Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2018

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-18, 19:11   #361
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Noe drikke?

Ja, det var en god idé!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:17   #362
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva kan jeg legge oppi vennegaver med spekepølser og flatbrød? Skulle vært en ting til, til max 50 kr.

Flaxlodd?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:25   #363
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det var en god idé!

Men litt usikker på hva? Juleclausthaler? Eplemost? Noe annet godt?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:27   #364
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Men litt usikker på hva? Juleclausthaler? Eplemost? Noe annet godt?

Jeg kjenner en lokal produsent av eplemost. Jeg skal høre om hun har.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 20:21   #365
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Må finne en gave til ei på 12 år, den jeg hadde kjøpt er sporløst borte.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 20:49   #366
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Må finne en gave til ei på 12 år, den jeg hadde kjøpt er sporløst borte.

Klær? Bok?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 20:50   #367
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juletråden 2018

Fått sendt både bursdagsgave og julegave.

Vi må få laget julekort om vi skal ha.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 08:29   #368
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg skulle egentlig vente med julepynten til lørdag, men jeg var sånn i siget i går at jeg klarte ikke å vente lenger!
Det er nå koselig med masse lys, nisser, kongler, reinsdyr og dompaper overalt, og en blanding av kjøpt, fått og hjemmelaget.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:19   #369
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.874
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg skulle også vente til lørdag, men det gikk ikke. Så nå er julelysene ute tent, julegardiner, juletelysholdere og juletrekk på pynteputer er på plass og vrihasselen har fått julekulene på.

Takk for Tøysenissetips Nenne.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:25   #370
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Et syltaflesk på ca 2,5 kg ligger i kjøleskapet og godgjør seg og skal kokes i ettermiddag. Jadda, årets minste lammerull på bare noen hundre gram, også denne kjempen her.

Oppskriften sier 1 kg sideflesk. Jeg hadde en "svineribbe" som var dradd langt for det å være (kjøp med vilje av den grunn altså) med 4 bein i ene hjørnet, på 2,8 kilo... Jadda. Dette er mat vi liker!

Men note to self, neste år, FAKTSIK få tak i bedre kjøtt en en frossen "svineribbe", det er så mye styr med de beina, og senene. Og ikke det beste kjøttstykket. Men bra skal det bli tenker jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:26   #371
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Her holder jeg stand når det gjelder pynting, men bruker uansett ikke så mye pynt i advent. Men i kveld skal jeg opp på loftet og hente ned adventsstjerna, adventsstaken, kalenderen og nissestigen, og kransen som skal henge på døra, slik at det er klart, og jeg får sjekket at alt er i orden. Men det kommer ikke opp før på lørdag. Det er såpass rotete og støvete hjemme nå også, så det frister ikke å ha opp noe pynt heller, før det har blitt ryddet og vasket litt.

Så skal jeg bytte til vintergardinene mine (har ikke julegardiner, men bytter sommer og vinter).

Fant ut at jeg hadde to feriedager til gode (i tillegg til de jeg uansett skulle bruke i romjula), på grunn av en planlagt tur nå i november som ikke ble noe av, de tar jeg torsdag og fredag før jul, så da regner jeg med at jeg tar all pynting 20.-23. desember.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-11-18 kl 09:33.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:38   #372
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har heller ikke begynt å pynte enda, men planen er å få opp det jeg sjal til advent sånn enten fredag (men da sitter jeg sikkert med kalenderene til langt på natt) så sikkert lørdag. Vi er barnevakt i helga og et par ekstra unger i hus merkes jo, men jeg skal vel klare å få det til likevel.

Lørdag har vi også avtale for å få tatt julekortbildene, så jeg må finne frem (VASKE) antrekk til ungene. Dvs, mellomste sitt er klart, eldste sitt tror jeg er klart, yngste må jeg vaske den hvite bodyen til å ha under kjolen og evt strømpebukse.

Jeg bør trolig flytte feriedagen jeg skulle ha neste fredag og vet ikke helt når jeg skal ta den. Det bør helst passe på jobb i tillegg til å være fornuftig på hjemmebane, og nå er muligens svigermors planlagte besøk noe utsatt. Feriedagen var planlagt utfra det besøket men så kom et viktig møte den dagen plutselig og hun har antydet at hun kanskje ikke kommer så tidlig som antatt, så... vi får se.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:42   #373
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg har en gutt som trenger nye penklær til jul. Jentene tror jeg har så det holder. Hva pynter andre 11 år gamle gutter seg med i jula?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:44   #374
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2018

Min er 1,5 men han skal ha bukse uten hull på knærene, mørk. Og en skjorte. Han liker å pynte seg med skjorte, og muligens slips, det får han avgjøre selv. Han vil helst ha slips, men han vil helst ha øverste knappen åpen, og komboen går ikke helt.

Jentene mine har kjoler, men jeg vil altså at yngste skal ha hvit body under, i alle fall på julekortbildet, for jeg vet ikke hvor kaldt det er der vi skal ta det.

Tanken i år er altså å ta bilde i juleantrekkene. Litt motstykke til i fjor, ungene ute i snøen i vinterdresser, og tidligere år med ulike nissebilder.

Men muligens prøve et med juleantrekk og nisselue også, vi får se

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:46   #375
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.877
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg skulle også vente til lørdag, men jeg laget sitronbiscotti i går etter Trines oppskrift og kan, bør og MÅ melde om at Sjuve sine er uendelig mye bedre (og enklere). Og folkens, ikke stek dem to ganger. Selv om «biscotti» betyr nettopp det. De er best uten.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:55   #376
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min er 1,5 men han skal ha bukse uten hull på knærene, mørk. Og en skjorte. Han liker å pynte seg med skjorte, og muligens slips, det får han avgjøre selv. Han vil helst ha slips, men han vil helst ha øverste knappen åpen, og komboen går ikke helt.

Jentene mine har kjoler, men jeg vil altså at yngste skal ha hvit body under, i alle fall på julekortbildet, for jeg vet ikke hvor kaldt det er der vi skal ta det.

Tanken i år er altså å ta bilde i juleantrekkene. Litt motstykke til i fjor, ungene ute i snøen i vinterdresser, og tidligere år med ulike nissebilder.

Men muligens prøve et med juleantrekk og nisselue også, vi får se

En veldig stilbevisst 1,5-åring.

Guttungen her er ikke veldig glad i å pynte seg, men også han ser det som en selvfølge på julaften, fordi det aldri har vært snakk om noe annet. Han foretrekker penbukser/dressbukser framfor mørke jeans eller chinos, på grunn av at de er mykere (går mest i treningsbukser til vanlig). Her skal de også på skoleball for første gang på nyåret en gang, det er tradisjon på skolen vår for at 7.-klasse arrangerer og inviterer 6.-klasse på ball. Det er bare snakk om vanlige penklær der også, så han trenger ikke dress, men penbukse, skjorte, og evt en dressvest utenpå, kan være greit. Så vi får ta en handlerunde på ett eller annet tidspunkt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:56   #377
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Jeg syns egentlig biscotti er oppskrytt. De smaker litt gammelt, syns jeg. Som om de egentlig ikke skulle være tørre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:56   #378
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har en gutt som trenger nye penklær til jul. Jentene tror jeg har så det holder. Hva pynter andre 11 år gamle gutter seg med i jula?

Eldstemann har hatt dress eller penbukse/vest. Frem til han var 8 år hadde han festdrakt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:58   #379
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hva pynter andre 11 år gamle gutter seg med i jula?

Hiawata er nå 14, men han har tidligere hatt pene chinos, skjorte og vest som penantrekk i julen. Av og til tversoversløyfe. Nå er det gjerne skjørte og chinos.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 09:59   #380
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns egentlig biscotti er oppskrytt. De smaker litt gammelt, syns jeg. Som om de egentlig ikke skulle være tørre.

De skal vel egentlig dyppes i en søt vin? Det er slik jeg har fått det servert i Italia i alle fall, til dessert, med et glass søt vin til å dyppe dem i. Jeg synes heller ikke de er gode uten å dyppe dem i noe. I den grad jeg spiser det blir de som regel dyppet i kaffe da, for min del. Men har heller ikke helt fått sansen for dem, så jeg har aldri laget det selv. Synes de er mest fine å se på, i en krukke.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-11-18 kl 10:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no