Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Introduksjon av mat - går dette for fort?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 20:56   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Introduksjon av mat - går dette for fort?

Lenge siden jeg hadde baby, husker ingenting .

Lillesøster fikk sin første smak på fast føde 1 uke før hun ble 6 måneder. Hun hadde lenge vært interessert i vår mat, og veide nesten 9 kg på det tidspunktet, så helsesøster hadde foreslått å starte før (pga elendige netter blant annet), men siden vi skulle på ferie til tropiske strøk ville jeg fullamme.

Vel, det har jo gått litt så som så med skjekompetansen og sansen for grøt - som hos de aller fleste. Frukt har vært stas lenge. Jeg valgte likevel å introdusere 3 måltider ganske raskt, og så 4, om så hvert måltid ble veldig lite (ofte bare et par skjeer, men også av og til mer). Nå har jeg gått over til konsekvent å amme etter maten for at hun ikke skal være mett først, og jeg forsøker å ha litt orden på ammingene - legger henne ikke til hytt og pine - og idag fikk vi plutselig et barn som spiste følgende:

natt og morgen: melk (pupp) (mye melk om natten ennå...)
Sen morgen: grøt, grei porsjon
formiddag: litt fruktmos med fullkorn, noen brødsmuler
mellommåltid: pupp
middag: ganske mye middagsglass
kvelds: grøt med fruktmos, grei porsjon

Hun har villet ha lite melk etter hvert måltid, og nå hadde jeg sinnsykt spreng her.

Det jeg egentlig lurer på er; går dette for fort? Blir det for lite MM på henne? Eller ser det greit ut?

Jeg er veldig bevisst rundt glutenintroduksjonen, og bruker ris og hirse og havre, bare litt hvete foreløpig, tar det gradvis. Tenker å innføre brød til formiddag, derfor igang med smuler.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 20:59   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Introduksjon av mat - går dette for fort?

Jeg tror mine har vært oppe i sånn matplan ved 6mnd alder. Men da begynte mine på grøten sånn i 5mnd alder. Du ammer jo ganske mye ennå da, og unger regulerer jo det meste selv egentlig. Og dersom hun ikke tar flaske, så er det jo deilig at hun spiser litt annen mat, dersom du skal ut et par timer.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 21:12   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av mat - går dette for fort?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tror mine har vært oppe i sånn matplan ved 6mnd alder. Men da begynte mine på grøten sånn i 5mnd alder. Du ammer jo ganske mye ennå da, og unger regulerer jo det meste selv egentlig. Og dersom hun ikke tar flaske, så er det jo deilig at hun spiser litt annen mat, dersom du skal ut et par timer.

Hun tar flaske, så det er ikke viktig. Men jeg ammet henne nærmest hver time døgnet før jeg startet med mat, så hun trenger noe mer. Ellers høres det jo ikke urimelig ut at vi har kommet opp i en sånn plan i løpet av 1 måned da, ref det du har opplevd.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 16:53   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introduksjon av mat - går dette for fort?

Jeg aner ikke, jeg bare følger med. Knøttliten fikk grøt for første gang i dag og elsket det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 14:11   #5
ElinPelin
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 15
ElinPelin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Introduksjon av mat - går dette for fort?

Vi begynte med smaksprøver på grøt da hun var 4 mnd, da kun 1-2 skjeier til lunsj. Hun ammet da 1 gang i timen og vektkurven flatet litt ut. Og mor var sliiiteeen, hun trengte mer mat. Da hun var 6 mnd så det omtrent sånn ut, men hun har alltid vært ganske småspist. Hun spiste kanskje et halvt middagsglass eller tilsvarende i mengde (med grønnsaksmos), og en liten porsjon grøt til kvelds. Vi ammet ikke i forbindelse med måltider, men før soving. Hun begynte å miste interessen for pupp og vi måtte sitte uforstyrret på et litt mørkt rom.

ElinPelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no