Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Bruker/Har du brukt UV-klær til barna dine?
Ja, både her i Norge og i sydligere strøk 31 28,18%
Ja, men kun i sydligere strøk 20 18,18%
Nei, men jeg hatt lyst til å kjøpe og bruke det til barnet/barna mine 15 13,64%
Nei, det anser jeg som unødvendig 39 35,45%
Annet 5 4,55%
Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 13:04   #41
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Altså, de hudleger jeg har vært borti har vært helt krystallklare. De minste barna skal ikke eksponeres for sol. Små barn skal ha minst mulig stråling, og evt. smøres med høy faktor/sun block. Ingen, hverken voksne eller barn, bør sole seg i utstrakt grad, og man bør helst unngå solen midt på dagen. I Norge som i utlandet. Så da kan man dukke og tro så mye man vil, her som på alle andre områder.

signerer! Hvis man tror at sol-eksponering ikke er farlig bør man lese seg opp litt!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:06   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo mye høyere stråling i sydligere strøk!

Gjelder ikke dette bare om sommeren?
Jeg har hørt at norsk sommersol tilsvarer kanarisk vintersol og at høyfjellet i Norge kan nå opp til samme stråling som sydlige breddegraders sol.

Hvor sterk strålingen er akkurat der man er vet man jo heller ikke så mye om dersom man ikke følger nøye med på UV-varslingen. Blant annet sier dagens varsel at klær, solhatt og solbriller anbefales i indre strøk av Hordaland mens resten av landet har lavere stråling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:10   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Jeg tror også på å være ute i sol i normale mengder og at det er sunt. Samtidig er ikke situasjonen vår i atmosfæren så "naturlig" lenger. Ozonlaget er redusert med omkring 6 prosent her hos oss og UVB-strålingen har økt med 7 prosent bare siden enkelte av oss ble født. Tallene varierer fra hvor man er og årstid, men det er likevel ganske skremmende synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:18   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Polyanna, jeg tror vi egentlig er mer enige enn det kan se ut som, og jeg lar (som også Esme sier) Sneipen være ute på ettermiddager uten solkrem. Men jeg tror ikke man skal undervurdere soleksponering, og UV-drakt er lettvinte greier for late og solkremskeptiske mødre når man skal ha lange stranddager.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:21   #45
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Ja, både her i landet og utenlands.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:22   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Jeg tror egentlig ikke jeg har uttrykt så mye uenighet med deg.

Jeg ER derimot uenig med de som syns det er barnemishandling å la barn under skolealder eksponeres for sol.

Og jeg er virkelig ikke sikker på at denne maniske smøringen som man har formant om i alle år er bra.

(Det samme gjelder forresten "fake tan". Hele meg protesterer mot at det kan være smart å kunstrig brune huden!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 14:53   #47
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Har bare brukt litt her i Norge (bor i Bergen), ellers har jeg brukt i Syden, og har vært kjempefornøyd.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:23   #48
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Alle tre ungene bruker UV-drakt både her hjemme og i sydligere strøk.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:27   #49
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Nei, har aldri hatt det.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:27   #50
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Nei.
De få dagene vi har sterk sol, smører jeg ungene. Badetemperaturene her er ikke all verdens uansett.

  Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:35   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo ting som tyder på at barn som smøres mye er MER utsatt for hudkreft enn dem som ikke smøres.

Jeg trodde ikke det var gjort noen undersøkelser om dette på barn, men på voksne/ungdom surfere i Australia? Og man regnet med at det hadde en sammenheng med at de som smurte mer også var mer ute i solen, så om det var smøringen eller sola var ikke godt å si. *husker ikke artikkelen i detalj, altså*

Glitterbarnet og jeg er bleke og interessante, og tåler sol dårlig. Vi har ikke brukt UV-drakter, siden vi bare har vært i Norge de tre somrene han har levd, og den ene var han under året og ble holdt i skyggen, og i fjor hadde vi vel to soldager. Den sommeren han var ett år tror jeg han gikk med vanlig t-skjorte mesteparten av tiden, og det holdt lenge.

Jeg kan fint se for meg at vi kjøper UV-drakt etterhvert, for smøringen er megaekkel. Men kan ikke noen lage en kul UV-drakt snart, og ikke bare de glorete, harry greiene?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:23   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Sneipen har en i selvlysende gul og rosa. Ingen skal si jeg er motefiksert, i hvert fall.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:31   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Nei, det har vi aldri brukt. Vi har smurt inn med solkrem og dekket til med t-skjorte og solhatt i perioder på dagen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:37   #54
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Bruker UV-drakt på begge. Synes solkrem er noe søl.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:45   #55
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Nei! Det har jeg ikke brukt på jenta. Men hun blir alltid smurt ofte og godt. Hun har også alltid vært flink til å trekke seg inn i skyggen. Men en sånn drakt er sikkert kjekk å ha.

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:49   #56
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Ingen har UV drakt, og jeg har aldri vurdert å kjøpte det. Det går på en kombinasjon av solhatt, smøring, eksponering og t-skjorte. Noe sånt.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:54   #57
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg er av de som synes at ungene bør ha minst mulig våte klær på seg etter at de har badet, og disse badedraktene er jo ganske omfattende.

De tørker med én gang.

Genialt i sydlige strøk under sterk sol - og forsåvidt på en lang stranddag her til lands også.
Deilig å slippe runde på runde med smøring med usmørbar barnesolkrem over hele kroppen.

Det er jo heller ingen burka, så barna får godt med sol på armer, bein og ansikt likevel. ; )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:05   #58
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

De tørker med én gang.

Genialt i sydlige strøk under sterk sol - og forsåvidt på en lang stranddag her til lands også.
Deilig å slippe runde på runde med smøring med usmørbar barnesolkrem over hele kroppen.

Det er jo heller ingen burka, så barna får godt med sol på armer, bein og ansikt likevel. ; )

For ikke å snakke om alle de solbrente ungene en ser i sydligere strøk. Særlig rygg og skuldre, og det ser ikke akkurat noe godt ut når de får på seg langermede og kortermede t-skjorter som er gjerne i bomull og aldri tørker når det er kliss bløtt på kroppen.

Og med tre unger som springer rundt så er det godt å ha UV-drakt på alle. Mine unger er ikke villig til å trekke inn i skyggen de timene midt på dagen stort sett. De skal bade og bade og bade og sitte i vannkanten. Bare tid til småpauser under parasollen. Mine får også sol på kroppen litt innimellom.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:10   #59
mami
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Øvere Romerike
Innlegg: 137
mami har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Bruker det hver gang vi er pa stranda ( ca 4 gannger i uka) sa slipper jeg aaa beskymre meg heletiden om hun blir brent . Bruker ogsa fargestift i ansiktet. Daglig bruker jeg kun bodylotion med solfaktor . Snuppa har aldri blitt brent, men har en veldig gylden farge.

( vi bor i afrika)

mami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:13   #60
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Dukker med Alfa og flere...
Har vært i Karibien en gang da de to eldste var 2 og 3 år. Da var det så varmt i sola at alle holdt seg i skyggen. Eneste plass 2 åringen ble litt brent da var akkurat i kanten på sin vanlige badedrakt der vi ikke hadde fått smurt. Ellers har vi aldri vært i "Syden". Hjemme har de på klær, holder seg i skyggen og smøres noe. Fin balanse, har knapt vært solbrente.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no