. Iallefall før metoden er anbefales fra profesjonelt hold. Man ga jo babyene kumelk da vi var små, det er jo helt klart frarådet i dag. Hans Erik Dyvik Husby er i mot psykologbehandling for alvorlig psykisk syke også, og har i grunn en del rare ideér.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:13   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Barna hennes vokste veldig fort...

Melk fra mennesker er jo generelt sett veldig mager. Med mager, mener jeg i forhold til andre pattedyr sin melk. Hvalmelk er hvisnok den feteste.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:17   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Min mormor og hennes søsken ble oppfostret på kumelk og malt, for oldemor greide ikke å amme. Jeg tror ikke det er det sunneste, men kanskje ikke det farligste heller.

Oldemor ble utrolig fort gravid igjen, siden hun ikke ammet og rakk 6 enlinge-barn i løpet av 8 år. Jeg hadde dødd, tror jeg. Hun var 146 høy og gikk typisk inn fra jordet, fødte litt og gikk i fjøset etterpå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:18   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Snedig, men nok ikke en bølge jeg kommer til å kaste meg på.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:19   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

og gikk typisk inn fra jordet, fødte litt og gikk i fjøset etterpå.


Er det feil også nå da

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:19   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Melk har vel en del veksthormoner også, om jeg har forstått det riktig. Kalven skal jo vokse seg betydelig større enn et menneskebarn, og har derfor veksthormoner tilpasset det. Og hvalen har sikkert enda mer ...

Hopppemelk er mye mer lik morsmelk enn kumelk. Hoppemelk og morsmelk har mye laktose i seg, dette har visst med et dette er dyrearter som har behov for at diebarnet kan nøye seg med korte ammeøkter, (men gjerne mange), pga at de er byttedyr og må være i stand til å flykte på kort varsel (eller noe i den duren). Naturlig nok er apemelken aller mest lik morsmelken, men kua ble altså valgt som melkeleverandør til menneskene for den er det enkleste husdyret å ha.

"MME" laget av byggmelk og lønnesirup høres eksperimentelt ut. Som et lite tilskudd til annen mat, kanskje, men i stedet for MME høres direkte skummelt ut.


Sist redigert av ElinM : 28-01-11 kl 12:31.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:20   #11
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Jeg fikk hjemmelaget mme fra jeg var ca 3 mnd, mamma mistet melken, og den tror jeg var laget av helmelk, vann og malt og kanskje en ting til? Og jeg har blitt helt fin.

Det ville ikke ha falt meg inn å produsere min egen mme nå i dag, med alle de merkene som finnes på markedet.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:22   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Mulig han og Gro har mye peiling på spedbarnsernæring, men dette hørtes veldig alternativt ut syns jeg.

Jeg tror jeg minst ville hatt bachelor i ernæring før jeg begynte å eksperimentere med maten til spedbarna mine. Heldigvis har begge klart seg med morsmelk de første fem månedene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:27   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

"MME" laget av byggmelk og lønnesirup høres eksperimentelt ut. Som et lite tilskudd til annen mat, kanskje, men i stedet for MME høres direkte skummelt ut.

Ja, også er det jo ikke noe ... eh.. melk.. der? Mulig noe av oppskriften manglet .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:30   #14
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, også er det jo ikke noe ... eh.. melk.. der? Mulig noe av oppskriften manglet .

Uten melk, og antakelig uten mye annet som babyen trenger også.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:30   #15
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Naturlig nok er apemelken aller mest lik morsmelken, men kua ble altså valgt som melkeleverandør til menneskene for den er det enkleste husdyret å ha.

Mmmm. Apemelk. Kanskje vi skal foreslå det til Hans Erik Dyvik Husby?
At han gjør noe sinnssykt noe er i grunn ikke noe nytt. Det vel psykene som lager MME og gjør slaver ut av alle som drikker det, tenker jeg. :xenu:

Lønnesirup er ganske godt, da. Om ikke annet.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:32   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Bare jeg som er litt stuck med det mentale bildet av en ape med brystpumpe? Hjelp meg!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:34   #17
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Jeg googlet, men jeg fant bare bilder av mennesker som ammer aper.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:35   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.807
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Bare jeg som er litt stuck med det mentale bildet av en ape med brystpumpe? Hjelp meg!



Og ellers føler jeg stor trang til å dulte på Irma her, kjenner jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:35   #19
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Mmmm. Apemelk. Kanskje vi skal foreslå det til Hans Erik Dyvik Husby?

Kanskje han blir å amme barnet selv, da?
(hmmm, kjenner det er fredag, den var kanskje litt drøy? )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:40   #20
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å lage morsmelkerstatning selv

Åh! Men det var jo en artikkel om en fyr som skulle gjøre det! Den må vi sende til han! :alt for å hjelpe Mini von Helvete:

Jepp, her er den.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no